• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5796 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير

از مافیابازی اسپانسر سرخ‌ها تا خبر ممنوع‌الکاری گاریدو

همه چیز درباره سرمربی جدید پرسپولیس

گروه ورزش|خوان کارلوس گاریدو، سرمربی اسپانیایی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت و جانشین اوسمار ویرای برزیلی شد تا سرخپوشان از همین امروز فعالیت اصلی خود را در نقل و انتقالات آغاز کرده باشند. به گزارش روزنامه اعتماد، این انتخاب سایه روشن‌هایی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

گاریدو کیست؟

این مربی 55 ساله کار خود را در عرصه مربیگری از دهه 90 و برخی تیم‌های درجه چند اسپانیا آغاز کرد و از سال 2003 تا 2010 هفت سال هدایت ویارئال B را برعهده گرفت و درنهایت سال 2010 هدایت تیم اصلی ویارئال را برعهده گرفت و نتایج بسیار خوبی با زیردریایی‌ها گرفت. صعود به لیگ قهرمانان اروپا و کسب رتبه چهارم را می‌توان از جمله موفقیت‌ها دانست هر چند درنهایت رابطه این مربی با ویارئال شکرآب شد و او به کلوب بروژ در بلژیک رفت. اخراج اما نتیجه این همکاری بود. گاریدو بعد از این به لالیگا بازگشت و هدایت بتیس را برعهده گرفت، اما در این سمت هم موفق نبود و خیلی زود دو طرف به قطع همکاری رضایت دادند. از سال 2014 به این سو گاریدو در کشورهای عربی و آفریقایی چرخیده و موفقیت‌ها و شکست‌هایی به دست آورده است. حضور در مراکش، مصر، امارات و عربستان و الجزایر مجموعه تجربه‌های این مربی اسپانیایی در منطقه خاورمیانه را شکل داده است. او در این مدت با الاهلی مصر به مقام قهرمانی جام کنفدراسیون آفریقا و سوپر جام مصر دست یافت و سپس راهی عربستان شد که ناموفق بود. سپس به مراکش برگشت و با راجا کازابلانکا موفقیت‌هایی کسب کرد و بعد از آن به العین رفت که اتفاقا در همان دوران در لیگ قهرمانان آسیا با استقلال هم روبه‌رو شد که حاصل آن یک تساوی و یک شکست بود. گاریدو سپس مدت کوتاهی به اسپانیا و لالیگا2 برگشت و بعد از ناکامی سر از مصر و مراکش و الجزایر درآورد که در تمامی این تیم‌ها ناموفق بود. البته آخرین تیمی که خوان کارلوس هدایت آن را برعهده داشت، یواس‌ام الجزایر بود که در این تیم برخلاف 5 سال گذشته نه به دلیل نتایج ضعیف که به خاطر بحران سیاسی میان الجزایر و مراکش اقدام به قطع همکاری کرد.

 

اسپانسر باشگاه چه کاره است؟

یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که این روزها در پرسپولیس رخ می‌دهد حضور یکی از اسپانسرهای باشگاه در فضای رسانه‌ای در جایگاه مدیریت باشگاه است. چند روز قبل و زمانی که بحث جدایی و ماندن مهدی ترابی و درخواست‌های مالی او مطرح بود، اسپانسر پرسپولیس استوری گذاشت که ما درخواست‌های ترابی را اجابت می‌کنیم! پنجشنبه شب هم ابتدا این پیج اینستاگرامی اسپانسر باشگاه بود که استوری گذاشت پرسپولیس با یک مربی خارجی سرشناس به توافق رسیده است. بعد از آن هم زمانی که رسانه‌ها از کیکه ستین و ژاوی حرف می‌زدند به‌ناگاه همین اسپانسر استوری گذاشت و خوان کارلوس گاریدو را به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی کرد. جالب اینکه تا ساعتی بعد هم حتی باشگاه به صورت رسمی این انتقال را تایید نکرد! در همه جای دنیا وظایف و حدود اختیارات ارکان باشگاه و همکاران و اسپانسرها مشخص است ولی گویا در ایران یک شرکت می‌تواند به اصطلاح بچه‌های مافیا بزند زیر نقش مدیرعامل یا روابط عمومی باشگاه و با انتشار آخرین اخبار رخ داده هم توجه بیشتر جلب کند هم نشان دهد تصمیمات اصلی چگونه گرفته می‌شود.

 

گاریدو نمی‌تواند قرارداد امضا کند؟

از همان نخستین ساعات انتشار خبر قرارداد پرسپولیس با خوان کارلوس گاریدو طبق ادعای یک ساعت الجزایری شایعه‌ای مبنی بر ممنوع‌الکاری مربی اسپانیایی مطرح شد.

در شرایطی که گاریدو تا چند روز پیش سرمربی تیم اتحاد العاصمه الجزایر بود و هنوز هم جدایی‌اش از این باشگاه رسما اعلام نشده یک رسانه مدعی شده که بابت شکایت مدیر برنامه‌های گاریدو، او فعلا حق امضاي قرارداد با تیم جدیدی ندارد. وب‌سایت الکوره الجزایر دو روز پیش نوشت: کمال سعیدیه، ایجنت قبلی خوان کارلوس گاریدو، بابت عدم دریافت حق‌الزحمه‌اش، از این سرمربی شکایت کرده، چراکه گاریدو در طول فصل گذشته از پرداخت این مبلغ خودداری کرده بود. ادعای بزرگ این سایت آنجاست که مدعی شده تا زمانی که گاریدو وضعیت خود را با این مدیر برنامه حل نکند، نمی‌تواند در باشگاه دیگری کار کند.

 

گاریدو! مثبت یا منفی؟

از آنجایی که مالکان جدید پرسپولیس قول داده بودند یک مربی سرشناس خارجی برای هدایت تیم می‌آوردند و بعد هم اسامی نظیر ستین و ژاوی مطرح شد خوان کارلوس گاریدو چندان چشم هواداران را نگرفت. این واقعیتی است که در شبکه‌های اجتماعی قابل مشاهده است. نتایج او در 5 سال گذشته هم مزید بر علت شده. او در این 5 سال فقط اخراج شده است. با این حال باید منتظر ماند و دید. به هر حال گاریدو سابقه کار در لالیگا را دارد و دو جام قاره‌ای هر چند در سطح دو کسب کرده. شاید پرسپولیس و گاریدو در و تخته‌ای شوند که با هم جور شوند. در عین حال ممکن است این مربی اسپانیایی به سرنوشت سایر اسپانیایی‌های شاغل در لیگ ایران دچار شود. باید منتظر ماند و دید این اسپانیایی دست‌کم باتجربه با قهرمان فصل پیش لیگ برتر چه خواهد کرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون