• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5754 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت

«رستاخيز زمين» در موصل

البته من در هزاره ماناس در شهر ماناس در قرقيزستان، نمايشنامه عظيم ماناس را ديده بودم. دشت صحنه نمايش بود و لشكر‌هاي واقعي در سن مي‌تاختند و طبل بزرگي كه به افسانه مي‌مانست، در دامنه كوه نصب شده بود، به صدا در مي‌آمد. قيامت ارض همان حال و هوا را داشت، البته با نوآوري و آفرينندگي مدرن! تلفيق بسيار هوشمندانه سينما و هنر نمايش، تلفيق نقاشي و دكور را در پانوراماي مسكو ديده بودم. تصور كنيد يك كشتي وارد صحنه نمايش مي‌شود و درياي خروشنده با موج‌هاي كوه‌آسا، فيلم و سينماست كه در كنار نمايش قرار مي‌گيرد، يونس را كه اهل نينواست و به اعتباري موصلي است در دريا پرتاب مي‌كنند و نهنگي عظيم‌الجثه دهان مي‌گشايد و او را مي‌بلعد!‌الله اكبر مگر مي‌شود!
قيامت ارض كارستاني در حد اعجاز است. كاري بزرگ كه با تلاشي خستگي‌ناپذير و ذوق سرشار آفريده شده است. در موزه بغداد راهنماي نكته‌دان و دانا برايم توضيح مي‌داد كه در اين ظرف سمسم را آرد مي‌كرده‌اند، پرسيد مي‌دانيد سمسم چيست؟ گفتم بله!
تري الناس دهنا في قوارير صافيا
و ما يدري ما يجري علي راس سمسم!
مردمان روغن صاف و زلال را در شيشه‌هاي بلور مي‌بينند، اما نمي‌دانند، چه بر سر سمسم آمده است. چگونه سمسم در برابر ضربه‌هاي كوبنده ايستاده و دوام آورده است. دست مريزاد به جوانان هنرمند ايراني و عراقي كه اين نمايش باور نكردني را تدارك ديده و همه جوانان ايراني و عراقي كه در نمايش نقش دارند. اميدوارم اين نمايش در ايران هم اجرا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون