• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5800 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير

همزمان با رویارویی لفظی ایران و اسرايیل مطرح شد

سایه جنگ بر جبهه شمال

به گزارش آسوشیتدپرس، میانجیگران امریکایی، اروپایی و عرب در تلاشند مانع از آن شوند که رویارویی میان اسرايیل و حزب‌الله لبنان به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود.  این تلاش‌ها پس از آن قوت گرفته که ایران به اسراییل هشدار داد. همزمان «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه رژیم اسرايیل با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی، به هشدار قاطعانه ایران درخصوص وقوع یک جنگ ویرانگر با اسرايیل در صورت حمله این رژیم به لبنان واکنش نشان داد. 
او طی پیامی در شبکه «ایکس» نوشت که ایران تهدید می‌کند که در صورت پاسخ کامل اسرايیل به حملات حزب‌الله لبنان، ما را نابود خواهد کرد. پاسخ من به ایران روشن است؛ اگر حزب‌الله حملات خود را متوقف نکرده و از جنوب لبنان عقب‌نشینی نکند تا زمانی که امنیت برقرار شود و ساکنان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند، با تمام قدرت علیه آن اقدام خواهیم کرد. این درحالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا چند روز قبل در دیدار با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرايیل در واشنگتن از او خواست برای جلوگیری از تشدید تنش در مرزهای لبنان تلاش کند. پیش از این نیز «چارلز براون» ريیس ستاد مشترک ارتش امریکا اعلام کرده بود که حمله اسرايیل به لبنان، احتمال ورود ایران به درگیری‌ها و متعاقب آن گسترش تنش به منطقه را در پی دارد. چنین فعل و انفعال‌هایی ایالات‌متحده را از گسترش جنگی که می‌تواند ایران را به حمایت از حزب‌الله لبنان سوق دهد، نگران کرده است. امیدها برای آتش‌بس در درگیری اسرايیل با حماس در غزه که حملات حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه را علیه این رژیم تشدید کرده است، وجود ندارد. دیپلمات‌های فعلی و سابق برخی کشورهای منطقه به رویترز گفتند که با در نظر گرفتن مذاکرات متوقف شده، دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی و دیگر مقامات هشدارهایی به حزب‌الله در زمینه گسترش جنگ با اسرايیل داده‌اند. به عقیده ناظران، حزب‌الله هم در تعداد نیرو و هم لجستیک و تجهیزات بسیار قدرتمندتر از حماس است. این امر می‌تواند چالشی بزرگ برای ایالات‌متحده و اسرايیل در منطقه قلمداد شود، چراکه می‌تواند باعث گسترش جنگ در منطقه شود. اخیرا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، قبرس را که به پایگاهی برای اسرايیل بدل شده است، تهدید به حملات موشکی و پهپادی کرد. امریکایی‌ها و اروپایی‌ها به حزب‌الله هشدار می‌دهند که در صورت تصمیم اسرايیل به اجرای طرح‌های آماده جنگ برای حمله به لبنان، نباید روی ایالات‌متحده یا هیچ بازیگر دیگری برای مهار رهبران اسرايیل حساب کند. 
از طرفی دیگر، به گزارش الجزیره از بیروت، حزب‌الله در حال آماده شدن برای سناریوهای مختلف در صورت رویارویی همه‌جانبه با اسرايیل است. به نظر می‌رسد درگیری سطح پایین بین حزب‌الله و اسرايیل می‌تواند گسترش یابد. اظهارات مقامات اسرايیلی از‌جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در روز یکشنبه نشان می‌دهد اسرايیل در حال پایان دادن یا کاهش عملیات در رفح است. این امر نشان می‌دهد که این رژیم به گسیل نیرو و تجهیزات به سمت مرز با لبنان حرکت کرده است. تا‌کنون تهاجمات اسرايیل علیه لبنان نزدیک به یکصد هزار نفر را از خانه‌های خود در جنوب لبنان آواره کرده و حداقل 435 نفر شامل حدود 349 رزمنده حزب‌الله را به شهادت رسانده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو بازیگر از روز پس از آغاز جنگ اسرايیل در غزه در روز 7 اکتبر، در حال تبادل آتش در سراسر مرز بوده‌اند.
سید‌حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از ماه اکتبر در سخنرانی‌هایش تکرار کرده است که رزمندگان حزب‌الله حملات خود علیه اسرايیل را تنها زمانی متوقف خواهند کرد که این رژیم با آتش‌بس در غزه موافقت کند. حتی اگر اسرايیل بخش عمده‌ای از توجه نظامی خود را به لبنان معطوف کند، تحلیلگران معتقدند حزب‌الله به موضع خود پایبند خواهد ماند. امل سعد، نویسنده دو کتاب درباره حزب‌الله به الجزیره گفت: فکر نمی‌کنم حزب‌الله در غیاب آتش‌بس در غزه، مذاکره را بپذیرد. جنگ ادامه خواهد داشت، چراکه آرمان حزب‌الله نابودی اسرايیل است. سید حسن نصرالله گفته است که تا زمانی که حماس پیروز نشود به جنگ ادامه خواهند داد. امل سعد معتقد است که مقاومت حزب‌الله علیه اسرايیل بنیادی است و هرگز با مذاکره و عقب‌نشینی همراه نخواهد بود. این تحلیلگر به الجزیره گفت: در اینجا یک هدف استراتژیک مطرح است: حزب‌الله حماس را تنها نخواهد گذاشت. به گزارش وال استریت ژورنال، به نظر می‌رسد که ایده آتش‌بس با مشکل مواجه شده است، زیرا شرکای تندرو بنیامین نتانیاهو در ائتلاف نخست‌وزیر خواستار «شکست کامل حماس» قبل از پایان جنگ شده‌اند. همچنین، برخی از مقامات اسرايیلی در احزاب مختلف نیز خواهان مقابله با حزب‌الله لبنان هستند. 
با این حال، برخی از مقامات اسرايیلی نسبت به ایده شکست کامل حماس ابراز تردید کرده و تاکید کردند که حماس یک عقیده است و نمی‌توان عقاید را ریشه‌کن کرد. دانیال هاگری، سخنگوی ارتش اسرايیل، در 19 ژوئن چنین تردیدهایی را ابراز کرد، درحالی که تزاچی هانگبی، ريیس شورای امنیت داخلی اسرايیل، روز سه‌شنبه، کمتر از یک هفته بعد، همین نظرات را مطرح کرد. چه مقامات تصمیم‌گیرنده اسرايیلی این ایده را بپذیرند و چه برای ملاحظات دیگری را پی بگیرند، اسرايیل اکنون در باب تداوم حملاتش به غزه درگیر تردید شده است. با این حال ارتش اسرايیل همچنان به جنگ علیه حماس در غزه ادامه می‌دهد و در عین حال به دنبال جایگزینی سیاسی برای این جنبش در غزه است. ناظران نظامی به وال استریت ژورنال گفتند جنگ با شدت کمتر در غزه، دست‌کم روی کاغذ، امکان تمرکز بر جبهه لبنان را فراهم می‌کند، هرچند که ارتش اسرايیل باید چشم‌انداز چالش‌برانگیز درگیری در دو جبهه را مدنظر داشته باشد، به ویژه اینکه حزب‌الله نیرویی قوی‌تر از حماس است و از حمایت کامل قدرت منطقه‌ای ایران نیز برخوردار است. 
به‌علاوه، سید‌حسن نصرالله به نوبه خود قدرت و استواری نیروهای خود را به نمایش گذاشته است. او در 19 ژوئن گفت که گروهش بیش از صد هزار رزمنده دارد و بسیاری از سران گروه‌های مقاومت منطقه به رزمندگان بیشتری برای پیوستن به نبرد با اسرايیل پیشنهاد داده‌اند؛ پیشنهادهایی که او رد کرده است، زیرا حزب‌الله در حال حاضر «به میزان کافی نیرو» دارد. حزب‌الله یک روز قبل از سخنرانی سید‌حسن نصرالله تصاویری از پهپادهای گرفته شده در شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرد. ناظران این ویديو را تهدیدی ضمنی برای هدف قرار دادن این شهر قلمداد می‌کنند. یکی دیگر از ویديوهای اخیر حزب‌الله نیز تصاویری را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از اهدافی اسرايیلی در داخل سرزمین‌های اشغالی و دریای مدیترانه باشد. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که دو طرف در حال آمادگی برای رویارویی احتمالی هستند، اما حزب‌الله در تلاش است بازدارندگی خود را تقویت کند و اسرايیل را از حمله به لبنان بر حذر دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها