• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5780 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد

آغاز بررسي صلاحيت نامزد‌هاي رياست‌جمهوري

سخنگوي شوراي نگهبان از آغاز بررسي صلاحيت ۸۰ نامزد چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري به‌مدت ۵ روز خبر داد. هادي طحان‌نظيف سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگو با شبكه خبر گفت: از روز سه‌شنبه جلسات بررسي صلاحيت داوطلبان چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري آغاز خواهد شد و صلاحيت 80 نفر ثبت‌نام‌كننده در انتخابات رياست‌جمهوري، بررسي خواهد شد.
وي افزود: در زمان مهلت قانوني 5روزه و به‌صورت فشرده، بررسي‌هاي شوراي نگهبان انجام مي‌شود البته قانون يك زمان پنج‌روزه دوم را هم پيش‌بيني كرده است و بناي ما بر اين است كه در پنج روز اول كار را انجام دهيم اگر هم نياز بود بخشي از مهلت دوم را هم استفاده كنيم. 
طحان‌نظيف خاطرنشان كرد: بر اساس اصل 115 قانون اساسي، رييس‌جمهور بايد از ميان رجال مذهبي يا سياسي، ايراني‌الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر باشد و همه اعضاي شوراي نگهبان تلاش مي‌كنند اوصاف قيد‌شده در قانون اساسي را در مورد داوطلبان رياست‌جمهوري احراز كنند و به‌ محض اينكه به نتيجه برسيم، نتيجه نهايي را به اطلاع مردم خواهيم رساند. 
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به افزايش ميزان ثبت‌نام نامزد‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري چهاردهم تصريح كرد: سال 1396 يكهزار و 636 نفر ثبت‌نامي داشتيم بر همين اساس، سال 1400 مصوبه‌اي را در راستاي سياست‌هاي كلي انتخابات تصويب و شاخص‌هاي تشخيص مدير، مدبر، رجل مذهبي و سياسي را به وزارت كشور ابلاغ كرديم ولي آنها اجرا نكردند و عملا هر كسي به ستاد انتخابات مراجعه مي‌كرد، از او ثبت‌نام مي‌كردند ولي با اطلاع‌رساني انجام‌شده، تعداد ثبت‌نامي‌ها كمتر شد و به 592 نفر در سال 1400 رسيد كه همان مقطع كساني كه حداقل شرايط سن و سابقه و مدرك را داشتند در شوراي نگهبان مطرح شدند كه از آن تعداد، پرونده حدود 40 نفر در صحن شوراي نگهبان بررسي شد. وي افزود: در زمان حاضر تعداد نامزد‌هاي چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري دو برابر شده و به 80 نفر رسيده است و كساني كه شرايط شكلي اوليه را داشتند ثبت‌نام شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون