• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5802 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير

بهترين كاشته‌زن‌هاي دنيا

از رونالدو و مسي تا نماد برزيلي

اين ليست به عنوان ليست بهترين بازيكنان ضربات آزاد شامل برخي بزرگ‌ترين ستارگان فوتبال و برخي نام‌هاي بسيار كمتر شناخته شده تشكيل شده است. زدن ضربات آزاد يا كاشته يك هنر است. بياييد مستقيم شيرجه بزنيم وسط ليست!

جونينيو پرنامبو كانو

تا جايي كه به ما مربوط مي‌شود، هيچ شكي در مورد رتبه برتر اين ليست وجود نداشته است. نماد ليون، جونينيو پرنامبوكانو، در هنر ضربات ايستگاهي متفاوت بود. اگر برخي ستاره‌هاي برزيلي تكنيك‌هاي خاص خودشان را داشتند، جونينيو واقعا كاشته‌زني را به كمال رساند. او باعث مي‌شد برخي دروازه‌بان‌ها مقابل ضربات او كه از فاصله بيش از 40 ياردي زده مي‌شد در چندين موقعيت، درمانده و ضعيف به نظر برسند.

رونالد كومان

رونالد كومان هر قدر كه يك مدافع تهاجمي بود، نوعي از ضربات قدرتمند داشت كه از آن به عنوان سلاح براي باشگاه و كشورش استفاده مي‌كرد. هلندي افسانه‌اي كه «پادشاه ضربات آزاد» لقب گرفته است، علامت تجاري خود را در صحنه نهايي به نمايش گذاشت. او از لبه محوطه جريمه يكي از آن ضربات مرگبارش را زد تا اولين قهرماني بارسلونا در جام اروپا در سال 1992 را رقم بزند.

سينيشا ميها يلوويچ

يكي از مدافعان گلزن فقيد، سينيشا ميهايلوويچ كه از توانايي فوق‌العاده‌اي در گلزني از راه دور برخوردار بود. او بارها و بارها از ضربات ايستگاهي نشان داد چه توانايي خاصي دارد.او ركورد 28 گل مستقيم از ضربات كاشته را به ثبت رساند. گيلاس روي كيك 63 بازي ملي‌پوش يوگسلاوي براي لاتزيو يك هت‌تريك نادر از ضربات آزاد براي لاتزيو بود. جايي كه او اولين اسكودتوي خود را مقابل سمپدوريا در سال 1998 به دست آورد. او يك‌بار هم با اينتر قهرمان ايتاليا شد.

زيكو

بر اساس يك تخمين، زيكو 101 گل را مستقيما از ضربات ايستگاهي به ثمر رساند. توانايي هيجان‌انگيز هافبك برزيلي هيجان در ضربات ايستگاهي به حدي بود كه اين رقم كاملا قابل باور است. بازيكني عالي كه مي‌توانست به توپ از هر جهت كات بدهد يا به‌طور مشخصي به عقب متمايل شود و زانويش را هنگام ضربه بالا بياورد. غيرقابل پيش‌بيني بودن زيكو او را تبديل به كابوس كاملي براي دروازه‌بان‌ها كرد.

ليونل مسي

بهترين فوتباليست تمام دوران، بهترين بازيكن ضربات آزاد در تمام دوران نيست، اما با وجود اين همچنان يك هنرمند مطلق است. كاپيتان فاتح جام جهاني 2022 آرژانتين در موارد بي‌شماري به همين اندازه نشان داده است و دروازه‌بان پس از دروازه‌بان را با برخي ضربات نهايي ظالمانه خود رها كرده است. شايد بهترين آنها براي بارسلونا مقابل ليورپول در نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا 19-2018 بود.

ديگو مارادونا

ديگو مارادونا معروف‌ترين گل‌هاي خود را با دريبل‌هاي متوالي به ثمر رساند، اما «پسر طلايي» آرژانتيني يك ضربه ايستگاهي‌زن فوق‌العاده بود. او مطمئنا يكي از بازيكناني است كه بيشترين خطا در طول تاريخ روي او صورت گرفته است. او تعداد قابل توجهي ضربه ايستگاهي بابت همين به دست آورد. او استعداد استثنايي در كات دادن به توپ مخصوصا از نقطه كرنر داشت. با سبكي كه بر بازيكناني مانند آندره آ پيرلو، جانفرانكو زولا و بازيكنان بعدي تاثير گذاشت.

شونسوكه ناكامورا

يكي از بهترين فوتباليست‌هاي آسيايي تمام دوران، شونسوكه ناكامورا كه يك شخصيت افسانه‌اي در تاريخ تيم ملي ژاپن و سلتيك است. او چهار سال به ياد ماندني را از سال 2005 تا 2009 در آن سپري كرد. جايگاه نمادين او به دليل مهارتش در ضربات آزاد نيست، ولي حتما يكي از دلايلش است. استيو پريمن بازيكن سابق تاتنهام و انگليس كه در زماني كه ناكامورا در آنجا بازي مي‌كرد در ژاپن مربيگري مي‌كرد، به بهترين وجه كيفيت او را در زدن كاشته خلاصه كرد و گفت كه «او با پاي چپش مي‌توانست يك قوطي لوبيا باز كند.»

الساندرو دل پيرو

الساندرو دل پيرو جزو بهترين بازيكناني است كه ايتاليا تا به حال توليد كرده است. او در ميان بهترين‌هاي جهان هم جايگاهي ويژه دارد. دل‌ پيرو 52 گل از ضربات ايستگاهي در دوران اوج و در طول دوران حرفه‌اي خود به ثمر رساند (52 گل در سطح باشگاهي و 6 گل براي كشورش) اين يك ركورد است. او يكي از اعضاي كليدي تيم قهرمان جام جهاني 2006 بود. تخصص دل پيرو، با الهام از تكنيك ميشل پلاتيني، اين بود كه توپ را روي ديوار دفاعي بپيچاند و آن را به گوشه دروازه فرو برد.

ديويد بكهام

بسياري سعي كردند بدن‌شان را مانند بكهام خم كنند، اما هيچ كس ديويد بكهام، پادشاه دهه 90 و 00 انگلستان نبود. در‌حالي كه بيكس با 18 گل مستقيما از ضربات ايستگاهي براي منچستريونايتد ركوردي را در ليگ برتر به نام خود ثبت كرد، از‌جمله پنج گل در فصل 01-2000 گل‌هاي بكهام در تيم باشگاهي و ملي زبانزد است. گل‌هايي كه او در صحنه بين‌المللي به ثمر رسانده است به راحتي قابل يادآوري هستند از‌جمله گل دقيقه 90 تساوي مقابل يونان.

رونالدينيو

رونالدينيو چه از فاصله 40 ياردي ديويد سيمن را ناكام كند و چه از فاصله نزديك‌تر به دروازه، هر زمان كه توپ را براي يك ضربه ايستگاهي به زمين مي‌انداخت، تهديدي براي گلر بود. اين برزيلي در عبور توپ از زير ديوار دفاعي يا ضربه زدن نوك پا به توپ تخصص داشت و مهارت خود را در ضربات ايستگاهي به يكي از هم‌تيمي‌هايش در بارسلونا به نام ليونل مسي منتقل كرد.

ديدي

ديدي هم‌تيمي پله در جام جهاني 1958 و 1962 بود و همراه با او برنده جام جهاني شد. ديدي نام خود را با اختراع تكنيك «folha seca» در تاريخ فوتبال ثبت كرد. او يكي از بهترين بازيكنان جهان در اواسط قرن بيستم بود. ديدي بخش بزرگي از گل‌هاي برزيل را از روي ضربات ايستگاهي به ثمر رساند و ميراث او تا به امروز هم قوي است.

پله

شما كه فكر نمي‌كرديد پله بازيكن بدي در ضربات آزاد باشد، مگر نه؟ ضربه ايستگاهي او براي برزيل مقابل بلغارستان در سال 1966، او را به اولين بازيكني تبديل كرد كه در سه جام جهاني متوالي گلزني كرد. او همچنين يك گل در پيروزي برزيل مقابل ايتاليا براي بازپس‌گيري جام در سال 1970 كنار گذاشته بود. درحالي كه گل پاياني دوران حرفه‌اي بي‌نظير از روي ضربه كاشته بود. يك توپ مرده از فاصله 30 ياردي در آسمان نيويورك كه به تور دروازه رقيب رسيد.

جانفرانكو زولا

ايتاليا بازيكنان زيادي داشته است كه قادر به استفاده كامل از ضربات آزاد هستند و جانفرانكو زولا يكي از بهترين‌ها از اين نظر بود. در جواني، اين نابغه كوچك ساعت‌ها با هم‌تيمي خود در ناپولي، ديگو مارادونا، تكنيك خود را تقويت كرد. ركورد نماد چلسي با 12 گل از ضربات ايستگاهي در ليگ برتر، به تعداد گل‌هاي تيري آنري و كريستيانو رونالدو، نشان مي‌دهد كه تمريناتش نتيجه داده است!

روبرتو باجو

روبرتو باجو برنده توپ طلا و بهترين بازيكن جهان فيفا در سال 1993، با درخشش منظم خود براي يوونتوس، ايتاليا و غيره، خود را به عنوان يكي از بهترين بازيكنان تمام دوران معرفي كرد. «دم اسبي» تكنيك ضربات آزاد او از بيرون محوطه جريمه، نقطه تلاقي بين سبك‌هاي ميشل پلاتيني، زيكو و ديگو مارادونا توصيف مي‌شد.

روجريو چني

هيچ دروازه‌باني در تاريخ فوتبال تقريبا به اندازه روجريو چني از دروازه‌اش دور نشده و گل به ثمر نرسانده است. اين گلر عجيب و غريب برزيلي 129 گل مقابل حريفان به ثمر رساند. چني كه پنالتي‌زن منتخب سائوپائولو بود (طبيعتا) 59 ضربه ايستگاهي شگفت‌انگيز را به گل تبديل كرد، از جمله 6 ضربه در كوپا ليبرتادورس.

پيرفن هويدونك

مهاجمان وسط قدرتمند در گلزني مستقيم از ضربات ايستگاهي عالي نيستند، اما پير فن هويدونك در دهه‌هاي 90 و 00 از اين نظر در بين بهترين‌هاي جهان بود. اين مرد هلندي تمايل زيادي به ضربات مواج با دقت هدايت ليزري داشت، همان‌طور كه در جريان قهرماني فاينورد در جام يوفا 02-2001 به خوبي نشان داد.

آندره آ پيرلو

استاندارد طلايي در بازيسازي مترونوميك، آندره آ پيرلو دوران حرفه‌اي خود را در نوازش توپ با ظرافت مسحوركننده و تكرار نشدني گذراند و نماد ايتالياي برنده جام جهاني بود. او اين كيفيت را در ضربات ايستگاهي خود نشان داد، چه در حال شوت زدن كه 26 گل به ثمر رساند و چه از لحاظ بيشترين گل‌ها از ضربات ايستگاهي در تاريخ سري A.

كريستيانو رونالدو

يكي از بهترين كاشته‌هاي تاريخ ليگ برتر تلاشي بود كه فيزيك را به چالش كشيد. ضربه‌اي براي منچستريونايتد مقابل پورتسموث در سال 2008 كه كريستيانو رونالدو زد. يكي ديگر از نمايندگان روش ضربه زدن با نوك پا، برنده 5 توپ طلا كه هر ضربه ايستگاهي را به خودي خود تبديل به يك رويداد مي‌كند. او قبل از اينكه ضربه بزند، علامت تجاري مخصوص خود كه نحوه خاص ايستادن روي پاهايش است را نشان مي‌دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون