• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5801 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير

پيام مهم چهار اقتصاددان در آستانه انتخابات

داود سوري، محمد طبيبيان، موسي غني‌نژاد، فرهاد نيلي و مسعود نيلي در يادداشت مشتركي با تاكيد بر ضرورت مشاركت مردم در انتخابات 15 تيرماه، خاطرنشان كردند: از نظر ما، ابعاد بزرگ مشكلات خارجي و خطرات بزرگ‌تر پيش روي مرتبط با آن، در كنارِ شكاف‌هاي عميق و واگراي ناشي از ناترازي‌هاي مالي و زيست‌محيطي، ظرفيتي را براي تحمل ضربات ناشي از رويكردهاي پرهزينه‌ در روابط خارجي و آزمودن ايده‌هاي توهم‌آلود و علم‌ستيز در مواجهه با مشكلات داخلي، باقي نگذاشته است.
به گزارش جماران، متن اين پيام بدين شرح است: 
انتخابات هشت تيرماه ۱۴۰۳، پيام‌هاي مهم و متعددي در بر داشت كه اينجا فرصت پرداختن به همه آنها نيست. از جمله نتايج برآمده از اين رويداد مهم آن بود كه مشخص شد درصد بزرگي از جمعيت صاحب راي كشور، يا آينده مطلوب خود را در ميان هيچ‌كدام از چهره‌هاي تاييد‌شده نديدند؛ يا نامزدها را در جايگاهي ارزيابي نكردند كه بتوانند به آنچه مي‌گويند عمل كنند؛ يا مي‌خواستند به مسالمت‌آميزترين شكل ممكن، بگويند كه خواستارِ تغييراتي بسيار بزرگ‌تر هستند. 
نمي‌توان كتمان كرد كه بخشي از آناني هم كه راي دادند، در حوزه‌هايي، با گروه اول، هم‌نظر بودند؛ مگر در اين نكته كه، هنوز رگه‌هايي از اميدِ به بهبود در دل داشتند. شايد همه پيام‌ها را بتوان در اين عبارت كوتاه اما بسيار هشداردهنده خلاصه كرد كه؛ بخش بزرگي از جامعه، اين صندوق راي - كه مي‌تواند مسالمت‌آميزترين و كم‌هزينه‌ترين ابزار براي حل مشكلات بزرگ از جمله تعارض منافع باشد- را، ناتوان از انجام ماموريت يادشده ارزيابي مي‌كنند.
 اينكه آيا همه پيام‌هايي كه در رخداد روز ۸ تيرماه، توسط مردم داده شد، شنيده هم شده است يا نه را آينده آشكار خواهد كرد. آيا اين پيام مهم شنيده شد كه ظرفيت‌هاي در اختيار، براي ايجاد تغييراتي حتي اندك و تدريجي، ولي پايدار و ماندگار در زندگي مردم، در حال زوال است؟
ما در مناسبت‌هاي ديگر، هشدار داده‌ايم كه التهاب‌هاي بزرگ خارجي در كنار چالش‌هاي عظيم اقتصادي در حوزه‌هاي آب، انرژي، بودجه و فرابودجه، بانك، صندوق‌هاي بازنشستگي و فقر و نابرابري، در يك طرف و التهاب‌هاي عميق سياسي، فرهنگي و اجتماعي داخلي برآمده از شكاف در حال بزرگ‌تر شدن بين‌نسلي در طرف ديگر، جامعه ايران را بسيار ناپايدار كرده است. اين شكنندگي ناشي از آن است كه حسب تجربه، گروه‌هاي بزرگي از زنان، جوانان و بخش بزرگي از قشر متوسط، كساني را كه راي و نظر آنها را در نظام حكمراني نمايندگي و پيگيري كنند، نمي‌يابند.
 لازم مي‌دانيم توجه هم‌وطنان گرانقدر را به اين نكته مهم جلب كنيم كه زمين بازي انتخابات روز ۱۵ تير با انتخابات روز ۸ تير متفاوت‌ است. كاركرد انتخابات ۱۵ تير، به‌طور كامل و بسيار تعيين‌كننده، پيش‌گيرانه و سلبي است. اين انتخابات به‌طور ناگزير، نه براي بيان خواسته‌ها، بلكه براي اعلام ناخواسته‌هاست. براي پيش‌گيري از تحميل هزينه‌هاي بيشتر بر تن نحيف ايران عزيز و ممانعت از حاكم شدن باورها و سياست‌هايي است كه بارها نخواستن آنها فرياد زده شده است.
از نظر ما، ابعاد بزرگ مشكلات خارجي و خطرات بزرگ‌تر پيش روي مرتبط با آن، در كنارِ شكاف‌هاي عميق و واگراي ناشي از ناترازي‌هاي مالي و زيست‌محيطي، ظرفيتي را براي تحمل ضربات ناشي از رويكردهاي پرهزينه‌ در روابط خارجي و آزمودن ايده‌هاي توهم‌آلود و علم‌ستيز در مواجهه با مشكلات داخلي، باقي نگذاشته است.
از اين‌رو، خاضعانه از شمـا ملت شريف ايران، به ويژه زنان و جوانان، دعـوت مي‌كنيم، صرفا براي كاهش احتمال مواجه‌شدن با بحران‌هاي غيرقابل كنترل و افتادن در مسير صعب بدون بازگشت، در انتخابات تعيين‌كننده روز ۱۵ تير شركت كنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون