افزایش جریمههای رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
حسینعلی قلیزاده
به تازگی اعلام شده که جریمه تخلفات رانندگی تا حداکثر 6 برابر افزایش پیدا میکند. درباره دلیل این تصمیمگیری نیز علاوه بر نبود اثرگذاری جریمههای کنونی، گفته میشود که به دنبال کاهش تصادفات رانندگی هستند، اما درباره این اتفاق، ابهامات زیادی وجود دارد، چراکه به جز درصد اندکی از رانندگان که عمدا تخلف میکنند، اکثریت تخلفات رانندگی سهوی یا از روی ناچاری (به علت کمبودهای موجود) است. اینکه آقای وزیر و دیگر مسوولان در روزهای آخر سال گذشته، به ناگهان اعلام میدارند جرایم رانندگی 5 تا 6 برابر میشود، براساس کدام استدلال و محاسبه منطقی است؟ براساس کدام کار کارشناسی به این نتیجه رسیدهاید که جرايم باید 2، 3، 4 یا 5برابر افزایش یابد و با این کار سوانح رانندگی کاهش مییابد؟ سپاسگزار خواهیم بود اگر بررسی کارشناسیشان را به مردم اعلام بفرمایند. معتقدم افزایش جرايم رانندگی حداکثر در حد درصد افزایش حقوق یک کارگر و کارمند میتواند قابل پذیرش باشد، لیکن افزایش دو برابری یا بیشتر هیچ منطقی ندارد و هیچ کار کارشناسی آن را توجیه نمینماید. مضافا به این واقعیتها هم باید توجه کنیم که؛
بسیاری از تابلوهای محدودیتهای سرعت در جادههای برونشهری، بهروزرسانی نشدهاند و مربوط به زمانی است که این جادهها، تعریض یا دو بانده نشده بودند.
تعداد قابلتوجهی از دوربینهای برونشهری ثبت سرعت هم بهروزرسانی نشدهاند. به عنوان نمونه، دوربین در 3600 متر مانده به مرزنآباد از شمال به جنوب، آخرین دوربین چند کیلومتر مانده به مرزنآباد در مسیر جنوب به شمال، دوربین ابتدای دو بانده شدن فاز اول بزرگراه 3 شمال به جنوب تهران، معروف به دوربین باغ علیرضا. این دوربینها هنوز محدودیت سرعت بیش از 50 کیلومتر ممنوع را نشان میدهند .
در شهرهای بزرگ به خصوص تهران، باتوجه به میزان افزایش سالانه خودرو، تعداد پارکینگهای موجود به هیچ وجه، جوابگو نبوده و علیرغم دریافت عوارض گوناگون، ساخت پارکینگ خودرو به اندازه نسبی افزایش نداشته است، لذا در بسیاری موارد باتوجه به کمبود سرویس حمل و نقل عمومی و الزام استفاده از خودروی شخصی، بعد از ساعتهای اول صبح، جای پارک یافت نمیشود. چرا راننده باید جریمه این کمبود را بپردازد.
در بسیاری از خیابانهای فرعی شهرهای بزرگ خصوصا تهران، تابلوی حمل جرثقیل منطقی ندارد. در زمان ریاست برادر عزیز سردار مهری تعدادی از این تابلوها جمعآوری شد ولی هنوز این تابلوها در جاهایی وجود دارد که لزومی به چنین تابلوهایی نیست. مستحضر هستید این تابلوها در جاهایی باید نصب شود که پارک خودرو، ایمنی تردد را مسدود یا به خطر میاندازد. به عنوان مثال در کلیه خیابانهای شهرک اکباتان و بسیاری خیابانهای فرعی مشابه، چه خطر ایمنی وجود دارد که جای جای آن تابلوهای حمل جرثقیل نصب شده است؟
از طرفی دیده شده دوربینهای سیار پلیس بعضا، در جاهایی مستقر میشوند که به دلیل عریض و ایمن بودن خیابان و جاده، افزایش سرعت کمترین خطر را دارد و با کمترین بیتوجهی راننده، سرعت خودرو از میزان مجاز فراتر میشود. به عنوان نمونه شمال به جنوب بلوار خوردین در سعادتآباد یا در بعضی مناطق جاده رشت-قزوین و محدوده سه کیلومتر مانده به شهر نوشهر از نور. این کار خیلی واضح این گمان را به ذهن انسان میآورد که بیش از ایمنی، اصل جریمه کردن مدنظر است. تاکید میکنم که اینجانب به هیچ وجه مسوولان مرتبط با این موضوع را اشخاصی بیمنطق نمیدانم، لذا انتظار داریم که در مورد میزان جرايم و نحوه اعمال آن، با تامل بیشتری تصمیمگیری شود تا شبهه اینکه دولت بودجه کم دارد و افزایش جرايم برای تامین بخشی از کسر بودجه است، از ذهن مردم خارج شود.