• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5747 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

وال استريت ژورنال مدعي شد

رونمايي از ناتوي خاورميانه بايدن

 همزمان با پاسخ بي‌سابقه ايران به حمله تروريستي اسراييل در دمشق كه در جريانش بيش از 300 موشك و پهپاد به سرزمين‌هاي اشغالي پرتاب شدند، يك خط دفاعي از رادارها، جنگنده‌هاي جت، كشتي‌هاي جنگي و باتري‌هاي پدافند هوايي اسراييل، ايالات متحده و ده‌ها كشور ديگر براي رهگيري فعال شدند تا مانع از تخريب مواضع اسراييلي‌ها شوند. در همين راستا نشريه وال استريت ژورنال با انتشار گزارشي اختصاصي مدعي شد، نمايش ايالات متحده و اسراييل تلاشي بود براي ايجاد روابط نظامي نزديك‌تر بين تل‌آويو و دشمنان عربش جهت مقابله با نفوذ و قدرت ايران. با اين همه به ادعاي اين نشريه، ايالات متحده براي محافظت از اسراييل مي‌بايست بر موانع متعددي غلبه مي‌كرد، از جمله ترس كشورهاي حاشيه خليج فارس در باب كمك به اسراييل در زماني كه روابط‌شان به دليل جنگ در غزه به‌شدت تيره شده است.
همزمان با آغاز پاسخ ايران، اسراييل و امريكا براي رهگيري موشك‌ها خيز برداشتند. به ادعاي مقامات، اين دو بازيگر تا حدودي توانستند مانع از اصابت موشك‌ها به مواضع اسراييل شوند به واسطه اينكه گروهي از كشورهاي عربي به دليل هراس از وقوع جنگي تمام عيار حريم هوايي خود را به روي هواپيماهاي جنگي باز كردند، اطلاعات رديابي راداري را به اشتراك گذاشتند. به ادعاي اين گروه، اين عمليات نقطه اوج تلاش ايالات متحده براي شكستن موانع سياسي و فني در مسير همكاري نظامي بين اسراييل و دولت‌هاي عرب سني قلمداد شد.به ادعاي وال استريت ژورنال، به جاي نسخه خاورميانه‌اي ائتلاف ناتو، ايالات متحده بر همكاري‌هاي دفاع هوايي نه چندان رسمي در سطح منطقه تمركز كرده تا روياروي توان بالاي دفاعي و نظامي ايران قرار بگيرد.
تلاش‌هاي ادعايي براي ايجاد يك سيستم دفاع هوايي يكپارچه براي منطقه به دهه‌ها قبل برمي‌گردد. پس از سال‌ها اين ابتكار عمل با توافق ابراهيم در سال 2020 (توافقي كه زمينه‌ساز عادي‌سازي روابط اسراييل و گروهي از كشورهاي عربي شد) شتاب بيشتري گرفت. دو سال بعد، پنتاگون اسراييل را در قامت فرماندهي مركزي تعريف كرد تا بدين طريق همكاري نظامي بيشتري ميان تل‌آويو با دولت‌هاي عربي تحت نظارت ايالات متحده رقم بخورد. دانا استرول كه تا دسامبر بلندپايه‌ترين مقام غيرنظامي پنتاگون مسوول در خاورميانه بود، ادعا كرد: «حركت اسراييل به سوي سنتكام نوعي تغيير بازي بود» و به اشتراك‌گذاري اطلاعات و ارايه اخطار اوليه در بين كشورها آسان‌تر شد.
مارس 2022، ژنرال فرانك مك‌كنزي، فرمانده ارشد امريكايي نشستي محرمانه با مقامات ارشد نظامي اسراييل و كشورهاي عربي تشكيل داد تا بررسي كنند كه چگونه مي‌توانند عليه توانايي‌هاي موشكي و پهپادهاي رو به رشد ايران هماهنگ شوند. براي اولين بار طيف وسيعي از افسران عاليرتبه اسراييلي و عرب تحت نظارت ارتش ايالات متحده در نشستي موسوم به شرم‌الشيخ مصر حاضر شدند تا در باب نفوذ و قدرت ايران رايزني داشته باشند. يك مقام ارشد اسراييلي مدعي شد: «توافق ابراهيم، خاورميانه را متفاوت جلوه داد». پيوستن به فرماندهي مركزي همكاري فني بيشتري را با دولت‌هاي عربي ممكن كرد. به ادعاي اين مقام اسراييلي: «اين همان گزاره (ادعايي) است كه اتحاد را ايجاد كرد.»
با اين همه آنگونه كه مقام‌هاي امريكايي اعتراف كرده‌اند، علي‌رغم پيشرفت‌هاي حاصل شده، هدف ايالات متحده براي به اشتراك گذاري يكپارچه داده‌هاي رديابي مرتبط به قدرت ايران به دليل نگراني‌هاي سياسي محقق نشده است.بلال صعب، يكي از مقامات سابق پنتاگون كه روي همكاري امنيتي در خاورميانه كار مي‌كرد، مدعي است كه صحبت از يكپارچگي امنيتي در منطقه زود است. صعب كه اكنون در انديشكده چتم هاوس فعال است، مدعي است: «اين فرآيند روندي تدريجي طي كرده و با موانع بسياري روبه‌رو است».با اين همه مقام‌هاي اسراييلي و امريكايي مدعي‌اند كه همكاري ميان آنها با بازيگران عرب بالاخص عربستان سعودي كه هنوز رابطه ديپلماتيكش را با اسراييل عادي نكرده، به گزاره‌اي رايج تبديل شده است.
وال استريت ژورنال مدعي است، اتحاد نوپا ميان اسراييل و بازيگران عرب كه هدف (ادعايي) واشنگتن جهت تعريف ناتوي خاورميانه است، براي نخستين بار در جريان پاسخ بي‌سابقه ايران به حمله تروريستي اسراييل به آزمون گذاشته شد. از همين رو مقام‌هاي اسراييلي مدعي‌اند كه شاهد كاركرد متفاوت ائتلاف ادعايي بوده‌اند.
پیشتر نیز در جریان نخستین سفر بایدن به خاورمیانه بعد از سکان داری کاخ سفید، گمانه زنی ها درباره تشکیل ناتوی خاورمیانه اوج گرفت، در همان بازه زمانی هدف ادعایی  واشنگتن و تل آویو تحت فشار قرار دادن ایران با تعریف ائتلافی از بازیگران عرب و اسراییل بود. در همین راستا نشست هایی محرمانه برگزار شد اما در نهایت بازیگران عربی چون عربستان سعودی به واسطه منافع و‌امنیت ملی شان حاضر نشدند در این باره با ایالات متحده هم صدا شوند.هرچند این بار واشنگتن می تواند به بهانه ارایه ضمانت های دفاعی ادعایی از ریاض و ابوظبی بخواهد در این ائتلاف تعریف شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون