• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5714 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۲ اسفند

رييس‌جمهوري روسيه در سخنراني سالانه‌اش بار ديگر شمشير از رو كشيد

خط و نشان هسته‌اي پوتين

به گزارش سي‌ان‌ان، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه به غرب درباره خطر جنگ هسته‌اي هشدار داد و تهديد كرد اگر ناتو نيروهاي خود را براي جنگ براي اوكراين بفرستند، مسكو سلاح‌هايي براي حمله به اهداف غربي دارد كه مي‌تواند پشيمان‌كننده باشد. پوتين در سخنراني سالانه خود در روز پنجشنبه ادعاهايي مبني بر اينكه روسيه قصد حمله به اروپا را دارد «بيهوده » خواند، اما هشدار داد كه كشورش ممكن است كشورهاي غربي را با سلاح هسته‌اي مورد حمله قرار دهد. پوتين به ايده‌اي كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه ارايه كرده بود، اشاره كرد كه روز دوشنبه گفته بود امكان اعزام نيروهاي غربي به اوكراين را نمي‌توان رد كرد. اظهارات پوتين پس از آن بيان شد كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه اين هفته پيشنهاد كرد كه متحدان ناتو مي‌توانند در آينده به اوكراين نيرو بفرستند، نه اينكه صرفا به اين كشور كمك مالي و تسليحاتي كنند. پيشنهاد ماكرون به سرعت توسط ايالات متحده و ديگران رد شد، اما پوتين گفت كه چنين تحولي خطر يك جنگ گسترده‌تر با پيامدهاي بالقوه آخرالزماني را به همراه خواهد داشت. پوتين هشدار داد كه «همه ‌چيزهايي كه غرب اكنون به ذهنش خطور مي‌كند و همه جهان را با آن تهديد مي‌كند، در واقع تهديدي است كه استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي را توجيه مي‌كند و در نتيجه نابودي تمدن را در پي دارد. آيا غرب اين موضوع را نمي‌فهمد؟» پوتين در اين سخنراني مهم خطاب به غرب هشدار داد كه «آنها بايد در نهايت بفهمند كه ما هم سلاح داريم، چيزي كه خود آنها در موردش به‌خوبي مي‌دانند. ما همچنين سلاح‌هايي داريم كه مي‌توانند اهدافي را در قلمرو آنها هدف قرار دهند». به نظر لفاظي‌هاي اخير به دنبال شكست‌هاي پي درپي ارتش اوكراين و همچنين مرگ ناگهاني الكسي ناوالني، مخالف سرسخت كرملين در زنداني در روسيه شدت گرفته است. 
پوتين اين تهديد را در ابتداي سخنراني سالانه خود در مورد وضعيت كشور، پيش از انتخابات رياست‌جمهوري در ماه آينده كه مطمئنا پيروز مي‌شود، اعلام كرد. پوتين مجموعه‌اي از موضوعات را پوشش داد، از نرخ پايين زاد و ولد روسيه گرفته تا نياز اين كشور به پوشش پهناي باند بهتر. اما در راس دستور كار، هشدار او نسبت به تعميق دخالت غربي‌ها در اوكراين بود. در همين رابطه، سخنگوي مشاور امنيت ملي ايالات متحده به ان‌بي‌سي نيوز گفت كه لفاظي‌هاي هسته‌اي روسيه بي‌پروا و غيرمسوولانه است. او تصريح كرد كه ايالات متحده همچنان به حمايت از اوكراين ادامه خواهد داد، زيرا آنها از خود در برابر حملات روسيه دفاع مي‌كنند. او افزود كه واشنگتن هيچ دليلي براي تعديل وضعيت هسته‌اي خود نمي‌بيند و هيچ نشانه‌اي مبني بر آماده شدن روسيه براي استفاده از سلاح هسته‌اي مشاهده نشده است. مشاور امنيت ملي روز سه‌شنبه بار ديگر تاكيد كرد كه امريكا براي جنگ در اوكراين سرباز نخواهد فرستاد. پوتين همچنين گزارش اطلاعاتي امريكا مبني بر اينكه روسيه در حال توسعه يك سلاح هسته‌اي فضايي است كه براي هدف قرار دادن ماهواره‌هاي امريكايي طراحي شده است را رد كرد. او گفت: اين ايده كه روسيه در حال آماده شدن براي حمله هسته‌اي در فضاست، «دروغ محضي بود تا ما را بد جلوه دهد». 
پوتين طي دو سال گذشته پس از حمله تمام عيار خود به اوكراين، اغلب به چنين تهديدهايي متوسل شده است. اما اخطار اين هفته، از نظر برخي ناظران، مهم‌ترين هشدار او تا به امروز بود. سخنراني سالانه پوتين در زماني حياتي براي كرملين برگزار شد، زيرا نيروهاي روسي در اوكراين در حال پيشروي هستند و اين پيروزي‌ها درست پيش از انتخاباتي است كه مي‌تواند قدرت پوتين را تقويت كند. مرگ الكسي ناوالني، رهبر مخالفان كرملين و خيلي از مسائل داخلي، انتقادات را در داخل و خارج از كشور برانگيخته است، اما پوتين با افزايش نشانه‌هاي حمايت متزلزل غرب از كي يف، موضع خود را تقويت كرده است.
غرب تاكنون به تامين ميلياردها دلار براي دفاع از اوكراين ادامه داده، اما عمدا از اعزام نيرو به دليل ترس از شروع جنگ مستقيم با روسيه مجهز به سلاح هسته‌اي عدول كرده است. برخي ناظران اين ترس غرب را راهي براي جسورتر شدن روسيه در پيشروي در ميدان جنگ در اوكراين قلمداد مي‌كنند و تهديدات هسته‌اي اخير پوتين و ديگر مقامات روسيه را در همين راستا ارزيابي مي‌كنند. جو بايدن اخيرا پوتين را به دليل تهديدات هسته‌اي عليه غرب «ديوانه» خواند. پوتين اين اظهارات را «بي ادبانه » قلمداد كرد، اما با اين وجود گفت كه رييس فعلي كاخ سفيد را به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ترجيح مي‌دهد. اين در حالي است كه ترامپ اخيرا تهديد كرده بود در صورتي كه اعضاي ناتو به تعهدات خود عمل نكنند، به روسيه اجازه خواهد داد به آنها حمله كند و اظهار داشت كه كمك‌هاي نظامي به اوكراين را نيز متوقف خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون