• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5715 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۳ اسفند

جا ماندن فرزانه فصيحي از رقابت‌هاي قهرماني جهان با اشتباه فدراسیون

قرباني شدن يك كارمند براي مصون ماندن آقاي رييس؟

اواخر بهمن در دومين روز مسابقات دووميداني داخل سالن قهرماني آسيا و در رقابت ماده ۶۰ متر زنان به مقام قهرماني رسيد.
فصيحي در فينال اين ماده ركورد ۷.20 ثانيه را ثبت كرد و ضمن شكستن ركورد ملي ايران، قهرمان آسيا شد و به مدال طلا دست پيدا كرد. او در اين رقابت برابر با ركورد مسابقات قهرماني داخل سالن آسيا دويد. اين اولين طلاي ايران در يازدهمين دوره رقابت‌هاي دووميداني داخل سالن آسيا بود.
فصيحي پس از آنكه قهرمان شد، شادي خود را با تماشاگران تقسيم كرد. او با اين قهرماني موفق شد سهميه مسابقات قهرماني جهان را به دست آورد كه اتفاقي بزرگ به حساب مي‌آمد. با اين حال او خبر نداشت كه چه اتفاقات تلخي در انتظارش است. 
روز گذشته خبر رسيد فرزانه فصيحي از حضور در رقابت‌هاي قهرماني جهان بازماند.
او در پستي در صفحه شخصي اينستاگرام خود در اين باره با لحني بسيار ناراحت‌كننده نوشت: «از يك مسابقه ديگر هم جا ماندم؛ قهرماني جهاني. بدون اينكه خطايي كرده يا تقصيري داشته باشم. شايد درك ارزش حضور و سختي كسب ورودي مسابقات قهرماني جهان براي عده‌اي قابل لمس نباشد اما من هيچ‌ وقت بابت آن نه پاداش خواستم، نه حواله‌اي و نه اينكه خبرش را در سايت فدراسيون بزنند. بدون هيچ توقع و انتظاري حتي يك لوح تقدير ساده. من در سال‌هاي اخير ياد گرفتم سطح توقعاتم را تا حد زير صفر پايين بياورم و امروز با وجود اين حجم از ناملايمتي و ناديده گرفته شدن‌ها باز هم ادامه دادم. من فقط توقع داشتم در آماده‌ترين سال ورزشي‌ام و بعد از ركوردشكني بروم با بزرگان جهان مسابقه بدهم و كاري كنم كه در تاريخ ورزش بي‌سابقه بوده است اما اين اجازه به من داده نشد. دليلش ديگر برايم مهم نيست كه چرا اين گونه شد چون بار اول نيست و بار آخر هم نخواهد بود اما حالا پرچم ايران در محل مسابقات نيست. از وقوع اتفاق بي‌سابقه در تاريخ ورزش كشور جلوگيري شد و ناراحت‌كننده‌ترين اتفاق اينكه زحمات، تلاش و روياهاي يك ورزشكار زير پا له شد. هيچ كاري از دستم برنمي‌آيد. چند روز ناراحتي مي‌كنم، به خودم مي‌آيم و ادامه مي‌دهم. اين روتين ۱۵ سال سابقه ورزش من بوده است.»
در پي اين اتفاق ناگوار و عجيب، سرپرست فدراسيون دووميداني بلافاصله مسوول امور بين‌الملل فدراسيون را بركنار كرد. مهدي مبيني، سرپرست فدراسيون دووميداني در اين باره به تسنيم گفت: «استارت كار از دو ماه قبل خورد كه ما چهار نفر به نام‌هاي مهدي صابري، حميده اسماعيل‌نژاد، فرزانه فصيحي و حسن تفتيان را براي دريافت ويزا معرفي كرده بوديم، اما اعلام شد كه بدون دعوتنامه حضور در مسابقات نمي‌توانيم اقدام كنيم. روز 22 بهمن از ما خواستند يك نفر را معرفي كنيم كه اين حق فصيحي بود و ما نيز او را معرفي كرديم. دو روز بعد يعني 26 بهمن دعوت‌نامه آمد و مسوول امور بين‌الملل فدراسيون كارهاي مربوطه را انجام داد. روز 29 بهمن كه مسابقه فصيحي هم در ايران تمام شده بود، او در ليست نهايي مسابقات جهاني اسكاتلند حضور داشت. مسوول امور بين‌الملل هم اقدام براي ثبت‌نام را انجام داد، اما براي ويزا خبر دادند كه حداقل يك ماه طول مي‌كشد.»
وي ادامه داد: «امور بين‌الملل فدراسيون بايد در همان روز 13 فوريه يعني 24 بهمن به وزارت امور خارجه نامه مي‌زد و پيگيري مي‌كرد و به ما اطلاع مي‌داد كه احتمالش خيلي ضعيف است اين اتفاق بيفتد. اين تعلل از سوي امور بين‌الملل بوده و به نوعي يك كوتاهي صورت گرفته؛ چون اگر زودتر اعلام كرده بود ويزا در ايران صادر نمي‌شود، اقدام ديگري مي‌كرديم و فصيحي را به صربستان مي‌فرستاديم تا از طريق آنجا ويزا بگيرد و به اسكاتلند برود. سهل‌انگاري اتفاق افتاده كه اين اتفاق هزينه دارد و منجر به بركناري مسوول امور بين‌الملل شده است.»
مبيني عنوان كرد: اينكه فصيحي گفته هيچ اقدامي نشده، بي‌انصافي است. در واقع فدراسيون اقدامات براي ويزا را انجام داد، اما تعلل و سهل‌انگاري صورت گرفت. اگر به من مي‌گفتند كه از ايران نمي‌شود، خودم تدبير مي‌كردم فصيحي به صربستان برود و از آنجا ويزا بگيرد. سرپرست فدراسيون درباره گلايه حسن تفتيان ديگر ملي‌پوش ايران كه او هم مدعي اعزام نشدن به مسابقات جهاني شده ،گفت: نام تفتيان در ليست نهايي كه 30 بهمن دادند، قرار نداشت و دعوتنامه براي او نيامده بود.
اين اقدام مبيني در بين شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها با انتقاد مواجه شد و اكثر ناظران اظهار داشتند كه سرپرست فدراسيون دووميداني با قرباني كردن يك كارمند خواسته خودش را از شر انتقادها در امان نگه دارد. اين اقدامي مسبوق به سابقه در مديريت ورزش كشور به حساب مي‌آيد.
به هر حال آنچه اتفاق افتاده و غير قابل بازگشت است حذف فرزانه فصيحي از مسابقات قهرماني جهان آن هم با يك سهل‌انگاري ساده است. اتفاقي كه مي‌تواند عوامل زيادي داشته باشد. ازجمله اينكه فدراسيون دووميداني بيش از سه ماه است كه با سرپرستي اداره مي‌شود و تكليف رييس آن با برگزاري انتخابات معلوم نمي‌شود. طبيعتا فدراسيوني كه مديريتش ثبات ندارد ممكن است با دادن گاف‌هاي اينچنيني سرنوشت يك ورزشكار را تغيير بدهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون