• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5781 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ خرداد

هيچ كاميون اسقاطي از ناوگان باري خارج نشد

نايب‌رييس كانون انجمن صنفي كاميونداران با بيان اينكه در شرايطي كه هيچ كاميون اسقاطي از ناوگان خارج نمي‌شود، ورود كاميون‌هاي جديد و نوسازي هيچ دردي را دوا نمي‌كند، گفت: همان كاميون‌هايي كه گواهي اسقاط آنها به صورت جعلي فروخته شد در حال حاضر در بنادر بارگيري مي‌كنند.
سيد جلال موسوي در گفت‌وگو با ايلنا درباره نوسازي ناوگان باري و ورود 27 هزار كاميون كمتر از 5 سال كاركرده به كشور اظهار داشت: در شرايطي كه هيچ كاميون اسقاطي از ناوگان خارج نمي‌شود، ورود كاميون‌هاي جديد و نوسازي هيچ دردي را دوا نمي‌كند و اين مدل نوسازي هنر نيست.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 60 هزار كاميون مازاد در ناوگان وجود دارد و در كنار آن شاهد حجم قابل توجهي از ناوگان فرسوده هستيم، گفت: در مقطعي 20 هزار دستگاه كاميون وارد كشور شد و قرار بر اين بود كه واردات كاميون منوط بر اسقاط يك كاميون ديگر باشد، اما در همين حوزه هم شاهد زد و بندهايي بوديم به‌طوري كه يك گواهي اسقاط چند بار به فروش رسيد و همين باعث شد كه اين شرط را بردارند. 
نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميونداران ادامه داد: هدف از نوسازي اين بود كه بايد ترافيك را سبك كنيم، چراكه ميزان بار به اندازه تعداد ناوگان نيست و مدت انتظار نوبت بار طولاني شده‌ است. يكي از دلايل بروز اين شرايط هم اين بود كه ماشين‌هاي اسقاط از ترافيك خارج نشدند و همان كاميون‌هايي كه گواهي اسقاط آنها به صورت جعلي فروخته شد در حال حاضر در بنادر بارگيري مي‌كنند.
موسوي تاكيد كرد: اساسا هدف از نوسازي اين بود كه با صرفه‌جويي در مصرف سوخت هواي پاك داشته باشيم، چراكه ميزان مصرف سوخت ناوگان اسقاط بسيار زياد است و ميزان مصرف‌ ناوگان با متوسط عمر با اسقاط تفاوت فاحشي دارند. اما اتفاقي كه افتاده، اين است كه به جاي گواهي اسقاط، پول آن را دريافت مي‌كنند. واقعيت اين است كه كيسه دولت خالي شده و اخذ پول به جاي اسقاط محلي براي تامين درآمدها شده‌ است.
وي افزود: بايد توجه داشت غير از ناوگان فرسوده با بيش از 60 هزار ناوگان مازاد مواجه هستيم، وقتي كاميون اسقاطي از ناوگان خارج نمي‌شود، وارد كردن كاميون جديد هنر نيست و تنها ترافيك باري را بالا مي‌برد و تعادل بين توزيع بار و ناوگان را بيشتر از اين وضعيت موجود، به هم مي‌ريزد و تبعات زيادي دارد.
نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميونداران با اشاره به ورود ناوگان بي‌كيفيت در دهه 80 اظهار داشت: ابتداي دهه 80 وقتي كه ايران با ساير كشورها براي راه‌اندازي كريدور شمال - جنوب به توافق رسيد، بلافاصله 16 هزار كاميون وارد ناوگان شد كه حداقل كيفيت را هم نداشتند به‌طوري كه پليس راهور اعلام ممنوعيت اين ناوگان را داد.
موسوي گفت: واردات اين ناوگان با كيفيت حداقلي با اعتراض رانندگان هم همراه بود، چراكه كاميون‌هايي كه در سال‌هاي جنگ جهاني ساخته شده بودند امكان تردد داشتند، اما كاميون‌هاي هوو متوقف شدند. در آن سال‌ها بعد از توافق كريدور شمال- جنوب از هول حليم به ديگ افتادند و به سرعت 16 هزار كاميون بي‌كيفيت وارد كشور كردند و گمان مي‌كردند كه تمام بار منطقه به كريدور شمال - جنوب در مسير ايران سرازير مي‌شود. در نهايت ديديم كه باري هم وارد اين مسير نشد و الان هم اين ناوگان بي‌كيفيت همچنان در ناوگان مانده است و هنوز هم كاميون‌هاي دوران جنگ جهاني كيفيت بسيار بالاتري نسبت به هوو‌هاي قديمي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون