• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5714 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۲ اسفند

ماهواره ايران توسط موشك روسيه وارد فضا شد

پرتاب پارس يك

روسيه ماهواره تحقيقاتي ساخت ايران را در ميانه تنش‌هايش با غرب به مدار زمين پرتاب كرده است.به گزارش خبرگزاري ايرنا، ماهواره سنجش و تصويربرداري از راه دور پارس يك روز پنجشنبه توسط موشك سايوز روسي از پايگاه فضايي وستوچني به فضا پرتاب شد و توپوگرافي ايران را از مدار 310 مايلي (500 كيلومتري) اسكن مي‌كند.عيسي زارع‌پور، وزير مخابرات ايران گفت: فرآيند ساخت پارس يك در داخل ايران انجام و توسعه يافته است.مقام‌هاي ايران مي‌گويند كه ماه ژانويه تقريبا يك هفته پس از پرتاب يك ماهواره تحقيقاتي توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سه ماهواره را به‌طور همزمان با استفاده از موشك خود به مدار فرستاده‌اند.
در همين راستا خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتشار گزارشي نوشت كه شركت دولتي روسكوسموس روسيه اعلام كرده كه يك موشك سايوز از تاسيسات پرتاب وستوچني در شرق دور كشور پرتاب شد تا ماهواره ايراني و 18 ماهواره روسي را به مدار منتقل كند.همزمان رسانه‌هاي ايران مي‌گويند اين ماهواره 110 كيلوگرمي داراي سه دوربين براي گرفتن عكس براي مقاصد زيست محيطي، كشاورزي و غيره است.گفته مي‌شود اين ماهواره در مدار قطب شمال و جنوب قرار مي‌گيرد و در موقعيت ثابتي نسبت به خورشيد هماهنگ است و پس از كاليبراسيون سامانه‌هاي آن كاملا كاربردي خواهد بود.
دولت‌هاي غربي از جمله ايالات متحده، بارها به ايران در مورد چنين پرتاب‌هايي هشدار داده و مدعي‌اند كه ايران مي‌تواند از همين فناوري براي موشك‌هاي بالستيك، از جمله موشك‌هايي كه براي حمل كلاهك هسته‌اي طراحي شده‌اند، استفاده كند.ادعايي كه ايران آن را رد كرده هر چند تهران بر افزايش توان موشكي خود تاكيد دارد. به گفته ناظران، ايران از زمان خروج يكجانبه امريكا از توافق هسته‌اي در سال 2018 كه به تهران در ازاي محدود كردن فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش معافيت مي‌داد، تحت تحريم‌هاي ايالات متحده قرار گرفته است، از همين رو در واكنش به محدوديت‌هاي اعمالي غرب، پرتاب‌هاي ماهواره‌اي و موشكي در راستاي اهداف مدني و دفاعي‌اش را در اولويت قرار داده است.
در آگوست 2022، روسيه ماهواره سنجش از دور خيام ايران را از قزاقستان به مدار زمين پرتاب كرد كه منعكس‌كننده همكاري علمي عميق‌تر بين دو كشور بود، با اين حال، همكاري دو بازيگر در اين باب به گمانه‌زني‌ها در باب پشت پرده همكاري نظامي تهران- مسكو دامن زد، اينكه مسكو با حمايت ايران تلاش دارد تا نظارتش بر اهداف نظامي در جنگ در اوكراين را تقويت كند.روسيه به دنبال تقويت اتحاد خود با ساير كشورهايي است كه توسط غرب تحت فشار قرار دارند، يكي از اين بازيگران ايران است كه غرب مدعي است در فرآيند جنگ در اوكراين پهپادهاي روسيه را تامين مي‌كند، ادعايي كه تهران رد كرده هر چند بر همكاري نظامي و دفاعي دو بازيگر تاكيد دارد.در ماه جاري ايالات متحده اعلام كرد كه به زودي تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران به دليل حمايت اين كشور از حمله روسيه به اوكراين اعمال خواهد كرد.
ناظران مدعي‌اند درگيري‌هاي نظامي در اوكراين و خاورميانه زمينه را براي افزايش همكاري نظامي ايران و مسكو و به اشتراك گذاشتن فناوري‌هاي‌شان در عرصه نظامي هموار كرده است. به ادعاي همين گروه، پهپادهاي ادعايي ايران پس از نشان دادن توانايي فرار از پدافند هوايي امريكا در خاورميانه، اكنون در برابر سامانه‌هاي امريكايي مورد استفاده اوكراين مانور قدرت مي‌دهند. الكسي آلفرد، تحليلگر مسائل نظامي ضمن اشاره به نزديكي بي‌سابقه تهران و مسكو مدعي است، اسراييل به واسطه تعامل دو بازيگر سيستم دفاع هوايي گنبد آهنين خود را در اختيار اوكراين قرار نداده است، به ادعاي اين تحليلگر، ايران اين توانايي را دارد تا نقاط ضعف سيستم‌هاي پدافند هوايي را كه با آنها مقابله مي‌كند، شناسايي كرده و از نقاط قوت آن به نفع خود استفاده كند.
علاوه بر مقوله نظامي، ايران و روسيه باور مشتركي دارند. مسكو و تهران معتقدند واشنگتن دشمن مشترك است. مقامات روسيه بارها اعلام كرده‌اند كه نيروهاي روسي در اوكراين با امريكا مي‌جنگند. از نظر ايران نيز اسراييل پايگاه امريكا در خاورميانه است.در حال حاضر مشهودترين همكاري روسيه و ايران عليه ايالات متحده در خاورميانه در سوريه بوده است. در حالي كه گروه‌هاي حامي ايران راكت‌هايي را به سمت اهداف ايالات متحده پرتاب مي‌كنند، جت‌هاي روسي دارايي‌هاي هوايي ايالات متحده را مورد حمله قرار مي‌دهند و مانورهاي خطرناكي را عليه هواپيماها و پهپادهاي امريكايي انجام مي‌دهند.
فرصت‌هاي زيادي براي گسترش همكاري ميان ايران و روسيه وجود دارد. از اين گذشته، سياست خارجي روسيه اغلب مبتني بر اين اصل است كه «هر كاري كه ايالات متحده مي‌تواند انجام دهد ما نيز مي‌توانيم انجام دهيم.» به رسميت شناختن مناطق جدا شده از قفقاز جنوبي از سوي مسكو، آبخازيا و اوستياي جنوبي، حمايت از جدايي‌طلبان در اوكراين و حمله به اوكراين در سال 2022، همگي توسط كرملين راهبردهايي است كه پيش‌تر توسط ايالات متحده اجرايي شده است. اگر مقامات روسي بر اين باورند كه ايالات متحده در حال جنگ نيابتي عليه روسيه در اوكراين است، منطق حكم مي‌كند كه اين حق را دارد كه جنگ نيابتي خود را عليه ايالات متحده در هر نقطه از جهان آغاز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون