• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5796 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير

گفت‌و‌گوی اختصاصی « اعتماد» با بورتولو موتي، مربي مطرح ايتاليايي از يورو تا لژيونرهاي ايراني

طارمي خريد بسيار مهمي براي اينتر است

پيام اختصاصي مربي ايتاليايي براي رحمان رضايي!

روزبه ‌دلاور

علاقه‌مندان به فوتبال اروپا به خصوص ايتاليا به ‌طور حتم نام «بورتولو موتي» به گوش‌شان خورده است. موتي يك زماني در باشگاه‌هاي مطرحي همچون اينترميلان، برشا، كاتانيا و آتلانتا بازي مي‌كرد و پس از دوران بازيگري هم رو به دنياي مربيگري آورد. درباره موتي مي‌شود گفت در تمام باشگاه‌هاي سطح اول ايتاليا سابقه مربيگري دارد! اما ناپولي، پالرمو، پياچنزا، مسينا، مودنا، رجينا، آتلانتا، ليورنو از شاخص‌ترين تيم‌هايي هستند كه هدايت‌شان را برعهده داشته است. البته در ايتاليا با حضور مربيان مطرح فراوان كار پيدا كردن اصلا آسان نيست، با نگاهي به نيمكت همين تيم‌هاي شركت كننده در يورو ثابت مي‌شود در دنياي فوتبال مربيان ايتاليايي براي تيم‌هاي مختلف ملي هم قابل اعتماد به حساب مي‌آيند. در مسابقات يورو جز لوچانو اسپالتي كه سرمربي كشورش، ايتاليا را برعهده دارد وينچنزو مونتلا سرمربي تركيه است و دومنيكو تدسكو به عنوان سرمربي بلژيك فعاليت مي‌كند و ماركو روسي هدايت مجارستان را برعهده دارد و فرانچسكو كالزونا نيز به عنوان سرمربي اسلواكي كارش را انجام مي‌دهد. در رده باشگاهي هم همين طور است؛ به عنوان مثال اين آنچلوتي بود كه توانست با رئال مادريد فاتح ليگ قهرمانان اروپا شود. به ‌همين ‌بهانه و با توجه به اينكه از والتر ماتزاري به عنوان سرمربي آينده پرسپوليس نام برده مي‌شد (مصاحبه قبل از انتخاب گاريدو انجام شد) با بورتولو موتي تماس گرفتيم. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با اين مربي مطرح ايتاليايي را مي‌خوانيد.

 

در ابتدا بگوييد مدتي است كه هدايت تيمي را برعهده نداريد. بگوييد در حال حاضر چه كار مي‌كنيد؟

خب من در حال حاضر بيشتر اوقاتم را در باغ‌هاي تاكستان و زيتون خودم سپري مي‌كنم و گاهي هم دوچرخه سواري مي‌كنم. خانه من در دره زيباي Val Cavallina بين كوه‌ها و درياچه‌ها قرار دارد. البته از فوتبال هم دور نيستم و فوتبال اروپا را دنبال مي‌كنم . پس از جدايي از ليورنو، به من پيشنهاد همكاري به عنوان مفسر ورزشي مسابقات قهرماني سري A و B داده شد و پذيرفتم. ضمن اينكه به مربيان ديگر هم آموزش مي‌دهم، اما از خانواده هم غافل نيستم و بعد از اينكه هر سه دخترم ازدواج كردند در كنار همسرم آزادي بيشتري دارم!

بسيار خب! از وضعيت تيم ملي ايتاليا بگوييد؟ در يورو به مرحله بعدي صعود كرديد.

بله، خب ما يك تيم ملي بسيار جوان با رهبري يك مربي عالي، اسپالتي داريم. مطمئنا بايد به او زمان بدهيم تا رشد كند! من اميدوارم با انجام بازي‌هاي خوب يك قهرماني در اروپا داشته باشيم.

چه تفاوت‌هايي بين نسل فعلي و قديم بازيكنان ايتاليايي مي‌بينيد؟

در فرهنگ جديد مربيان و بازيكنان زمان بيشتري را براي تمرينات انفرادي سپري كرده و بيش از هر چيزي به كار خود در فوتبال فكر مي‌كنند. فوتبال اروپا را ببينيد؛ در جوانان سرمايه‌گذاري مي‌كنند و فدراسيون ما هم بايد برنامه‌هاي خاصي را دنبال كند تا باز هم‌ راه موفقيت را در پيش بگيريم.

از فوتبال ايران و بازيكنان ايراني‌ چه شناختي داريد؟

در مسينا يك بازيكن ايراني به‌ نام رضايي داشتم. يك مدافع مركزي عالي و يك فرد استثنايي، حرفه‌اي و عالي.

بيشتر از رحمان رضايي بگوييد؛ او چطور بازيكني بود؟

رحمان يك بازيكن تعيين كننده در كسب آن قهرماني و راهيابي تيم ما به مسابقات اروپايي بود. آموزش عالي ديده بود و فرهنگ كار بالایی داشت. يك الگو در رختكن. مدافع مياني كه با فوسكو زوجي را تشكيل داده بودند. آنها يك زوج دفاعي عالي بودند امروز اگر بازي مي‌كرد، مي‌توانست در تيم‌هاي بزرگي باشد. با او رابطه روي اعتماد و احترام متقابل زيادي داشتم. از اين مقاله شما براي احوالپرسي و در آغوش گرفتن او استفاده مي‌كنم! متاسفانه راه حرفه‌اي و زندگي ما را از هم جدا كرده است. سلام رحمان!

عملكرد سردار آزمون در رم چطور بود؟

سردار آزمون يك مهاجم عالي است. به نظرم شايد او سزاوار موقعيت بهتر و اعتماد بيشتري در رم بود.

درباره انتقال مهدي طارمي به اينترمیلان صحبتي داريد؟

مطمئنا طارمي يك خريد خيلي مهم براي اينتر است. يك مهاجم بزرگ كه در سال‌هاي اخير بزرگي‌ خودش را نشان داده است!

صحبت از حضور والتر ماتزاري در فوتبال ايران بود؛ فكر مي‌كنيد در صورت حضور او در ايران مي‌تواند موفق شود؟

ماتزاري يكي از باسابقه‌ترين مربيان سري A است. من شخصيت او را كم ‌مي‌شناسم فقط به عنوان رقيب در ذهنم سپردم. حضور در ايران مطمئنا براي او تجربه جديد و‌ جذابي ‌خواهد شد اما مثل هميشه اين زمين فوتبال است كه مشخص مي‌كند موفق مي‌شود يا خير! من به شخصه براي او آرزوي موفقيت مي‌كنم.

نظم‌ سوالاتم‌ به هم ريخت! بزرگ‌ترين دستاورد شما در فوتبال چه‌ چيزي است؟

به عنوان فوتباليست چندين قهرماني را تجربه‌ كردم. يك مهاجم خوب براي آتالانتا و برشا و... به‌ عنوان مربي هم براي ماندن ناپولي در سري A و كسب آن پيروزي تاريخي برابر ماتزون كالياري از ذهنم پاك نمي‌شود. قهرماني در مسينا در سري B و سال بعد كسب مقام‌ هفتمي با اين تيم در سري A و كسب سهميه‌ اروپا. رستگاري در سري A در پالرمو و مهم‌تر از همه قهرماني در پالازولو و لفه در لگا پرو كه شروع دوران مربيگري من بود. عجب اوقات خوشي بود!

تا حالا به ايران سفر كرديد؟

نه، هرگز به ايران سفر نكردم من عمدتا به عنوان توريست به مصر سفر مي‌كنم.

پيامي براي مردم ايران داريد؟

براي مردم ايران دنيايي از رفاه و آرامش در تمام لحظات‌شان آرزو مي‌كنم‌. همان چيزي كه همه به آن نياز فراوان داريم! اميدوارم ‌فوتبال خوبي را از ايران شاهد باشيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون