• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5804 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير

بايدن درباره ماندن در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا ترديد دارد

شكاف در جبهه دموكرات‌ها

نيويورك‌تايمز به نقل از چهار نفر از آشنايان و نزديكان به جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا گزارش داد او در گفت‌وگوهاي اخير با دستياران، اعضاي خانواده و متحدان خود بيرون از كاخ سفيد، در مواجهه با تغييرات در موقعيت سياسي خود در حزب، بين پذيرش و سرپيچي از خواسته كناره‌گيري از نامزدي حزب دموكرات در نوسان بوده است. اين افراد به نيويورك‌تايمز گفتند، بايدن در برخي گفت‌وگوها اذعان كرده كه عملكردش در مناظره هفته گذشته ممكن است آنقدر تاثيرگذار باشد كه دونالد ترامپ بتواند بر مبناي آن در انتخابات نوامبر بر او غلبه كند. اين در حالي است كه به گفته برخي منابع ديگر در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي نيوز، او به‌طور كامل هرگونه تصوري مبني بر كناره‌گيري از كارزار انتخاباتي خود را رد كرده است. برخي اعضاي خانواده رييس‌جمهور امريكا، به ويژه همسرش، جيل بايدن و پسرشان هانتر بايدن، از او مي‌خواهند كه تغييراتي را در تيم كاركنانش ايجاد كند و به‌طور فزاينده‌اي ديدگاه‌هاي خود را در مورد استراتژي كارزارش در تلاش براي احياي آن بر اعضاي كارزار تحميل كند. 

به گزارش سي‌ان‌ان، والري اونز، خواهر بايدن، روز پنجشنبه براي پيوستن به ساير اعضاي خانواده در كاخ سفيد براي تعطيلات چهارم جولاي به واشنگتن سفر مي‌كند، اما به گفته يكي از افراد آشنا، او همچنين در مورد مبارزات انتخاباتي برادرش ديدارهاي چهره به چهره خواهد داشت. اعضاي خانواده بايدن به‌طور خصوصي به برخي دستياران قديمي او در مورد نتايج مناظره فاجعه‌بار‌ش اشاره كرده‌اند. آنها در مورد اينكه آيا بايدن بايد براي مثال، آنيتا دان مشاور ارشد كاخ سفيد و احتمالا همسرش، باب بائر، وكيل شخصي بايدن را اخراج كند يا خير، بحث كردند. دان و بائر پس از حمايت از نامزدي بايدن در سال 2016، اولين حاميان كارزار انتخاباتي او در سال 2020 بودند. آنها در ميان بيش از ده‌ها دستيار بايدن بودند كه او را در روزهاي منتهي به مناظره، آماده مي‌كردند و به او مشاوره مي‌دادند. به گفته برخي منابع آگاه از كارزار بايدن، دان نقش مجري و بائر نقش دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق را در جلسات مناظره ساختگي بازي مي‌كردند. به گفته منابع آگاه به سي‌ان‌ان، اين دو در يك‌سال گذشته به ‌شدت مورد خشم خانواده بايدن بوده‌اند، چراكه آنها مشكلات حقوقي هانتر بايدن را براي كارزار جو بايدن مضر مي‌دانند. 

جف زينتز، رييس كاركنان كاخ سفيد، بحث درباره بركناري دان يا بائر را رد كرد. زينتز در بيانيه‌اي گفت كه رييس‌جمهور و همسرش، جيل بايدن به تيم خود از جمله آنيتا و باب اعتماد كامل دارند. اين شايعات بي‌اساس و توهين‌آميز مطلقا هيچ پايه و اساسي ندارد. يك دموكرات ارشد نيز به نيويورك‌تايمز گفت: خانواده بايدن از روي ترس اين اظهارنظرها را مطرح مي‌كنند. او گفت كه اين مشاوران فوق‌العاده وفادار هستند و وظايف خود را انجام مي‌دهند. اين اظهارات در مورد مشاوران بايدن بي‌اساس است. يكي از دستياران بايدن نيز به سي‌بي‌اس نيوز گفت: بايدن به مشاورانش گفته است كه تيمي كه او را براي مناظره براي عملكردش آماده كرده‌اند، مقصر نمي‌داند. سي‌بي‌اس نيوز به نقل از افراد آشنا با گفت‌وگوهاي خصوصي خانواده بايدن، اعضاي خانواده يكي از بلندترين صداهايي بوده‌اند كه هرگونه پيشنهادي مبني بر كناره‌گيري او از رقابت را رد كرده‌اند. بايدن نيز تمايلي به عقب‌نشيني ندارد، چيزي كه در سخنراني‌هاي عمومي بر آن تاكيد كرده است. اما او مهارت و تمايل خود را براي ماندن و مبارزه مي‌سنجيد و تقويت اين تمايل از سوي خانواده‌اش مي‌تواند او را در برابر فراخوان‌هاي فزاينده كه از او مي‌خواهند كناره‌گيري كند، مقاوم‌تر مي‌كند. 

يكي از اين افراد به سي‌بي‌اس نيوز گفت مي‌تواند ببيند كه به‌طور بالقوه هيچ مسير واقعي پيش روي كارزار بايدن وجود ندارد. اما در اين ميان، در نبود چشم‌انداز روشن، اين خود بايدن است كه تحت فشار قرار مي‌گيرد. در همين حال، اندرو بيتس، سخنگوي كاخ سفيد در بيانيه‌اي گفت: بايدن ثابت قدم بوده و در رقابت باقي مي‌ماند. بايدن در چند روز گذشته با رهبران حزب دموكرات تعامل كرده است. با اين حال، مشاور رييس‌جمهور سابق باراك اوباما طي تماس تلفني اين هفته، با بايدن از او خواست تصميم قاطعي بگيرد و از رقابت‌ها كنار برود. به گزارش نيويورك‌تايمز، اما اوباما ايده كناره‌گيري بايدن را زير سوال برده است و گفته اين تصميم شخصي بايدن است كه بخواهد بماند يا كنار رود. 
بيتس، سخنگوي كاخ سفيد در بيانيه‌اي گفت: بايدن از توصيه‌ها و حمايت‌هاي اوباما از راهبري خود قدرداني مي‌كند. سخنگوي اوباما در پاسخ به سوالي درباره اظهارنظر اوباما، به اظهارات عمومي اخير او در ابراز حمايت از بايدن اشاره كرد و خاطرنشان كرد كه اوباما نيز در زمان نامزدي مجدد در انتخابات در سال 2012 مناظره‌هاي بدي داشت. او افزود: اينكه با يك عملكرد بد همه‌ چيز را زير سوال ببرند، اشتباه راهبردي خواهد بود. به گفته دو نفر از نزديكان بايدن، يك روز پس از مناظره، در كاروليناي شمالي، بايدن با استقبال هيجان‌انگيز جمعيت روبه‌رو شد. همين مساله انگيزه او را براي ماندن در رقابت‌هاي انتخاباتي افزايش داده است. بيتس در اين بيانيه گفت: بايدن قوي به نظر مي‌رسيد اصلا مانند انسان شكست خورده نبود. 

اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته، دونالد ترامپ و متحدانش همواره اين ايده را مطرح كرده‌اند كه جو بايدن براي بار دوم قادر نخواهد بود نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري باشد. آنها به ضعف‌هاي اخير بايدن اشاره مي‌كنند و معتقدند پيش از برگزاري كنوانسيون حزب دموكرات در ماه آگوست كناره‌گيري مي‌كند و نامزد ديگري جايگزين او مي‌شود. به گزارش سي‌ان‌ان، به نظر مي‌رسد كارزار ترامپ و متحدانش هفته گذشته را به كار روي احتمال جايگزيني بايدن و بحران و اختلاف در اردوگاه دموكرات‌ها معطوف كرده‌اند. در همين زمينه، يكي از نزديكان ترامپ به سي‌ان‌ان گفت: آشوب در اردوگاه دموكرات‌ها خواست ماست. اين مساله مي‌تواند در چند ماه آتي به ما كمك كند و تمركز كارزار دموكرات‌ها را بر هم زند. در همين حال، مشاوران مبارزات انتخاباتي و متحدان كليدي ترامپ به دقت تحولات دموكرات‌ها را زيرنظر دارند تا در صورت جايگزيني احتمالي او، تاكتيك‌هاي متناسب را براي رقيب جديد ترامپ در انتخابات اتخاذ كنند. تا به حال، كارزار بايدن و متحدانش عمدتا كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور را براي جانشيني بايدن نشان كرده‌اند. اما با توجه به سرسختي بايدن و حمايت هريس از او، به نظر اين ايده اكنون جايگاهي در ميان دموكرات‌ها نداشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون