• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5747 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

همزمان با افزایش گمانه زنی ها درباره سرنوشت دلارهای حمایتی آمریکا

بسته كمك 95 ميليارددلاري از سد سنا گذشت

به گزارش نيويورك تايمز، سناي ايالات متحده بسته كمك 95 ميليارد دلاري براي اوكراين، اسراييل و تايوان را تصويب كرد. اين اقدام راه را براي تحويل تسليحات جديد به كي‌يف، تل آويو، و تايپه هموار مي‌كند. مجلس سناي تحت كنترل دموكرات‌ها اين بسته پيشنهادي را كه ماه‌ها از سوي جمهوري‌خواهان راست‌گرا متوقف شده بود، و بخشي از بسته شامل چهار لايحه بود، با 79 راي موافق و 18 راي مخالف اواخر سه‌شنبه‌شب به وقت محلي در ايالات متحده تصويب كرد.
در همين رابطه، جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا در بيانيه‌اي گفت: «به محض اينكه فردا اين لايحه به ميز من برسد آن را امضاء مي‌كنم. به مردم امريكا مي‌گويم كه امضاي اين لايحه براي آن است تا بتوانيم ارسال سلاح و تجهيزات به اوكراين را در اين هفته آغاز كنيم». قسمت اعظم كمك‌هاي موجود در بسته 95 ميليارد دلاري براي اوكراين است كه با كاهش تسليحات و نيرو براي دفع تهاجمات روسيه در امتداد 1000 كيلومتر خط مقدم خود با مشكل مواجه شده است. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، نيز از تصويب نهايي آن استقبال كرد. او در رسانه‌هاي اجتماعي نوشت كه توانايي‌هاي دوربرد، توپخانه و پدافند‌هوايي اوكراين ابزاري حياتي براي بازگرداندن «صلح عادلانه » هستند و گفت كه اين اقدام نقش امريكا را به عنوان چراغ دموكراسي و رهبر جهان آزاد تقويت مي‌كند. ارزش كمك موجود در اين لايحه، 61 ميليارد دلار به اوكراين، و 26 ميليارد دلار براي اسراييل است. همچنين اين بسته شامل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه، سودان، و هاييتي و همچنين بيش از 8 ميليارد دلار براي حمايت نظامي از تايوان ارايه مي‌دهد. تايوان گفته است كه با ايالات متحده درباره نحوه استفاده از اين بودجه بحث خواهد كرد. دفتر امور تايوان دولت چين، كه استفاده از زور براي كنترل جزيره را رد نكرده است، گفت كه با گنجاندن آنچه كه «محتواي مرتبط با تايوان» در بسته كمكي مي‌خواند «قاطعانه مخالف است». بودجه مضاعف براي اوكراين ماه‌ها بحث‌هاي زيادي را در ميان قانون‌گذاران در باب چگونگي كمك به اين كشور براي دفاع از خود به دنبال داشته است. بسته مشابهي در ماه فوريه در سنا تصويب شد، اما در مجلس نمايندگان متوقف شد تا اينكه مايك جانسون، رييس‌جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان و فردي وفادار به ترامپ، در اوايل ماه جاري در تغييري ناگهاني پيشنهاد داد كه اين بسته پيشنهادي در چهار لايحه به تصويب برسد. بسته جديد كه همچنين به بايدن اجازه مي‌دهد دارايي‌هاي روسيه را مصادره كرده و بفروشد و پول آن را براي تامين مالي بازسازي در اختيار كي‌يف قرار دهد، در 20 آوريل با 311 راي موافق و 112 راي مخالف، در مجلس نمايندگان تصويب شد. رهبران دموكرات و جمهوري‌خواه سنا گفتند كه اين راي نشان مي‌دهد كه كنگره به مسير خود بازگشته است. چاك شومر، رهبر اكثريت دموكرات، پس از تصويب آن در سنا به خبرنگاران گفت اين لايحه مربوط به امنيت ملي يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه كنگره طي مدت طولاني براي حفاظت از امنيت امريكا و امنيت دموكراسي غربي به تصويب رسانده است.ميچ مك كانل، رهبر اقليت جمهوري‌خواه سنا، و از حاميان جدي كمك به اوكراين، از تأخير ابراز تاسف كرد. مك كانل گفت: « فكر مي‌كنم كه ما به جنبش انزواطلبي برگشته‌ايم ». خبرگزاري‌هاي رويترز و آسوشيتدپرس روز دوشنبه گزارش دادند كه دولت بايدن در حال آماده‌سازي اولين بخش از كمك‌هاي نظامي مرتبط با اين لايحه با تمركز بر سلاح‌هايي است كه مي‌تواند فورا در ميدان جنگ مورد استفاده قرار گيرد. هنوز مشخص نيست كه پول ارسالي به اسراييل كه ميلياردها دلار كمك امنيتي از ايالات متحده دريافت مي‌كند، چگونه بر درگيري در غزه تأثير خواهد گذاشت. حاميان بسته پيشنهادي اما اميدوارند كه كمك‌هاي بشردوستانه به فلسطينيان در سرزميني كه در اثر بمباران اسراييل ويران شده و با قحطي روبه رو است، مرهمي بر دردهاي آنها باشد. 
9 سناتور جمهوري‌خواه كه در ماه فوريه با قانون كمك سنا مخالفت كردند، اين بار از اين لايحه حمايت كردند. سناتور ماركوين مولين از ايالت اوكلاهاما در روز سه‌شنبه راي خود را تغيير داد، و اين بار با پيشبرد قانون موافقت كرد. ميچ مك كانل سناتور جمهوري خواه از ايالت كنتاكي و رهبر اقليت سنا، او را در صحن سنا تشويق كرد و اقدام او را ستود. مولين در شبكه خبري نيوزمكس در توضيح حمايت خود از اين لايحه گفت: «هفتاد و پنج درصد از لايحه، يعني كل بودجه، در ايالات متحده باقي مي‌ماند «. اين چيزي است كه بسياري از مردم متوجه نمي‌شوند. اين به صنعت دفاعي ما مي‌رسد. اين امر براي پر كردن خزانه ما است ». 
پانزده سناتور جمهوري‌خواه راستگرا كه مخالف كمك به اوكراين هستند به اين قانون راي منفي دادند. سناتور تامي توبرويل از ايالت آلاباما، كه با اين اقدام مخالف بود، و يكي از سه جمهوري‌خواهي بود كه به تصويب نهايي راي ندادند، استدلال كرد كه كنگره «براي حمايت مالي بيشتر از آغاز جنگي كه احتمال نتيجه مثبت آن صفر است » عجله دارد. توبرويل گفت: «ريختن پول بيشتر به خزانه اوكراين فقط درگيري را طولاني‌تر مي‌كند و منجر به تلفات بيشتر مي‌شود. هيچ كس در كاخ سفيد، پنتاگون يا وزارت خارجه نمي‌تواند بيان كند كه پيروزي در اين مبارزه چگونه به نظر مي‌رسد. ما بايد با اوكراين و روسيه براي پايان دادن به اين جنون همكاري كنيم ». 
همچنين، سه سناتور ليبرال شامل، جف مركلي سناتور دمكرات از ايالت اورگان، پيتر ولش سناتور دمكرات از ايالت ورمونت، و همچنين برني سندرز سناتور مستقل از ايالت ورمونت نيز با اين بسته پيشنهادي مخالفت كردند. آنها گفتند كه نمي‌توانند از ارسال سلاح‌هاي تهاجمي بيشتر به اسراييل حمايت كنند، چرا كه اقدامات دولت بايدن به‌طور غير مستقيم باعث مرگ ده‌ها هزار نفر و بحران قحطي در اين منطقه شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون