• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5771 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۶ خرداد

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به یادداشت «اعتماد»

سازمان برنامه و بودجه با ارسال جوابیه‌ای به دفتر روزنامه اعتماد به یکی از یادداشت‌های منتشر شده در این روزنامه واکنش نشان داد. در این جوابیه آمده است: 
«باسمه‌تعالي
جناب آقای بهزادی
مدیر مسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام؛ 
 گزارشی با عنوان «شعف یا نگرانی از شاخص‌ها» در تاریخ 18/1/1403 در آن روزنامه منتشر شده است. خواهشمند است دستور فرمایید براساس ماده 23 قانون مطبوعات و به ‌منظور رفع ابهام و روشن ‌شدن افکار عمومی، این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع ‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 
عملکرد اقتصادی دولت نویدبخش تحقق وعده‌های اقتصادی اعلام شده است
ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن روزنامه، توضیحات زیر را به آگاهی می‌رساند: دولت سیزدهم، دوره‌ای موفق در رشد اقتصادی را آغاز کرده است. در سال۱۴۰۰، سال اول دولت سیزدهم، رشد تولیدِ اقتصادی کشور به ۵.۶درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۵درصد رسیده است. در سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهار، ۷.۹درصد، در ۱۲ ماهه منتهی به تابستان، ۷.۱درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به پاییز نیز ۵.۱درصد بوده است. باتوجه به داده‌های مربوط به رشد اقتصادی در این سه فصل، برآورد می‌شود که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ به بالاتر از ۶درصد رسیده باشد. بنابراین می‌توان گفت سکوی مناسبی برای حرکت به سمت رشد ۸درصدی در سال اول برنامه هفتم پیشرفت فراهم شده است.
براساس داد‌ه‌های مرکز آمار، نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش یافته است. نرخ بیکاری از ۹.۶درصد در تابستان ۱۴۰۰ به 8.1درصد در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. نرخ بیکاری فعلی، رکوردی تاریخی در ایران محسوب می‌شود. خالص اشتغال ایجاد شده نیز در سال ۱۴۰۲، ۷۸۰ هزار نفر است.
در دو سال اخیر بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار مجوز کسب‌وکار از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده است. این امر جهشی در بهبود فضای کسب‌وکار در کشور به شمار می‌رود و می‌تواند شاخص‌های نهادی اقتصاد کشور را در وضعیت مناسبی قرار دهد. 
مجموع کل تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید. وزن کالاهای تجاری نیز در همین مدت از ۱۴۹ میلیون تن به ۱۶۰ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد دولت در حوزه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف دنیا، پیشرفت‌های مناسبی را داشته است.
این آمار و ارقام در کنار عملکرد دولت سیزدهم در جهت افزایش رفاه عمومی و پیشرفت کشور از جمله اضافه شدن بیش از ۱۲ میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه سلامت از پنج دهک ابتدایی، رایگان شدن همه خدمات بستری و سرپایی سه دهک اول، تقبل تمام هزینه‌های درمان ناباروری برای اولین بار در حوزه سلامت، افزایش یارانه دهک‌های يك تا ۷ و پرداخت تا ۵۲۰ هزار تومان برای هر نفر به ازای خرید ۱۶ قلم کالا، اجرای طرح امنیت غذایی برای کودکان زیر ۵ سال، یک میلیون تومان اعتبار کالابرگ به ازای هر کودک در دهک يك تا ۵ و ۶۰۰ هزار تومان برای دهک‌های ۶ و ۷ در حوزه طرح کالابرگ، همگی نویدبخش دستیابی و تحقق وعده‌های اقتصادی دولت هستند.
       مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل
      سازمان برنامه و بودجه کشور  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون