• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5802 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير

رضا جباري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

فقط بدانيد الحاقيه قرارداد بيرانوند با ساخت و پاخت بود!

زمان ما با فحش بازيكن را تهييج مي‌كردند الان زمانه عوض شده

روزبه  ‌ دلاور

زمان زيادي تا شروع بازي‌هاي ليگ برتر باقي نمانده است اما پرسپوليس فعلا در بلاتكليفي به‌سر مي‌برد. هنوز سرمربي اسپانيايي اين تيم به تهران نيامده و از طرفي بعضي از بازيكنان هم‌ تمديد نكرده‌اند و خبري هم از جذب بازيكن جديد نيست. از طرفي مشخص شده اسپانسر يا مالك اين ‌تيم كه قبلا گفته شده بود به شش بانك‌ واگذار شده فقط بانك ‌شهر است و‌ شرايط مالي مديريت خوب ‌نيست. بلاتكليفي پرسپوليس در اين روزها بهانه‌اي شد تا با رضا جباري، پيشكسوت اين باشگاه گپ و گفتي ‌داشته باشيم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.‌

 

از ساختمان پرسپوليس اين روزها سر و‌ صدايي در نمي‌آيد! چه تعبيري از روزهاي خلوت اين باشگاه‌ داريد؟

با خلوتي و آرامي پرسپوليس مشكلي ندارم شايد سياستگذاري باشگاه اين باشد كه در سكوت كارش را انجام‌ بدهد. مشكلي كه دارم‌ با عدم پاسخگويي است. هنوز ليگ تمام نشده بود وقتي اين بچه‌ها رفتند ختم‌ مادر آقاي زنوزي خبر آمد كه قرارداد داخلي بستند اما من باور نمي‌كردم. با اين حال از مديريت خواستم كه بجنبد و از همان روز براي تمديد كارش را شروع كند. يك بحث مذاكره است و بحث‌ ديگر احترام‌. در مذاكرات بايد احترام‌ را حفظ كرد. براي فردي كه پولدار است‌ بحث مالي مي‌رود گزينه آخر. يك بازيكن كه ملي‌پوش نيست و بي‌پول است شايد روي پول پافشاري كند اما تجربه به من مي‌گويد بازيكن ملي‌پوش كه سال‌هاي سال در پرسپوليس بازي مي‌كنند هم پول براي‌شان اهميت دارد اما مي‌شود با آنها مذاكره كرد، در كمال احترام و شخصيت‌سازي براي آن بازيكن. در اين صورت مي‌توانيد در آن مذاكره شما برنده باشيد.

پس به مديريت انتقاد داريد؟

مي‌پرسم كار مديريت چيست؟ چرا آن روز كه من تذكر دادم چرا شروع كردند به لجبازي؟ به من مي‌گويند تو با درويش مشكل داري چون از تو شكايت كرده؛ بله من مشكل دارم اما آن يك موضوع ديگر است و مشكل شخصي خودم را با مسائل تيم دخيل نمي‌كنم. من همان آدمي هستم كه در نيم فصل از درويش حمايت كردم، سال گذشته هم كلي از او تمجيد كردم. براي من فرقي نمي‌كند. هواداران نگويند من مشكل شخصي دارم. مشكل من اين است كه كسي درست كار نمي‌كند براي پرسپوليس و اخبارش به من مي‌رسد. چرا دو ماه است كه سردرگم هستيد و مربي نمي‌توانيد انتخاب كنيد؟ الان هم كه انتخاب كرديد اما باز هم سردرگم هستيد‌. ۶ ماه پيش گفتم آقاي مديرعامل من خير شما را مي‌خواهم برو روي تمديد قرارداد با اوسمار يا برو برنامه‌ات را ارائه بده براي جذب مربي و با بازيكنان هم صحبت كنيد. آقا مگر اين بند الحاقيه مربوط به قرارداد بيرانوند را كسي بدون اجازه مديرعامل مي‌تواند وارد قرارداد بيرانوند كند؟ اين چه كاري است؟

نسل شما در دوران بازي به پيراهن تيم خود عرق داشتند؛ چرا نسل فعلي تا اين حد پولكي هستند؟

من وقتي از مديريت يا عوامل باشگاه انتقاد مي‌كنم دليل بر اين نيست كه بگويم سمت بازيكني هستم كه هواداران را اذيت مي‌كند. من سمت هيچ كسي نيستم! دوست دارم سمت درست قضيه پيش بروم و با هوادارهاي‌مان صادق باشم. خودم اگر جاي اين بازيكنان بودم چشم بسته با پرسپوليس مي‌بستم. اين نظر شخصي، قلبي، اعتقادي من است. اگر هواداران مي‌گفتند رضا تو را مي‌خواهيم با 30 ميليارد كمتر از ساير تيم‌ها هم با پرسپوليس قرارداد مي‌بستم. از پروين بپرسيد 5 سالي كه در پرسپوليس بودم يك بار درباره رقم قراردادم با او صحبت كردم يا نه؟! هرچي جلويم گذاشتند امضا كردم. هيچ‌ وقت نگفتم این‌قدر مي‌خواهم يا آن‌قدر مي‌خواهم. تصورم از بازيكناني كه مخصوصا ساليان سال در پرسپوليس بازي مي‌كنند و به رده ملي مي‌رسند و اسطوره هواداران مي‌شوند اين است و توقع دارم كه آنها بزرگ‌‌منشي به خرج بدهند اما اين را هم بگويم كه دنيا عوض شده است! من نمي‌توانم با افكار 30 سال پيش جلوي بازيكن قرارداد بگذارم و بازيكن هم امضا كند. نمي‌شود! الان فن مذاكره است. اصلا بازيكن پول بيشتر مي‌خواهد شما با فن مديريت خودت آنها را به مذاكره بياور و احترام و شخصيت به آنها بده، اگر نشد به همه بگو اينها بي‌تعصب و بي‌غيرت بودند! شما 10 دقيقه با بازيكن تيمت درباره تمديد صحبت نكردي! طرف بازيكني كه دل هوادار را شكست و رفت نيستم من هم مي‌گويم ‌نبايد اين كار را مي‌كرد.‌ مي‌گويم همان موقع گوشزد مي‌كردند.

با توجه به محروميت ۲۰ روزه درويش، بازيكن نمي‌تواند به خاطر هواداران چند روز بيشتر تحمل كند؟

قبول دارم اما الان زمانه عوض شده. شما توقع مجتبي محرمي داريد؟ الان بچه ۳ ساله با موبايل بازي مي‌كند كه من نمي‌توانم! امروز جهان در گوشي ما خلاصه شده. زمان ما اينستاگرام و اينترنت و تلگرام‌ نبود. چرا بايد خودمان را فريب بدهيم؟ امروز آدم‌هاي كشور ما به كساني كه پولدار هستند احترام بيشتري مي‌گذارند. ما در اين زمانه داريم زندگي مي‌كنيم اما توقع‌مان از بازيكنان چيست؟ كه مجتبي محرمي و شاهرودي و پنجعلي و... باشند اما ما در دنياي ديگر زندگي مي‌كنيم. نمي‌شود شما به رونالدو بگوييد ۲۰۰ ميليون دلار نگير و غيرت داشته باش! رونالدو سر پول با مديريت رئال مشكل خورد و حالا در النصر پول زيادي مي‌گيرد. هنر راهبري مهم است. هنر راهبري را بايد مدير بداند. زمان ما مربيان به بازيكنان فحش مي‌دادند تا تهييج شوند، امروز كتاب نوشته‌اند که با داد و بيداد و فحاشي تيم را نمي‌شود رو به جلو برد. يك نكته ديگر كه خواهش مي‌كنم بنويسيد.

چه نكته‌اي؟

بند الحاقيه بيرانوند را چه كسي نوشته؟ آقاي مدير مگر ننوشتي؟ بيا سينه‌ات را سپر كن بگو اشتباه كردم اما من نوشتم! خنده‌دار است كه مي‌گويند نمي‌دانيم چه كسي نوشته! مگر وكيل ‌حقوقي باشگاه بدون اجازه مدير مي‌تواند؟ چرا به ‌هواداران دروغ مي‌گوييد؟ حجب و حيا دارم نمي‌گويم جريان چيست فقط بنويسيد مي‌دانم سر اين ماجرا ساخت و پاخت كردند!

درباره گاريدو كه به عنوان سرمربي جديد انتخاب شد چه نظري داريد؟

او انتخاب شده و من كسي نيستم كه روي سر مدير بريزم كه چرا انتخاب شده! الان سرمربي پرسپوليس است و فقط از او حمايت مي‌كنم. بايد به او فرصت داد. تيم بايد آرامش داشته باشد و سعي مي‌كنم در طول فصل از او كمترين انتقاد را داشته باشم. منطقي نيست كه براي مثلا دو باخت احتمالي بگوييم او را بردارند. عوامل باشگاه بايد به گاريدو برنامه بدهند اما در فوتبال ما برعكس است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون