• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5746 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

وزارت راه تهديد به مسدودسازي بخش املاك «ديوار» و «شيپور» كرد

ضربه به استارت‌آپ‌ها يا مقابله با دلالان؟

مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد كه در صورت عدم فراهم آوردن احراز هويت مالك و كدپستي ملك، بخش املاك سكوهاي ديوار و شيپور تا هفته آينده مسدود خواهد شد.
«ابوالفضل نوروزي» با اشاره به انتشار آگهي املاك در سكوهاي ديوار و شيپور بيان كرد: «بعضا دلالان و سوداگران از اين بستر استفاده كرده و املاكي را كه اصلا وجود خارجي ندارند، در اين سكوها آگهي مي‌كنند.» 
مديركل دفتر اقتصاد مسكن اظهار داشت: با توجه به مصوبه شوراي عالي مسكن براي انتشار آگهي در سكوهاي اينترنتي، بايد احراز هويت مالك و كدپستي انجام شود. به عقيده او، اين عمل به ‌صورت گسترده و با هماهنگي دلالان براي قيمت‌سازي انجام مي‌شود. 
او با تاكيد بر اينكه املاكي كه قرار است آگهي شود بايد در سامانه املاك و اسكان باشند، تاكيد كرد: «اگر اين سكوها تا هفته آينده اين بخش وب‌سرويس را انجام ندهند، بخش املاك آنها با مجوز شوراي امنيت و دستگاه‌هاي امنيتي مسدود خواهد شد.»
ساماندهي سكوهاي فروش آنلاين پيش از اين در سال ۱۳۹۹ هم مورد توجه قرار گرفت و در نهايت سبب حذف موقت قيمت آگهي‌ها در پلتفرم‌ها شد. با اين همه منتقدان معتقد بوده‌اند كه اين كار تاثيري در كنترل قيمت مسكن نداشته است و بايد روي احراز هويت تمركز كرد. در آن زمان غيرواقعي ‌بودن آگهي‌ها، سوء‌استفاده دلالان بازار مسكن و تاثير قيمت‌سازي كاذب بر بازار مسكن زير ذره‌بين بود؛ چنانكه امروز هم همين موارد مورد اعتراض دولت است.
بحث درباره اين موضوع در اين‌سال‌ها ادامه داشت و كار تا آنجا پيش رفت كه خرداد سال پيش رييس‌جمهور در جلسه شوراي عالي مسكن بر «نظارت بر عملكرد سكوهاي ارتباطي در زمينه بازار مسكن و اجاره‌بها به ‌منظور جلوگيري از سوداگري و قيمت‌سازي در بازار مسكن» تاكيد كرد. شهريورماه 1402 سيد جواد سادات فرزيني، رييس مركز توسعه و سياست‌هاي راهبردي وزارت راه و شهرسازي از ارايه درخواست اين وزارتخانه جهت اتصال بخش مسكن سكوهاي اينترنتي نظير شيپور و ديوار به سامانه املاك و اسكان خبر داده بود. به گفته او، احراز موجوديت ملك مورد آگهي شده پيشنهادي بود كه توسط نمايندگان سكوهاي انتشار آگهي حوزه مسكن و كارشناسان اين حوزه صورت گرفته بود.  سادات فرزيني در اين مورد گفت: برخي آگهي‌هاي منتشر شده در حوزه مسكن وجود خارجي ندارند، برخي ديگر نيز مربوط به مسكن‌هاي حمايتي و طرح‌هاي دولتي هستند كه فروش و واگذاري آنها غيرقانوني است و برخي نيز مربوط به پيش‌فروش مسكن هستند كه در صورت انتشار نياز به استعلام مجوز راه و شهرسازي است.
وي در اين رابطه گفته بود: اكثر اين آگهي‌ها توسط واسطه‌ها منتشر مي‌شوند كه موجب سرگرداني مردم به خصوص در فصل اجاره مي‌شود. قيمت‌سازي بر اساس آگهي‌هاي غير واقعي و دامن زدن به التهاب بازار از ديگر مواردي است كه اثر افزايشي آن بر بازار ملموس است. اين موضوع را هم بايد اضافه كرد كه پلتفرم شيپور در بخش احراز هويت خود كدملي و كدپستي را درج كرده كه تاكنون پر كردن اين بخش براي مخاطبان به صورت اختياري بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون