• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5804 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير

نتانیاهو برای برقراری آتش‌بس چراغ سبز نشان داد

اسرايیل و حماس در یک قدمی توافق؟

یک مقام اسرايیلی و یک منبع آگاه از موضوع توافق آتش‌بس در غزه به سی‌ان‌ان گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل، به مذاکره‌کنندگان خود اجازه داده است تا وارد مذاکرات مفصلی برای تلاش برای آتش‌بس و توافق آزادی اسرای اسرايیلی با حماس شوند. این تصمیم نشان می‌دهد که اسرايیل و حماس وارد مرحله جدیدی از مذاکرات می‌شوند که در صورت موفقیت می‌تواند ظرف چند هفته به توافق نهایی منتج شود. در روز پنجشنبه، به نظر می‌رسد که اسرايیل و حماس در بیانیه‌های مکتوب خود تمایل دارند که آخرین تحولات را کم‌کم پیش ببرند و افراد درگیر در مذاکرات خوش‌بینی محتاطانه‌ای ابراز کرده‌اند. ماه‌هاست که اسرايیل و حماس در مذاکرات میانجی‌گری متمرکز بر تلاش برای دستیابی به یک توافق شرکت کرده‌اند و عمدا جزيیات کلیدی مانند آزادی برخی زندانیان فلسطینی در ازای اسرای اسرايیلی و عدم موافقت اسرايیل با خروج کامل ارتش از غزه این تلاش‌ها را عقیم گذاشته است.

پیشرفت در مذاکرات در اواسط هفته گذشته، پس از پیشنهاد ایالات‌متحده برای دو بند کلیدی (8 و 14) در مرحله اول توافق حاصل شده است. حماس به ‌طور گسترده با اصلاحات در پیش‌نویس توافقنامه جدید موافقت کرد و مذاکرات مفصل را پس از تایید نتانیاهو آغاز کرده است. یک منبع اسرايیلی مطلع از مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که دیوید بارنیا، ريیس موساد، که تیم مذاکره‌کننده اسرايیل را رهبری می‌کند، قرار است هیات مذاکره‌کننده برای دور جدید مذاکرات مفصل را نیز اداره کند. این منبع به سی‌ان‌ان گفت که انتظار می‌رود این مذاکرات دو تا سه هفته طول بکشد تا مسائلی مانند هویت زندانیان فلسطینی که قرار است آزاد شوند، نسبت دقیق اسرای اسرايیلی به زندانیان فلسطینی و ترتیب فنی آزادی آنها حل و فصل شود. باسم نعیم، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز به سی‌ان‌ان گفت که هیچ چیز رسمی درباره توافق موثر برای آتش‌بس وجود ندارد.
او افزود: رسانه‌های دشمن صهیونیستی از اعزام هیاتی به مصر صحبت می‌کنند، اما هیچ خبر رسمی و جزییاتی از آن منتشر نشده و مذاکرات هنوز شروع نشده است.

نعیم افزود: ما همچنین منتظر پاسخ مثبت طرف اسرايیلی هستیم که مذاکرات را درخصوص جزيیات توافق آغاز خواهد کرد. ما هیچ اطلاعاتی در مورد سفر هیات اسرايیلی به قاهره نداریم.

در همین رابطه، به گزارش اکسیوس، بایدن روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل گفت: «زمان امضای» توافق بر سر آزادی اسرای اسرايیلی و آتش‌بس در غزه فرا رسیده است. بایدن ماه‌هاست که به دلایل داخلی و بین‌المللی، بر سر توافق میان اسرايیل و حماس اصرار داشته است. مقامات کاخ سفید به اکسیوس گفتند که می‌خواهند از پاسخ مثبت حماس به پیشنهاد اخیر برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده و دستیابی به توافق استفاده کنند. توافق برای آزادی اسرای اسرايیلی، ازجمله برخی شهروندان امریکایی، که منجر به آتش‌بس در این منطقه خواهد شد، دستاورد بزرگی در سیاست خارجی برای بایدن خواهد بود. او اخیرا در پی مناظره ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

مقامات اسرايیلی گفتند که پاسخ حماس نشان‌دهنده پیشرفت بزرگ است و در را به روی مذاکرات دقیق‌تری باز می‌کند که می‌تواند به توافق منجر شود.

دفتر نخست‌وزیری اسرايیل اعلام کرد، روز پنجشنبه پس از پاسخ حماس، نتانیاهو با اعزام مذاکره‌کنندگان اسرايیلی برای مذاکرات مفصل موافقت کرد. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که نخست‌وزیر رژیم اسرايیل در تماس خود به بایدن درباره تصمیم خود برای اعزام هیاتی برای ادامه مذاکرات گفت و مدعی شد: تعهد اسرايیل برای پایان دادن به جنگ تنها پس از دستیابی به همه اهدافش محقق خواهد شد. همزمان وب سایت آکسیوس امریکا پنجشنبه شب به نقل از مسوول اسرايیلی مدعی شد که پیشنهادی که حماس ارائه کرده است، پیشرفت خیلی چشمگیری داشته است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که دیوید بارنیا، ريیس موساد سرزمین‌های اشغالی را به مقصد دوحه قطر ترک کرده و مسوولان امنیتی در رژیم اسرايیل از این می‌ترسند که امثال بن گویر و اسموتریچ به دلایل سیاسی، در فرآیند دستیابی به توافق آتش‌بس سنگ‌اندازی کنند.

در این میان پایگاه آکسیوس به نقل از مسوولان امریکایی مدعی شد پاسخ حماس پیشرفتی چشمگیر را ایجاد و زمینه از سرگیری مذاکرات به منظور بحث بر سر جزيیات بیشتری که می‌تواند به حصول یک توافق منجر شود، تقویت کرده است.

رسانه‌های اسرايیلی با اشاره به قطعی گسترده برق در جولان اشغالی و فرار ده‌ها هزار شهرک‌نشین در شمال به پناهگاه‌ها از ترس حملات حزب‌الله اعلام کردند که اسرايیل شمال را از دست داده است.

در این میان، ساعتی بعد از اعلام سفر «دیوید بارنیا» به دوحه برای دیدار با مقامات قطر در مورد تحولات غزه، شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع خود با تایید این خبر گزارش داد که بارنیا در راس هیات مذاکره‌کننده عازم دوحه شده و قرار است قبل از مذاکرات آتش‌بس با وزیر خارجه قطر دیدار کند.

دولت امریکا چند هفته پیش آتش‌بسی را ارائه کرد که حماس به‌رغم اعلام استقبال از آن، بر مطالبات خود مبنی بر توقف کامل جنگ و خروج ارتش اسرايیل از غزه تاکید کرد و اعلام داشت که نتانیاهو به دنبال طولانی کردن جنگ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون