• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5784 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد

نگاهی به «مت گالا 2024» در موزه متروپولیتن

رویدادهای موزه‌ای و بقای ریشه‌های هنری

سارا کریمان

بخش قابل‌توجهی از مردم جوامع با شنیدن نام موزه، مکانی را پیش نظر می‌آورند که به لحاظ معماری دارای ویژگی‌های متمایز است و بسته به وسعت خود، دربرگیرنده مجموعه‌های بزرگ یا کوچک تاریخی و فرهنگی است. حتی به لحاظ تخصصی تعاریف ارائه شده از موزه که در جمع‌آوری و محافظت از گنجینه‌های بشری نقش اساسی دارند مقدم بر سایر کارکردهاست. این تصور عمومی در کشورهایی مانند ایران از قوت بیشتری برخوردار است و موزه‌ها را عموما با مجموعه‌های آنها و نهایتا با کالبد معماری می‌شناسند. ازجمله دلایل این نگرش به نهاد موزه عدم توالی منظم و طولانی در برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری است. بر این اساس نقش و کارکرد موزه‌ها در جوامعی مانند ما نیز محدود به همان برداشت اولیه است و به ندرت پا را فراتر از این مرحله می‌نهند. در جوامعی که درک و دریافت اهمیت موزه‌ها و ظرفیت آنها دارای سابقه بیشتری است، توجه به توسعه کالبدی و عملکردی نیز به صورت بسیار جدی مورد توجه قرار می‌گیرد. این توجه باعث تاسیس موزه‌هایی با وسعت و عظمت قابل توجه و تشکیل دپارتمان‌های تخصصی و رویدادهای مهم و متوالی در ابعاد جهانی شده است. در تعریف نسبتا گسترده‌ای که در سپتامبر 2022 توسط شورای جهانی موزه‌ها مطرح شد، بندی وجود دارد که به فعالیت موزه‌ها با مشارکت جوامع تاکید می‌کند. نمونه این همکاری مشترک را می‌توان در برنامه‌های فرهنگی جانبی یا اصلی موزه بزرگ دید. به عنوان مثال جشنواره فیلم موزه هنرهای زیبای بوستون و جشنواره جهانی سینمای برلین که با مشارکت موزه سینما برگزار می‌شود. ازجمله مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با فشن و مد که نزدیک به هفتاد و پنج سال به صورت پیوسته برگزار شده است، مراسم مت گالا است. Met نام اختصاری موزه متروپولیتن، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنر جهان است که سالانه تا حدود چهار میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان دارد. افتتاح رسمی این موزه که مجموعه‌های مختلفی از سراسر جهان گردآوری کرده به سال 1872 بازمی‌گردد. این مجموعه‌های متنوع زمینه شکل‌گیری موسسات مختلف ذیل این موزه شده است. ازجمله بخش‌های مهم موزه مت، بخش هنر ایران به خصوص دوران اسلامی است. مت گالا [ Met gala] نام رویداد سالانه‌ای است که هر سال برای سودآوری موسسه (دپارتمان) پوشاک موزه متروپلیتن منهتن برگزار می‌شود. در این شب که ستاره‌ها، سلبریتی‌ها و طراحان فشن شرکت می‌کنند، زمینه گسترده رسانه‌ای فراهم می‌شود و افراد سرآمد در حوزه مد، رسانه، ورزش ارتباط جمعی، سیاسی و... دعوت می‌شوند. برگزارکننده این رویداد مجله vogue است. در این رویداد فشن، تِم مشخص می‌شود و از مدعوین انتظار می‌رود که بر این اساس لباس خود را طراحی کنند. کیوریتور این رویداد از سال ۱۹۹۵ آنا وینتور سردبیر مجله ووگ است. شعار امسال این رویداد «زیبایی‌های خفته: بیدارکننده فشن» بود و تِم امسال براساس رُمان
 the garden of time (باغ زمان) اثر J.G Ballard  و گل‌های این قصه و باغ که به نوعی به زیبایی خفته و گل اشاره دارد، درنظر گرفته شده است. 
در این رویداد آنا وینتور مدیر اجرایی و کیوریتور آن لباسی با الهام از گل و مرغ ایرانی از جلد کتابی که در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود به تن کرده است. Met gala از سال ۱۹۴۸ دوشنبه اول ماه مه برگزار می‌شود و به عنوان یک رویداد هنری بسیار پرتوجه است که بر بسیاری از چرخه‌های اقتصادی و فرهنگی و هنری اثر می‌گذارد. امسال بلیت ورودیه در این رویداد تا ۷۵۰۰۰ دلار رسید که علاوه بر جنبه‌های هنری می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی موزه را نیز تامین کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون