• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5784 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد

نگاهي به تابستان داغ سرخابي‌ها و علامت سوال‌هاي نيمكت

سير تا پياز نقل‌وانتقالات پرسپوليس و استقلال

ليست‌هاي ورودي و خروجي شامل چه بازيكناني است؟

روزبه دلاور

در فصلي كه پشت سر گذاشتيم دو تيم پرسپوليس و استقلال رقابت نزديكي براي كسب عنوان قهرماني در ليگ داشتند. از اين دو تيم پرطرفدار پايتخت هميشه اين انتظار مي‌رفت كه براي قهرماني با يكديگر رقابت كنند، اما در چند فصل گذشته جز يكي، دو مرتبه اين اتفاق رخ نداد. در دهه هشتاد و تا قبل از شروع توفاني پرسپوليس در درو كردن جام‌ها يك‌سال حال استقلال خوش نبود و پرسپوليس شرايط خوبي داشت و سالي ديگر روزگار پرسپوليسي‌ها تار بود و استقلالي‌ها در عرش! اما در فصلي كه سپري كرديم اين دو تيم يادآور خاطره خوب‌شان در دهه‌هاي پنجاه و شصت و هفتاد بودند. يك رقابت‌ شانه به شانه كه در نهايت‌ قهرماني ليگ در دقيقه ۸۷ در هفته پاياني و به لطف يك امتياز بيشتر به پرسپوليس رسيد.

انتظار بجاي هواداران دو تيم‌ اين است كه با توجه به مالكيت جديد وضعيت تيم‌شان در بازار نقل و انتقالاتي مشخص شود. اما فعلا فقط بازار شايعات داغ است! هر روز يك خبر از بازيكنان مي‌شنويم كه به يكي از اين دو تيم لينك شده آن هم در شرايطي كه هنوز وضعيت كادر فني‌شان به‌طور قطعي مشخص نيست! فعلا فوج فوج بازيكن ملي‌پوش و مستعد و خوشنام به اين دو تيم اضافه مي‌شوند، اما در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها وگرنه در واقعيت نه قراردادي روي كاغذ ثبت شده و نه خبر قطعي است. در ادامه به آخرين وضعيت كادر فني و همچنين بازار نقل و انتقالاتي و پيرامون آن پرداختيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

وضعيت مبهم نيمكت سرخابي‌ها

تا اين لحظه تكليف سرمربيگري دو تيم نامشخص است. البته از اين نظر وضعيت براي استقلال كمي بهتر است، چرا كه جواد نكونام هنوز با اين تيم قرارداد دارد و خودش هم دوست دارد به كارش ادامه دهد، اما بعضي از پيشكسوتان اعتقاد دارند او توانايي رهبري اين تيم را ندارد و البته مديران اين باشگاه و به خصوص مديران هلدينگ خليج‌فارس تا اين لحظه موضع‌گيري شفافي در اين خصوص نداشتند. بعضي از افراد نزديك به مديران ارشد هلدينگ ‌خليج‌فارس در جلسات غيررسمي گفتند احتمال ادامه همكاري با نكونام كم است و آنها به دنبال يك مربي خارجي بزرگ و با كارنامه هستند .‌ البته اين خبر‌ نه از جانب نكونام‌ و نه از طرف مديران هلدينگ تاييد يا تكذيب نشده است.

اما وضعيت نيمكت پرسپوليس براي فصل آينده كمي پيچيده‌تر است! اوسمار پس از كسب عنوان قهرماني با اين تيم به بهانه رسيدگي به بيماري همسرش به برزيل سفر كرد و قرار بود تا اواخر هفته گذشته مشخص كند كه براي فصل بعد هم در پرسپوليس مي‌ماند يا خير، اما مديران باشگاه مي‌گويند تا اين لحظه پاسخ مشخصي نداده است! براساس اطلاعات رسيده به خبرنگار «اعتماد» اين موضوع يك معادله دومجهولي است! در واقع يا اوسمار با تيم تايلندي به توافق رسيده و مديران باشگاه هم به صورت پنهاني و به دور از هياهوي رسانه‌ها در حال مذاكره با گزينه‌هاي ديگر هستند يا اينكه هنوز كورسوي اميدي براي بازگشت اوسمار وجود دارد و او به زودي براي ادامه‌ كار به تهران سفر مي‌كند.

‌يكي از مسوولان باشگاه پرسپوليس در همين خصوص به «اعتماد» گفت: اوسمار فعلا جواب قطعي نداده و مذاكره با مربي ديگر از جمله اسكوچيچ صحت‌ندارد.

در اين وضعيت بايد صبر كرد و ديد كه آيا مديران سرخابي با همين مربيان فصل قبل ادامه مي‌دهند يا دست به تغييرات خواهند زد.

ميانگين سني دو تيم كمتر مي‌شود؟

در پرسپوليس بازيكناني مثل عليرضا بيرانوند (۳۲ سال)، ميلاد سرلك (۲۹ سال)، مسعود ريگي (۳۴سال)، محمدحسين كنعاني‌زادگان (۳۰سال)، گئورگي گولسياني (۳۳ سال)، سعيد صادقي (۳۰ سال)، علي نعمتي (۲۸ سال)، دانيال اسماعيلي‌فر (۳۱سال) و مهدي ترابي (۳۰سال) و در استقلال سيد حسين حسيني (۳۲سال)، روزبه چشمي (۳۱ سال)، مهرداد محمدي (۳۱ سال)، كوين يامگا (۲۸ سال)، آرش رضاوند (۳۱ سال)، مهدي مهدي‌پور (۳۰سال) و بلانكو (۳۳سال) بازيكناني هستند كه جزو مهره‌هاي ثابت بودند كه در نيم فصل هم بازيكناني همچون آل‌كثير و عبدالكريم و اورونوف پرسپوليسي شدند و ماشاريپوف و سيلوا هم استقلالي. در تركيب هر دو تيم بازيكنان جواني هم هستند كه آينده‌شان را تامين خواهد كرد. ابوالفضل جلالي و خدابنده‌لو از اين دست بازيكنان هستند‌. با اين حال اضافه شدن بازيكنان جوان بايد همراه با اعتماد مربيان باشد. جواناني كه جذب خواهند شد اگر قرار بر عدم استفاده از آنها باشد يا به اصطلاح ليست پركن باشند كمكي به بهبود كيفيت فني آن بازيكن و باشگاه نخواهد كرد. بارها در فوتبال ما به خصوص پرسپوليس و استقلال ديديم كه مربيان مزد استفاده از جوان‌ها را گرفتند. مثل محمد عمري كه پديده فصل پيش لقب گرفت. به هر ترتيب با توجه به ميانگين سني دو تيم، مخصوصا پرسپوليس انتظار مي‌رود كم‌كم تغييراتي براي جوان‌تر كردن تيم صورت بگيرد.

 

جذب بازيكنان بزرگ براي آبروداري در ليگ ‌نخبگان آسيا

هر سال كسب افتخار براي باشگاه‌هاي ما در آسيا سخت‌تر از سال قبل مي‌شود، اما امسال با ورژن جديدي كه قرار است اين مسابقات برگزار شود، سخت‌تر هم خواهد شد. تيم‌هاي مختلف كشورهاي آسيايي با تمام قوا در ليگ نخبگان آسيا شركت خواهند كرد و با توجه به اينكه پرسپوليس و استقلال هم به مالكان جديدي واگذار شدند، انتظار مي‌رود در كنار توجه به بازيكنان جوان و مستعد از جذب بازيكنان باتجربه و مفيد هم غافل نشوند. در حال حاضر و با در نظر گرفتن سقف بودجه براي باشگاه‌ها دست مالكان جديد براي بريز و بپاش احتمالي بسته مي‌شود، اما منافع فوتبال كشورمان در آسيا هم بايد لحاظ شود. شايد با گذاشتن قانوني كه در آن تيم‌هايي كه در ليگ نخبگان شركت مي‌كنند، آزادتر بتوانند در نقل‌وانتقالات حاضر شوند، بشود شرايط بهتري براي نمايندگان كشورمان در اين بازي‌هاي مهم فراهم شود. البته كه بايد نظارت دقيقي در دخل و خرج تمام تيم‌ها صورت بگيرد. نبايد اجازه داد به بهانه تقويت سرخابي‌ها در آسيا عده‌اي سودجو به منافع خودشان دست پيدا كنند. با اين حال جذب بازيكنان ممتاز و كارآمدي مثل عبدالكريم و اورونوف و ماشاريپوف و بلانكو نشان داد با هزينه‌هاي كم هم مي‌شود ستاره‌هاي خوب خارجي را جذب كرد.

 

ورودي و خروجي‌هاي احتمالي

در پرسپوليس با اينكه تكليف بازگشت اوسمار هنوز مشخص نيست و مدير باشگاه پرسپوليس هم با محروميت ۲۰ روزه مواجه است، اما اخبار نقل و انتقالات پيرامون اين باشگاه هميشه وجود دارد. پرسپوليس به عنوان پرافتخارترين تيم ايران هميشه مورد توجه بازيكنان ديگر قرار دارد و اكثرا علاقه دارند روزي در اين تيم يا استقلال بازي كنند. اما خبر از بازگشت سرلك و عبدي و عليپور به پرسپوليس است و آقايي‌پور و زنده‌روح و تيكدري و فرشاد احمدزاده و يكي، دو ملي‌پوش هم در فهرست اوسمار قرار دارند. هنانوف را بايد اولين بازيكن جدا شده از قرمزها بدانيم و اورونوف با اينكه قرارداد دارد، اما پيشنهاد مالي خوبي از تيم‌هاي خارجي به دستش رسيده است. شنيده شد گولسياني و ترابي و كنعاني‌زادگان هم از تراكتور پيشنهادات مالي خوبي دارند و احتمال جدايي علي نعمتي و سعيد صادقي هست.

اما احتمال اينكه استقلالي‌ها تغييرات زيادي داشته باشند، بالاست. فخرالديني و رمضاني و بابايي و خالدآبادي و سلماني از مهره‌هاي سرشناسي هستند كه احتمال جدايي آنها از استقلال كم نيست . رضاوند هم كه قراردادش با استقلال به پايان رسيده با پيشنهاد از تيم‌هاي سپاهان و تراكتور مواجه شده كه البته اولويت او ماندن در استقلال است. يامگا هم هنوز وضعيت سلامتي چشمش مشخص نشده و احتمالا ادامه همكاري استقلالي‌ها با اين ستاره فرانسوي به روند درمان او منوط خواهد شد. اما جواد نكونام خواهان مهره‌هايي همچون قايدي و ليموچي و آقايي‌پور و روبرتو تورس و آلوز و دانشگر و آغاسي است كه فعلا به اين دو نفر آخر نزديك‌تر از ساير بازيكنان هستند. قدوس و صيادمنش هم به پيشنهاد نكونام پاسخ منفي دادند. گودرزي و زكي‌پور و اسلامي هم از نام‌هايي هستند كه اين روزها اطراف باشگاه استقلال زمزمه مي‌شود! اما استقلالي‌ها براي جذب بازيكني مثل قايدي كه با باشگاه اماراتي قرارداد دارد، كار دشواري خواهد داشت. البته تاكيد مي‌كنيم هنوز هيچ چيزي قطعي نيست و بايد در نظر داشت با توجه به حضور سرخابي‌ها در ليگ نخبگان مالكان جديد دو تيم حاضر مي‌شوند براي بستن تيم قوي سركيسه را شل كنند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون