• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5789 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد

نشست گروه هفت زير سايه سنگين جنگ غزه و اوكراين برگزار شد

خط و نشان تازه غرب براي پكن و مسكو

به گزارش نيويورك‌تايمز، سران گروه هفت كشورهاي صنعتي پيشرو جهان در دومين روز از نشست سران خود در ايتاليا به موضوع مهاجرت پرداختند. رهبران در جست‌وجوي راه‌هايي براي مبارزه با قاچاق انسان و افزايش سرمايه‌گذاري در كشورهايي بودند كه مهاجران غيرقانوني سفرهايي اغلب خطرناك خود را از آنها شروع مي‌كنند. در همين رابطه، يورونيوز نيز گزارش داد رهبران گروه 7 در آغاز دومين روز از اجلاس سران خود در روز جمعه توجه خود را به موضوع مهاجرت معطوف كردند. همچنين در اين گردهمايي كه استراحتگاه مجللي در منطقه جنوبي پوگليا ايتاليا برگزار شده، رهبران گروه 7 در مورد موضوعات مهم ديگري مانند حمايت مالي از اوكراين، جنگ غزه، هوش مصنوعي، تغييرات آب و هوايي و همچنين سياست صنعتي و امنيت اقتصادي چين بحث و گفت‌وگو كردند، اما به‌زعم كارشناسان، به نظر مي‌رسد كه برخي اختلاف‌ها بر سر جمله‌بندي بيانيه نهايي اجلاس سران وجود داشت كه نشان از رويكردهاي متفاوت اين رهبران درباره مسائل گوناگون دارد.

 

دور تازه تنش ميان غرب و روسيه

هوش مصنوعي و فرصت‌ها و تهديدات آن نيز در محور مذاكرات سران گروه 7 بود تا جايي كه پاپ فرانسيس اولين پاپي بود كه در اجلاس سران گروه 7 در مورد هوش مصنوعي روز جمعه سخنراني كرد. همچنين، اين اجلاس روز پنجشنبه با حمايت قوي از كي‌يف آغاز شد. در اين اجلاس، توافقي بر سر طرح پيشنهادي ايالات‌متحده براي حمايت از وام 50 ميليارد دلاري به اوكراين با استفاده از دارايي‌هاي مسدود شده روسيه به عنوان وثيقه حاصل شد. بايدن همچنين عصر پنجشنبه پيمان امنيتي دوجانبه ده ساله‌اي را با زلنسكي امضا كرد تا به روسيه نشان دهد كه اراده امريكا جهت حمايت از كي‌يف خلل‌ناپذير است. زلنسكي با توصيف آن پيمان به عنوان يك «روز واقعا تاريخي» گفت كه اين توافق بر سر امنيت و در نتيجه حفاظت از جان انسان‌هاست. به گزارش راشا تودي، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، مسدود كردن دارايي‌هاي روسيه را «سرقت» خواند و آن را محكوم كرد. او وعده داد كه اين اقدام بدون مجازات نمي‌ماند. پوتين روز جمعه در سخنراني خود در وزارت خارجه روسيه گفت:«كشورهاي غربي بخشي از دارايي‌ها و ذخاير ارزي روسيه را مسدود كرده‌اند و اكنون در فكر ايجاد زمينه‌هاي قانوني براي تصاحب كامل آن هستند، اما به‌رغم همه حيله‌گري‌ها، اين اقدام دزدي است و بدون مجازات نخواهد ماند.»

 

پكن؛ هدف انتقاد هفت قدرت دنيا

سي‌ان‌ان در گزارش خود از نشست سران گروه 7 نوشت كه رهبران پيشرفته‌ترين اقتصادهاي جهان روز جمعه با لحني تند عليه پكن در قبال حمايتش از روسيه در جنگ اوكراين هشدار دادند. آنها در عين حال تهديد كردند تحريم‌هاي بيشتر عليه بازيگراني كه از جنگ مسكو عليه اوكراين حمايت مادي مي‌كنند، اعمال خواهند كرد. اين هشدار جدي كه در پايان اجلاس سالانه گروه هفت (G7) در ايتاليا صادر شد، در‌حالي است كه ايالات‌متحده تلاش‌هاي ديپلماتيكي خود را براي متقاعد كردن اروپا جهت اتخاذ موضع سخت‌گيرانه‌تر در قبال چين به دليل نقش‌اش در كمك به صنايع نظامي-صنعتي روسيه افزايش مي‌دهد. رهبران گروه هفت روز جمعه در بيانيه‌اي مشترك مدعي شدند كه حمايت مداوم چين از پايگاه صنعتي دفاعي روسيه، مسكو را قادر مي‌سازد تا «جنگ غيرقانوني خود در اوكراين» را ادامه دهد و پيامدهاي امنيتي مهم و گسترده‌اي رقم بزند. اين بيانيه مي‌افزايد: «ما از چين مي‌خواهيم كه انتقال مواد با كاربرد دوگانه، از‌جمله قطعات و تجهيزات تسليحاتي را كه ورودي‌هاي بخش دفاعي روسيه هستند، متوقف كند.»

رهبران گروه 7 همچنين تهديد كردند كه تحريم‌هاي بيشتري براي مجازات نهادهاي چيني كه به گفته آنها به روسيه در دور زدن تحريم‌هاي غرب كمك مي‌كنند، اعمال خواهند كرد. در بيانيه مشترك آمده است: «ما به اقداماتي عليه بازيگراني در چين و كشورهاي ثالث كه به‌طور مادي از ماشين جنگي روسيه حمايت مي‌كنند، از‌جمله موسسات مالي، مطابق با نظام‌هاي حقوقي ما و ساير نهادها در چين كه دستيابي روسيه به اقلام براي پايگاه صنعتي دفاعي خود را تسهيل مي‌كنند، ادامه خواهيم داد.» رهبران گروه 7 در اين بيانيه متعهد شدند كه «اقدامات محدود‌كننده براي جلوگيري از سوءاستفاده چين و محدود كردن دسترسي آن به نظام‌هاي مالي كشورهاي گروه 7» را اعمال كنند.

مقامات امريكايي چين را به كمك به روسيه براي گسترش توليدات نظامي، از جمله از طريق صادراتي مانند نيمه رسانا‌ها، مواد و ماشين‌آلات متهم كرده‌اند كه به گفته آنها مسكو را قادر مي‌سازد توليد تانك، مهمات و خودروهاي زرهي را افزايش دهد. پكن اين ادعا را رد كرده و گفته است كه به هيچ يك از طرفين تسليحات ارايه نكرده است و بر صادرات كالاهاي داراي كاربرد دوگانه كنترل شديدي دارد. به گزارش سي‌ان‌ان، ايالات‌متحده و اتحاديه اروپا در حال حاضر تحريم‌هايي را عليه شركت‌هاي چيني اعمال كرده‌اند و اين هفته، ايالات‌متحده تحريم‌هاي جديدي را عليه شركت‌هاي مستقر در چين كه نيمه رسانا‌ها را به روسيه عرضه مي‌كنند، اعمال كرده است. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه در نشست سران گروه 7 گفت كه چين براي روسيه سلاح تامين نمي‌كند، اما توانايي توليد آن سلاح‌ها و فناوري موجود براي انجام آن را دارد و آن را دراختيار مسكو قرار مي‌دهد.

گروه 7 همچنين موضع سخت‌تري در قبال سياست‌هاي اقتصادي چين، به ويژه در مورد موضوع مازاد ظرفيت صنعتي اتخاذ كرده است و متعهد شده كه در برابر «روش‌هاي غيرمنصفانه» براي يكسان‌سازي زمين بازي و جبران آسيب‌هاي جاري اقدامي انجام دهد. سران گروه 7 در بيانيه مشتركي نگراني‌هاي خود را در مورد هدف‌گذاري مداوم صنعتي چين و سياست‌ها و شيوه‌هاي جامع غيربازاري كه منجر به سرريزهاي جهاني، انحرافات بازار و ظرفيت مازاد مضر در طيف رو به رشدي از بخش‌ها مي‌شود، بيان داشتند. گروه 7 معتقد است اين سياست‌هاي چين كارگران، صنايع و انعطاف‌پذيري و امنيت اقتصادي غرب را تضعيف مي‌كند.

يك روز قبل از اجلاس، اتحاديه اروپا تعرفه‌هاي بيشتري را بر خودروهاي الكتريكي (EV) وارداتي از چين اعمال كرد. اين تحريم‌ها در پي تحقيقات چند ماهه اتحاديه اروپا در مورد آنچه به عنوان حمايت غيرمنصفانه پكن از شركت‌هايي كه خودروسازان اروپايي را زير پا گذاشته‌اند، اعمال شد. ماه گذشته، ايالات‌متحده تعرفه‌هاي جديدي را بر 18 ميليارد دلار از واردات چيني در چندين بخش كه براي امنيت ملي راهبردي تلقي مي‌شوند، از‌جمله خودروهاي برقي و محصولات با انرژي پاك، وضع كرد. گروه 7 همچنين مخالفت شديد خود را با آنچه مي‌گويد تلاش‌هاي يكجانبه چين براي تغيير وضعيت موجود با زور يا اجبار در درياي شرق و جنوب چين است، ابراز كرد. در بيانيه مشترك آمده است: «ما به مخالفت با استفاده خطرناك چين از گارد ساحلي و شبه نظاميان دريايي در درياي چين جنوبي و ممانعت مكرر آن از آزادي كشتيراني در درياي آزاد كشورها ادامه مي‌دهيم. ما نگراني شديد خود را در مورد استفاده روزافزون از مانورهاي خطرناك آبي عليه كشتي‌هاي فيليپيني ابراز مي‌كنيم.»

 

مهاجرت؛ محور اصلي رايزني‌ها

مهاجرت به مساله محوري دومين روز اجلاس گروه 7 در ايتاليا، يكي از مسيرهاي اصلي ورود مهاجران غيرقانوني به اتحاديه اروپا بدل شد. ايتاليا سالانه ميزبان ناخواسته خيل عظيمي از مهاجراني است كه از جنگ و فقر در آفريقا، خاورميانه و آسيا فرار مي‌كنند و به سمت اتحاديه اروپا هجوم مي‌برند. جورجيا ملوني، نخست‌وزير راست‌گراي ايتاليا كه به‌ خاطر موضع تندش در مورد اين موضوع شناخته مي‌شود، مشتاق افزايش سرمايه‌گذاري و بودجه براي كشورهاي آفريقايي به عنوان راهي براي كاهش فشار مهاجران بر اروپا بوده است. به گزارش سي‌ان‌ان، ايتاليا در اين اجلاس خواستار آن بود تا فضاي وسيعي به بحث و مذاكره درباره آفريقا و تمام با مشكلات و چالش‌هايش اختصاص دهد.

در واقع، مساله فقر و جنگ به بحراني نه تنها در آفريقا، بلكه در اروپا نيز بدل شده است و ايتاليا كه تنها كمي بيش از 250 كيلومتر از طريق درياي مديترانه با آفريقا فاصله دارد، بيش از همه بايد نگران اين مساله باشد. ازسوي ديگر، مساله قاچاق انسان به بحراني در سواحل جنوبي ايتاليا منجر شده و جورجيا ملوني در تلاش است به وعده‌هاي انتخاباتي‌اش مبني بر پايان دادن به اين چالش‌ها عمل كند. در همين رابطه، به گزارش رويترز، ملوني يك قرارداد پنج ساله بحث‌برانگيز با آلباني، همسايه خود دارد تا اين كشور بالكان ميزبان هزاران پناهجو باشد. اين ميزباني تا زماني است كه ايتاليا به ادعاهاي اين پناهجويان رسيدگي مي‌كند. او همچنين رهبري «طرح ماتي» براي آفريقا را برعهده داشته است. اين طرح يك راهبرد در سراسر قاره براي افزايش فرصت‌هاي اقتصادي در داخل و جلوگيري از مهاجرت به اروپاست.

براساس آمار كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در سال 2024، بيش از 22 هزار نفر از طريق دريا به ايتاليا رسيده‌اند. در سال 2023، بيش از 157 هزار نفر به ايتاليا آمدند و نزديك به 2 هزار نفر هنگام تلاش براي عبور خطرناك از مديترانه جان خود را از دست دادند يا مفقود شدند. ايالات‌متحده نيز با تعداد فزاينده‌اي از مهاجران در مرز جنوبي خود دست و پنجه نرم كرده است. به گزارش نيويورك‌تايمز، جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات‌متحده طي لايحه‌اي تلاش كرد سياست‌هاي جديدي را براي مهار مهاجرت معرفي كند، اما لايحه او نتوانست از كنگره عبور كند و به تصويب نرسيد. با اين حال، حاميان حقوق مهاجران در امريكا روز پنجشنبه در مورد سياست‌هاي جديد دست به اعتراض زدند و مشخص نيست كه آيا آنها در برابر چالش‌هاي قانوني در دادگاه‌هاي ايالات‌متحده مقاومت خواهند كرد يا خير.

شارل ميشل، رييس شوراي اروپا پس از ورود به اجلاس گفت: مقابله با مهاجرت «چالشي مشترك است». او افزود: اين مسيري است كه ما به همراه شركاي خود قصد داريم آن را ايجاد كنيم. اين ائتلاف براي مبارزه با قاچاقچيان انسان، اين گروه‌هاي جنايتكار كه از افراد آسيب‌پذير سوءاستفاده مي‌كنند تا پول به دست آورند و مناطق و كشورهاي جهان را بي‌ثبات كنند، هر اقدامي كه لازم باشد، خواهد كرد. به گزارش يورونيوز، جدا از كشورهاي گروه هفت كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا و ايالات‌متحده، ميزبان ايتاليايي از چندين رهبر آفريقايي، ازجمله عبدالمجيد تبون، رييس‌جمهور الجزاير؛ ويليام روتو، رييس‌جمهور كنيا و قيس سعيد، رييس‌جمهور تونس دعوت به عمل آورده است تا درباره ابتكارات مهاجرت و توسعه آفريقاي ملوني مذاكره كنند. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس‌جمهور برزيل، نارندرا مودي، نخست‌وزير هند و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه از ديگر دعوت‌كنندگان اين مراسم بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون