• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5781 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ خرداد

درشورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید

قطعنامه ضدایرانی

احسان پناه‌بر

 روز سوم نشست دوره‌اي شوراي حكام آژانس انرژي اتمي درحالي برگزار مي‌شود كه به نظر مي‌رسد اختلافات ميان ايالات‌متحده و تروييكاي اروپايي بر سر صدور قطعنامه ضد ايراني كمرنگ شده است. پيش‌تر رويترز گزارش داده بود كه ايالات‌متحده سه قدرت اروپايي طرف برجام را از صدور هر‌گونه قطعنامه‌اي منع كرده بود، چراكه بيم آن داشت تنش با ايران افزايش يابد، اما اكنون لارنس نورمن، خبرنگار وال استريت ژورنال در پستي در شبكه اجتماعي ايكس مدعي است كه اين اختلاف به حداقل رسيده و درنهايت به نظر مي‌رسد ايالات‌متحده از صدور قطعنامه عليه برنامه هسته‌اي ايران با تروييكاي اروپايي موافقت كرده باشد. در همين رابطه، متيو ميلر، سخنگوي وزارت خارجه امريكا نيز در پاسخ به پرسشي درباره گزارش‌ها از مخالفت واشنگتن با قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي عليه ايران گفت: موضع (ادعايي) كشورش وقتي كه قطعنامه منتشر شود، مشخص خواهد شد. او در ادامه ادعا كرد: نبايد انتظار داشته باشيد امريكا با متحدان اروپايي‌اش ناهماهنگ باشد. پيش‌نويس قطعنامه‌ فرانسه، آلمان و بريتانيا به شوراي حكام ارايه شده است. در همين حال، دفتر رياست‌جمهوري فرانسه روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي مدعي شد كه رييس‌جمهور اين كشور در تماس تلفني با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل نسبت به برنامه هسته‌اي ايران «نگراني عميق» خود را ابراز كرده است. ايران همواره گزارش‌هاي آژانس را براساس اطلاعات گمراه‌كننده بازيگران متخاصم، به ويژه رژيم اسراييل مي‌داند و نماينده ايران در آژانس نيز در پاسخ به ادعاهاي رافائل گروسي گفت كه تهران «موظف نبوده و نيست» به درخواست‌هاي آژانس درباره «اسناد غيرمعتبر و ساختگي» پاسخ دهد. همزمان ايران، روسيه و چين بامداد چهارشنبه در بيانيه‌اي مشترك بر حفاظت از توافق هسته‌اي و پايبندي به تعهدات برجامي تاكيد كردند. در همين رابطه خبرگزاري «اسپوتنيك» گزارش داد در اين بيانيه سه‌جانبه آمده است: «مفاد برنامه جامع اقدام مشترك همچنان معتبر است. كشورهاي ما براي دستيابي به توافق هسته‌اي از هيچ تلاشي دريغ نكرده و همچنان از اين توافق حفاظت كرده و به تمامي تعهدات خود پايبند هستند.» تهران، پكن و مسكو ضمن اعلام مجدد آمادگي خود براي انجام هر كاري كه براي احياي اين توافق لازم است، توضيح دادند: «متاسفانه مابقي كشورهاي درگير در برجام، يعني فرانسه، آلمان، انگليس و امريكا راه ديگري را انتخاب كردند.» طبق اين گزارش، در اين بيانيه سه‌جانبه تاكيد شده است: «زمان آن فرا رسيده كه اراده سياسي جدي كشورهاي غربي براي جلوگيري از مارپيچ خشونت و تنش در اين پرونده نشان داده شود.» اسپوتنيك به نقل از اين بيانيه نوشت: «ايران، روسيه و چين بر اين باورند كه زمان آن فرا رسيده تا كشورهاي غربي اقدامات لازم را براي احياي توافق هسته‌اي انجام دهند.» در همين رابطه، لورا هولگيت، فرستاده ويژه ايالات‌متحده نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين نيز با تكرار ادعاهاي كشورهاي اروپايي در برابر برنامه هسته‌اي ايران موضع‌گيري كرد. او مدعي شد سه سال پيش، ايران با توقف اجراي تعهدات هسته‌اي خود در برجام و متعاقبا حذف تجهيزات نظارتي مرتبط با اين توافقنامه، تلاش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تضعيف كرده است. 

او با طرح ادعاهاي تكراري گفت: تهران علاوه بر اين، از اجراي تعهدات خود براساس كد 1-3 اصلاح شده و تصميمش براي توقف اجراي موقت پروتكل الحاقي، دسترسي به اطلاعات و مكان‌هايي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي اجراي ماموريت راستي‌آزمايي حياتي خود براي اطمينان از عدم وجود فعاليت‌هاي اعلام‌نشده به آنها نياز دارد را محدود كرده است. هولگيت با ارجاع به گزارش مدير كل آژانس مدعي شد كه ناظر سازمان ملل تداوم دانش خود درباره توليد و موجودي سانتريفيوژها و اجزاي مرتبط با آن در ايران را از دست داده است. او با اشاره به ذخاير اورانيوم غني شده تا 60 درصد ايران طي اظهاراتي ادعايي تهران را متهم كرد اقداماتش در تضاد با رفتار ساير كشورهاي غيرهسته‌اي عضو معاهده «ان‌پي‌تي» است. البته فرستاده ويژه ايالات‌متحده به همكاري ايران با آژانس نيز اعتراف كرد و تاكيد داشت كه ايران سال گذشته تصميم گرفت تا چند بازرس باتجربه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از‌جمله بازرسان با تخصص مرتبط با فعاليت‌هاي غني‌سازي را بپذيرد. هولگيت همچنين با طرح ادعايي عليه ايران گفت: ايالات‌متحده خواهان بازگشت به توافق هسته‌اي با ايران بوده است، ولي ايران آن را رد كرده است! فرستاده ايالات‌متحده مدعي شد كه واشنگتن دو بار در سال 2022 پيشنهادهاي قابل قبولي روي ميز گذاشته شد، ولي در هر دو نوبت، (به ادعاي فرستاده ويژه) ايران با خواسته‌هاي غير‌قابل قبول خارج از محدوده برجام به اين پيشنهادها پاسخ داد و آنها را رد كرد. او در ادامه اتهامات خود عليه تهران ادعا كرد: ايران توافق را رد كرد و به فعاليت‌هايي ادامه داد كه شانس آن توافق را صفر مي‌كرد. اين ادعاها و اتهامات ادعايي عليه برنامه هسته‌اي ايران در‌حالي مطرح شده كه ايالات‌متحده در زمان رياست دونالد ترامپ به‌طور يكجانبه از برجام خارج شد و جمهوري اسلامي ايران نيز در پاسخ برخي تعهدات خود ذيل برجام را كاهش داد. تهران همواره تاكيد كرده كه به همكاري خود با آژانس در چارچوب پادمان ادامه داده است.  د‌رحالي كه از لحن و اظهارات مقامات غربي بر نمي‌آيد گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در قبال برنامه هسته‌اي ايران تهديدآميز تلقي كرده باشند، اما به ادعاي ناظران گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با طرح ادعاهايي عليه برنامه هسته‌اي ايران، تروييكاي اروپايي را بر آن داشت تا قطعنامه‌اي ادعايي عليه ايران طراحي كرده و حالا به نظر واشنگتن را هم با خود همصدا كرده‌اند. در واكنش به اين فعل و انفعال‌هاي ادعايي، ايران با تاكيد بر اينكه تهران به‌طور كامل به تعهدات خود ذيل توافق جامع پادمان‌ها پايبند بوده، از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته تا در گزارش‌هاي خود درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي بي‌طرفي را رعايت كند. اين سخنان در يادداشت توضيحي روز سه‌شنبه ازسوي نمايندگي دايم ايران در دفتر سازمان ملل متحد و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي در وين منتشر شد و ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مورد دو گزارش اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي حكام تشريح شد.
به گزارش ايرنا، در اين سند آمده است كه ايران تمام تلاش خود را انجام داده است تا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را قادر سازد تا به‌طور موثر فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي خود را در اين كشور انجام دهد، از‌جمله اقدامات پادماني و نظارتي منحصر به رژيم راستي‌آزمايي آژانس. اين بيانيه همچنين تاكيد كرد كه تصميم ايران براي تعليق اجراي تعهداتش در برجام كاملا در راستاي حقوق ذاتي اين كشور ذيل توافق هسته‌اي در واكنش به خروج غيرقانوني امريكا از اين توافق و ناتواني كشورهاي سه‌جانبه در پايبندي به تعهدات خود است. ايران همچنين تصميم تروييكاي اروپايي مبني بر خودداري از اجراي تعهدات لغو تحريم‌ها را محكوم كرد و آن را «اقدامي غيرقانوني» و نمونه آشكار ديگري از عدم پايبندي كامل آنها به تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل توصيف كرد. در اين سند همچنين آمده است، از منظر حقوقي، ارزيابي‌هاي آژانس مبتني بر اطلاعات غيرموثق و اسناد نامعتبر ارايه شده از سوي اسراييل است كه نه تنها دايما عليه روابط ايران با آژانس توطئه مي‌كند، بلكه در چندين فقره دست به اقدامات خرابكارانه زده است. 
در ادامه گزارش آمده كه اخيرا فشارهاي سياسي مداوم اعمال شده از‌سوي برخي كشورها به جايي رسيده است كه بر‌خلاف آنچه توافق شده بود، حتي مسائل فني حل شده نيز متعاقبا در گزارش‌هاي آژانس تغيير يافته است. اين سند افزوده است كه اين فشارهاي سياسي، آژانس را از ايفاي نقش حرفه‌اي و بي‌طرفانه خود باز مي‌دارد. روز دوشنبه، رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي ا‌نرژي اتمي، ادعاهاي قبلي خود مبني بر عدم همكاري طرف ايران در موضوعات خاص، از‌جمله امتناع اين كشور از اجازه دادن به چندين بازرس آژانس براي ادامه ماموريت در سايت‌هاي هسته‌اي ايران را تكرار كرد. گروسي همچنين مدعي شد كه ايران هنوز «توضيحات فني معتبر» درباره حضور ذرات اورانيوم ادعايي در دو سايت هسته‌اي خود را به آژانس ارايه نكرده است. ايران و قدرت‌هاي جهاني در سال 2015 به يك توافق هسته‌اي مهم دست يافتند كه براساس آن تهران بخش‌هايي از برنامه هسته‌اي خود را در ازاي برداشتن تحريم‌هاي اعمال شده عليه اقتصاد ايران محدود كرد. به گزارش ايرنا، محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران در واكنش به تلاش سه كشور قدرتمند اروپايي براي تصويب قطعنامه‌اي عليه ايران در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «اگر قطعنامه دهند يا فشار سياسي بياورند، قطعا عكس‌العمل نشان خواهيم داد.» 


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز(دیروز) قطعنامه‌ای ضدایرانی را به تصویب رساند که براساس آن از تهران خواسته شده است همکاری با این نهاد افزایش یابد! شبکه تلویزیونی رویترز در گزارشی از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. این قطعنامه با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید. در بخشی از بیانیه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون توجه به خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تداوم انفعال ترويیکای اروپایی طرف تهران در این توافق، با طرح ادعایی مضحک آمده است: ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون