واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودروی برقی چیست؟
سخنگوی شورای رقابت از آزادسازی قیمت خودروهای برقی خبر داد. آنطور که سپهر دادجوی توکلی گفت خودروهای برقی از شمول مصوبه 543 شورای رقابت که درباره قیمتگذاری خودرو بود، خارج شدند.اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا نسبت به خارج کردن بحث قیمت خودروهای برقی از شمول مصوبه 543 این شورا تصمیمگیری کردند.به گزارش اکوایران، زمستان سال گذشته شورای رقابت بار دیگر به پروسه قیمتگذاری محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز بازگشت. این شورا در بهمن سال 1401 بازار خودرو را بررسی کرده و بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری تاکید کردند.
استدلال اعضای شورای رقابت این بود که شاخصهای تمرکز، تقاضای انباشته در بازار و ممنوعیت یا محدودیت واردات بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری تاکید میکنند، بنابراین شورای رقابت در مصوبه 543 خود این مساله را تصویب کرد.
ذیل مصوبه یاد شده که مختص خودروهای انحصاری است دستورالعملی نیز منتشر شد. این دستورالعمل نشان میدهد سازمان حمایت قیمت تمام شده خودرو را محاسبه و وزارت صمت به عنوان تنظیمگر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ میکند. اما حالا قیمتگذاری خودروهای برقی آزاد شده تا این مساله بتواند مشوقی باشد تا خودروسازان بیش از پیش در جاده برقیسازی حرکت کنند. البته شرکتهای خودروساز در گام اول مسیر واردات را در پیش خواهند گرفت و به تدریج نسبت به تولید محصولات برقی اقدام خواهند کرد.
برخی تحلیلگران آزادسازی قیمت خودروهای برقی را مقدمهای بر آزادسازی قیمت محصولات بنزینسوز میدانند. این دسته از تحلیلگران معتقدند وزارت صمت آزادسازی قیمت خودروهای برقی را به صورت پایلوت اجرا میکند اگر این مساله جواب دهد این امکان وجود دارد که به تدریج به سمت آزادسازی قیمت سایر محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز حرکت کنند. آزادسازی قیمت خودرو در کوتاهمدت روی قیمتهای بازاری خودرو اثر منفی گذاشته اما به تدریج با قوی شدن بنیه مالی خودروسازان و افزایش تیراژ منحنی قیمت خودرو در بازار نزولی میشود و متقاضیان به جای خرید از بازار راه خود را به سمت دفاتر فروش شرکتهای خودروساز کج میکنند.