• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5763 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

در جلسه‌اي با حضور معاون اول رييس‌جمهور بررسي شد

تشكيل كميته پشتيباني براي صادرات ۱۰ ميليارد دلاري خدمات فني و مهندسي

در جلسه‌اي با حضور معاون اول رييس‌جمهور و اعضای انجمن صدور خدمات فني و مهندسي، بسته حمايتي پيشنهادي در راستاي رفع موانع و مشكلات صادرات خدمات فني و مهندسي و رسيدن به هدف ۱۰ ميليارد دلاري در سال ارايه و بررسي شد.

در اين جلسه اعلام شد انجمن صدور خدمات فني و مهندسي تاكنون ۴۰ ميليارد دلار صادرات خدمات داشته است و شركت‌هاي ايراني بيش از ۷۰۰ پروژه موفق به ثمر رسانده‌اند كه با ثبت اين ركورد بين‌المللي به لحاظ كيفيت، عملكردي بهتر از كشورهاي منطقه در سطح جهان داشته‌اند و جوايز متعددي از روساي جمهور و مقامات ساير كشورها دريافت كرده‌اند.

در ادامه اين نشست مشكلات، راهكارها و پيشنهادات در راستاي افزايش صادرات خدمات فني مهندسي بحث و بررسي شد.

محمد مخبر در اين جلسه با اشاره به گشايش‌هاي سياست خارجي دولت سيزدهم با وجود شرايط تحريم كشور تأكيد كرد: عضويت جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌هاي مهم بين‌المللي و منطقه‌اي همانند بريكس، شانگهاي و تجارت آزاد اوراسيا بستر و زمينه بسيار مساعد و ارزشمندي براي حضور بخش خصوصي به ويژه صادر‌كنندگان خدمات مهندسي را فراهم نموده است.

معاون اول رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه صدور خدمات فني و مهندسي ظرفيت بسيار ارزشمندي با ارزش افزوده فراوان براي كشور ايجاد مي‌كند، تصريح كرد: سابقه و فعاليت چندين دهه شركت‌هاي بخش خصوصي سرمايه بسيار بزرگ براي اقتصاد كشور است و قطعا‌ يكي از زمينه‌هاي تحقق جهش توليد با مشاركت مردم و فعاليت بيش از گذشته صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به شمار مي‌رود.

مخبر افزود: بسته حمايتي انجمن صدور خدمات فني و مهندسي براي حل مشكلات و موانع بسيار راهگشا است اما از اين انجمن انتظار مي‌رود تا در كنار اين بسته حمايتي و با توجه به ظرفيت بزرگ فارغ التحصيلان دانشگاهي و نخبگان، اين شركت‌ها هدف‌گذاري سالانه ۱۰ ميليارد دلاري صادرات خدمات فني و مهندسي را در دستور كار خود قرار دهند. وي تصريح كرد: بايد اين بسته ۱۰ ميليارد دلاري صادرات خدمات فني و مهندسي ظرف يك هفته آينده با در نظر گرفتن تمامي موانع و مشكلات و همچنين نقش دولت در رفع اين مسائل تهيه و تنظيم شود و دولت كاملا آمادگي دارد تمام حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي لازم براي رسيدن به اين هدف پيش‌بيني شده را به عمل آورد. معاون اول رييس‌جمهور افزود: كميته پشتيباني براي رسيدن به هدف ۱۰ ميليارد دلاري صادرات خدمات مهندسي در دفتر معاون اول تشكيل خواهد شد تا علاوه بر رفع موانع و ساماندهي در تعاملات، ورود دولت براي حل مشكلات صادركنندگان اين بخش از اقتصاد كشور تسهيل شود. وي خاطرنشان كرد: با توجه به ديپلماسي دولت سيزدهم مبني بر گسترش روابط با كشورهاي همسايه و قاره آفريقا و همچنين استقبال سران و مقامات اين كشورها براي حضور و فعاليت بخش خصوصي ايران بايد در سفرهاي خارجي دولت بخش خصوصي حضور و فعاليت داشته باشد.

 

۸۰۰ مذاكره، ۲۵۰ تفاهمنامه، ۱۷۶ توافقنامه و ۱۲۱ قرارداد در حال اجرايي و عملياتي شدن

در خبري ديگر، جلسه پيگيري طرح‌ها و پروژه‌هاي مشترك همكاري با كشورهاي خارجي صبح دیروز (سه‌شنبه) به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد. در اين جلسه اعلام شد، در ۸۰۰ مذاكره انجام شده با سران كشورهاي خارجي تاكنون ۲۵۰ تفاهمنامه، ۱۷۶ توافقنامه و ۱۲۱ قرارداد در حال اجرايي و عملياتي شدن است.

محمد مخبر در اين جلسه كه معاونين وزارتخانه‌هاي مربوطه حضور داشتند، با اشاره به موفقيت سياست خارجي دولت سيزدهم در گسترش ارتباطات و ديپلماسي بين‌المللي تأكيد كرد: در اين دولت با كشورهاي همسو، همسايگان و مستقل روابط بسيار مستحكمي برقرارشده است و همچنين عضويت جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌هاي مهم بين‌المللي امكانات و ظرفيت‌هاي فوق‌العاده‌اي است كه بايد وزارتخانه‌هاي ذيربط تفاهم‌ها، توافق‌ها و قراردادهاي سفرهاي خارجي رييس‌جمهور را پيگيري و عملياتي كنند.

معاون اول رييس‌جمهور تأكيد كرد: يك طرف مهم مذاكرات رييس‌جمهور و مقامات دولتي با سران ساير كشورها، دستگاه‌هاي اجرايي و وزارتخانه‌ها هستند كه معاونين مربوطه براي پيگيري طرح‌ها و پروژه‌هاي مشترك همكاري با كشورهاي خارجي مسووليت جداگانه و ويژه‌اي براي عملياتي شدن توافقات صورت گرفته با كشورها را دارند.

دكتر مخبر از معاونين وزارتخانه‌هاي پيگير طرح‌هاي مشترك همكاري با كشورهاي خارجي خواست تا ظرف ده روز آينده در يك برنامه عملياتي زمانبندي شده تمامي توافق‌ها، تفاهم‌ها و قراردادها پياده‌سازي و تدوين و براساس آن گزارش عملكرد ماهانه ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون