• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5781 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ خرداد

محمد خاتمی شاخص های نامزد اصلاح‌طلبان را برای رياست جمهوری اعلام كرد

در صورت تحقق پيشنهادهای جبهه اصلاحات در انتخابات شركت مي‌كنم

سيدمحمد خاتمی در بيانيه‌ای كه متن آن ديروز به‌طور رسمی از طريق كانال خاتمی‌مديا منتشر شد، ضمن تاييد راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت ايران و نيز بيان شاخص‌های نامزد اختصاصی اصلاح‌طلبان اعلام كرد: اگر پيشنهاد اين جبهه (در خصوص نامزد موردنظر) محقق شود در انتخابات رياست جمهوری شركت مي‌كنم. يكی از شاخص های مطرح شده برای نامزد اصلاح‌طلبان از سوی محمد خاتمی اين است كه نامزد مورد نظر بايد در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول و تلاشگر در جهت اصلاح در همه عرصه‌هاي ساختاري و رويكردي باشد. ﻓﻬﻢ درﺳﺖ ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻪ ویژه ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت زﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن و بخش متوسط و پايين جامعه به خصوص بخش‌هاي كمتر برخوردار از يكسو و جلوگيري از افول سرمايه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و انساني كه متاسفانه روز به روز تضعيف شده است و تلاش پيگير براي بهبود زندگي و معيشت مردم با رويكرد اقتصادي مطلوب در جهت توسعه همه‌جانبه و پايدار همراه با عدالت از سوي ديگر، ديگر شاخصی است كه محمد خاتمی برای نامزد اصلاح‌طلبان برشمرده است. سومين شاخص نامزد اصلاح‌طلبان از نظر محمد خاتمی اين است كه ﻧﺎﻣﺰد ﻣﻮردﻧﻈر باید زمينه‌ ﺧﺮدورزی و ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽ‌ﺧﺮدی را در ﻫﻤﻪ اﻣﻮر و ﺳﻄﻮح به خصوص ﺑﺎ تکیه ﺑﺮ ﺗﻮان ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، عالمانه و ﺣﺮﻓﻪ‌ای ﮐﺸﻮر و اﻟﺘﺰام ﺑﻪ ﺧﺮد ﺟﻤﻌﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد.
متن كامل بيانيه سيدمحمد خاتمی به شرح زير است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
بارها گفته‌ام و باز هم مي‌گويم كه استقرار سامان «مردم سالاري » كه خواست ديرينه ملت ايران و گشاينده راه به سوي آينده بهتر است با انتخابات و از راه آن ميسر است؛ در صورتيكه انتخابات سالم و رقابتي باشد و انتخاب‌كننده مردم باشند نه حاكمان. و ما تا رسيدن به انتخاباتي معيار فاصله داريم.
ولي با توجه به اوضاع و احوال دروني و بيروني و پيراموني چه بسا شركت در انتخابات موجه باشد ولو اينكه شرايط انتخابات كاملا مطلوب وجود نداشته باشد. این ﺑﻨﺪه ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ كه ﺑﺮ این ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره باید در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و خیر و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تاييد راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پيشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شركت مي‌كنم.
درباره نامزد مورد نظر ﺿﻤﻦ تاکید ﺑﺮ ﻟﺰوم ﺑﺮﺧﻮرداري وي از ﺷﺮایط ﻋﺎم، ﺑﻪ ویژه راﺳﺘﮕﻮیی، ﭘﺎﮐﺪاﻣﻨﯽ، ﭘﺎﮐﺪﺳﺘﯽ و ﻋﺰم و ﺗﻮان ﺧﺪﻣﺖ صادقانه ﺑﻪ ملت، بیان ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ را مفيد ﻣﯽ‌داﻧﻢ: 
1- نامزد مورد نظر بايد در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول و تلاشگر در جهت اصلاح در همه عرصه‌هاي ساختاري و رويكردي باشد.
در این ﻟﺤﻈﻪ از زﻣﺎن ﮔﺮﭼﻪ ﺗﺤﻮل اﺳﺎﺳﯽ دور از دﺳﺘﺮس و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮي آن ﺑﺎ دﺷﻮاري‌ﻫﺎي فراوان روﺑﺮو اﺳﺖ، وﻟﯽ ﻧﻔﺲ ﺑﺎور ﺑﻪ تحول و اﺻﻼح ﺳﺒﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ و سازنده ﺑﺎ ارﮐﺎن ﺣﺎکمیت ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺮدم و به‌كارگيري همه امكانات و ظرفيت‌هايي كه در اختيار دارد، كه چندان هم زياد نيست، در جهت تحول مثبت در همه عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي و فرهنگي گام بردارد وامید ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮدي ﺗﺪریجی اوﺿﺎع را بیشتر و نگراني‌ها از ﺑﺪﺗﺮ ﺷﺪن ﺷﺮایط را كمتر كند.
2- ﻓﻬﻢ درﺳﺖ ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻪ ویژه ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت زﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن و بخش متوسط و پايين جامعه به خصوص بخش‌هاي كمتر برخوردار از يكسو و جلوگيري از افول سرمايه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و انساني كه متاسفانه روز به‌روز تضعيف شده است و تلاش پيگير براي بهبود زندگي و معيشت مردم با رويكرد اقتصادي مطلوب در جهت توسعه همه‌جانبه و پايدار همراه با عدالت از سوي ديگر، داراي اولويتي اجتناب‌ناپذير است.
3- درد ﺑﺰرگ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﺿﻌﻒ ﺧﺮدورزي در ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ و ﺳﻮء ﺗﺪبیر در مواجهه با ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﺑﺤﺮان ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد و پیش رو اﺳﺖ.
ﻧﺎﻣﺰد ﻣﻮردﻧﻈر ﺑﺎید زمينه ﺧﺮدورزي و ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽ‌ﺧﺮدي را در ﻫﻤﻪ اﻣﻮر و ﺳﻄﻮح به خصوص ﺑﺎ تکیه ﺑﺮ ﺗﻮان ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، عالمانه و ﺣﺮﻓﻪ‌اي ﮐﺸﻮر و اﻟﺘﺰام ﺑﻪ ﺧﺮد ﺟﻤﻌﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد.
و از ﺟﻤﻠﻪ اهتمام ﺑﻪ رویکرد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و سیاﺳﯽ و ﻋﻠﻤﯽ در همه عرصه‌هاي حكمراني و نيز اﻗﺪام ﺑﺮاي رﻓﻊ ﺗﺤﺮیم‌ﻫﺎي ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ و برخورداري كشور از امكانات بين‌المللي در جهت توسعه همه‌جانبه كشور از ﻃﺮیق اﻧﺘﺨﺎب سیاﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻋﻘﻼﻧﯽ، ﻓﻌﺎل و ﻣﺘﻮازن و ارﺗﻘﺎی جایگاه ایران و ﻣﻨﺰﻟﺖ ایرانیان در ﺟﺎﻣﻌﻪ بین‌اﻟﻤﻠﻠﯽ و اﺳﺘﻔﺎده بهينه از ﻣﻮقعیت راهبردي و ﺗﻮان ﺗﺎریخی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ایران و ایرانی در ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ مقتضاي خردورزي است.
  امیدوارم ﻫﻤﮕﺎن و ﺑﺨﺼﻮص ﻣﺴوﻮﻻن و دﺳﺖ اﻧﺪرﮐﺎران اﻣﺮ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﺑﺎ درك ﻣﻮقعیت ﺣﺴﺎس ﮐﻨﻮﻧﯽ ﮐﺸﻮر و نیز ﮔﺴﺘﺮه و ژرفاي ﻧﺎرﺿﺎیتی ﻣﺮدم، زمینه اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺮیان‌ﻫﺎ و ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎي مختلف ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺎﻣﺰد ﻣﻄﻠﻮب ﺧﻮد را در ﺻﺤﻨﻪ ببینند. ان‌شاءالله.
سید ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻤﯽ
شانزدهم خرداد ماه ١۴٠٣

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون