• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5737 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۶ فروردين

در نزدیکی تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد

توقيف كشتي اسراييلي

گزارش نحوه حرکت ،نام شرکت و هویت مالک کشتی را در « اعتماد» بخوانید

به گزارش رسانه‌هاي داخلي، ظهر روز شنبه، 25 فروردين نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يك كشتي باري را در نزديكي تنگه هرمز توقيف كرد. رسانه‌هاي عبري اين كشتي را متعلق به شركت حمل و نقل دريايي زودياك وابسته به فردي اسراييلي به نام ايال اوفر، تاجر اسراييلي مي‌دانند. اين واقعه در 92 كيلومتري شمال شرق بندر فجيره امارات رخ داد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با استفاده از بالگرد بر عرشه كشتي فرود آمده و آن را توقيف كردند. عمليات تجارت دريايي بريتانيا (UKMTO) اعلام كرد اين كشتي «توسط مقامات منطقه‌اي توقيف شد». يكي از مقامات دفاعي كه براي گفت‌وگو در مورد مسائل اطلاعاتي خواست نامش فاش نشود، ويدیوي لحظه توقيف كشتي توسط تفنگداران دريايي سپاه پاسداران را با آسوشيتدپرس به اشتراك گذاشت. در اين فيلم، اعضاي نيروي دريايي سپاه پاسداران ديده مي‌شوند كه روي دسته‌اي از كانتينرها روي عرشه كشتي فرود مي‌آيند. صداي يكي از خدمه كشتي شنيده مي‌شود كه دستور مي‌دهد «بيرون نياييد». 
كشتي توقيف شده با نام MSC Aries، كه با پرچم پرتغال تردد مي‌كرد، كشتي كانتينري مرتبط با شركت دريايي زوديات مستقر در لندن، متعلق به گروه زودياك تحت مالكيت ايال اوفر، ميلياردر اسراييلي است. خبرگزاري ايرنا اعلام كرد كشتي MSC Aries در حال انتقال به آب‌هاي سرزميني ايران است. شايان ذكر است كه كشتي MSC Aries آخرين بار روز جمعه در نزديكي دوبي و به سمت تنگه هرمز رديابي شد. اين كشتي داده‌هاي رديابي خود را غيرفعال كرده بود، رويه‌اي كه اغلب در ميان كشتي‌هاي وابسته به اسراييل در حال تردد در منطقه مشاهده مي‌شود.
اين حادثه در پس زمينه تشديد تنش بين ايران و «اسراييل» به دنبال تجاوز اسراييل به كنسولگري ايران در سوريه رخ مي‌دهد. حمله هوايي رژيم اسراييل به شهادت 7 تن از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران از جمله دو ژنرال منجر شد. در 6 آوريل، سي‌ان‌ان به نقل از يك مقام ارشد دولت بايدن گفت كه ايالات متحده در حال حاضر در حالت آماده‌باش به سر مي‌برد و فعالانه براي حمله بالقوه «مهم» ايران آماده مي‌شود. اين مقام خاطرنشان كرد كه مقامات ارشد امريكايي و اسراييلي معتقدند پاسخ ايران «حتمي» است.
ايال اوفر در سال 1950 در حيفا در اسراييل متولد شد. پدر او سامي اوفر، صاحب يك شركت كشتيراني اسراييلي - رومانيايي بود و زماني ثروتمندترين مرد اسراييل تلقي مي‌شد. شركت دريايي زودياك تحت مالكيت ايال اوفر، هم داراي كشتي‌هاي بزرگ تجاري است و هم كشتي‌هايي را اجاره مي‌كند. شركت دريايي زودياك بخشي از شركت اوفر گلوبال مستقر در موناكو است. در نوامبر 2023، در بحبوحه جنگ اسراييل و حماس، سنترال پارك، نفتكش متعلق به شركت دريايي زودياك نيز مورد حمله قرار گرفت. انصارالله، متحد ايران در يمن از زمان آغاز تهاجم اسراييل به غزه بارها اعلام كرده است كه به هر شناور متعلق به اسراييل كه در تيررسش باشد، حمله خواهد كرد. 
يمن شاهد تظاهرات گسترده در حمايت از فلسطين بوده و گروه انصارالله نيز از نظر نظامي درگير جنگ شده است. از 19 اكتبر، گروه انصار‌الله ده‌ها حمله به اسراييل و كشتي‌هاي مرتبط با اسراييل انجام داده و قول داده است تا زماني كه جنگ اسراييل در غزه ادامه دارد، به عمليات خود ادامه خواهد داد. عبدالمالك الحوثي، رهبر حوثي‌ها اعلام كرده اگر امريكا در جنگ اسراييل عليه غزه مداخله كند، نيروهاي تحت امرش با موشك، پهپاد و ديگر گزينه‌هاي نظامي درگير جنگ غزه و اسراييل خواهد شد. حال و در پي افزايش تنش ميان ايران و اسراييل در پي حمله مرگبار اين رژيم به كنسولگري ايران در دمشق، ايران درصدد است و متعهد شده كه پاسخ بدهد. 
تنگه هرمز مهم‌ترين گذرگاه نفتي جهان است كه نقطه اتصال خليج‌‌فارس و درياي عمان را تشكيل مي‌دهد. اين تنگه 39 كيلومتري تنها مسيري است كه بيش از يك‌ششم توليد جهاني نفت و يك‌سوم گاز طبيعي مايع (LNG) جهان را به سمت اقيانوس و درياي آزاد منتقل مي‌كند. اين منطقه بسيار راهبردي بين عمان و ايران قرار دارد و گذرگاه دريايي كشورهاي حاشيه خليج فارس (عراق، كويت، عربستان سعودي، بحرين، قطر و امارات متحده عربي) را با درياي عمان و فراتر از آن مرتبط مي‌كند. در سفر دريايي، تنگه هرمز تنها وسيله حمل و نقل كالا يا انسان به ساير نقاط جهان است. در ماه مه 2019 و طي جنگ يمن، چهار كشتي - از جمله دو نفتكش سعودي - در نزديكي فجيره درست در آن سوي تنگه مورد حمله قرار گرفتند. در حالي كه حملات 13 ژوئن به دو نفتكش در درياي عمان نگراني‌ها را در مورد عرضه جهاني نفت و پرسش‌هاي جديدي در مورد امنيت محموله‌ها از طريق تنگه هرمز به وجود آورد. در 11 جولای 2023، انگليس اعلام كرد كه سه كشتي ايراني تلاش ناموفقي براي ممانعت از عبور يك كشتي تجاري انگليسي داشته‌اند، ادعايي كه ايران آن را رد كرد. به نظر مي‌رسد جنگ غزه كه از شش ماه پيش آغاز شده، سطح درگيري‌ها را گسترش داده و منطقه رو به التهاب بيشتري در حركت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون