• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

محمدعلی یحیوی در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مهم نیست که کارخانه پرسپولیسی است

من به پرسپولیس رفتم ولی معنایش این نبود که استقلالی نیستم!

روزبه دلاور

ترکیب جدید هیات مدیره استقلال اعلام شد و حضور مصطفی کارخانه که یک پیشکسوت والیبالی است و قبلا در مصاحبه‌ای اعتراف کرده بود پرسپولیسی به حساب می‌آید در این جمع خیلی‌ها را متعجب کرد. درباره همین موضوع و همچنین خریدهای جدید استقلال و مسائل دیگر با محمدعلی یحیوی، یکی از پیشکسوتان این باشگاه که سابقه مربیگری در پرسپولیس هم دارد گپ و گفت کردیم که در ادامه آنچه می‌خوانید حاصل سوالات خبرنگاران «اعتماد» و پاسخ‌های محمدعلی یحیوی است.

 

از وضعیت استقلال باخبر هستید؟

فعلا با سرپرست جدیدی که هست مشغول یارگیری هستند. با نظر کارشناسانه‌ و فنی نکونام دنبال بهترین نفرات هستند .‌

جذب بازیکنانی همچون اسلامی و زکی‌پور در راستای همین صحبت شماست؟

خب حتما آقای نکونام نظر مثبتی داشت روی اینها که جذب شدند. بدون نظر سرمربی که نمی‌توانند بازیکنی را جذب کنند.

به عنوان یک کارشناس فکر می‌کنید نقطه ضعف استقلال در کدام پست است؟

اینها با برنامه‌ریزی‌های یک مربی در طول سال است و نسبت به نقاط ضعف و قوت تصمیم‌گیری می‌کند. البته با درنظر گرفتن بودجه باشگاه لحاظ می‌کنند که در راه جذب بازیکن به مشکل نخورد. مطمئنم نکونام هم برای نقاط ضعف تیمش فکر کرده است، اما از نظر من پارسال نیمکت تیم خالی بود و بازیکنی که در لحظه حساس به مربی کمک کند در تیم نبود. از نوک حمله تا هافبک‌ها و وینگرهای چپ و راست که یکی خوب بود و دیگری زیاد دراختیار تیم نبود. البته نمی‌خواهم بازیکنی را زیر سوال ببرم و نظر سرمربی مهم است که با برنامه‌ریزی در حال یارگیری است.

شما برخلاف بعضی از پیشکسوتان اعتقادی به تشکیل کمیته فنی ندارید؟

وقتی مربی دارد کار خودش را انجام می‌دهد کمیته فنی چه کاره است؟ وقتی سرمربی می‌داند نقاط ضعفش کجاست و بر همان اساس برنامه می‌چیند حالا کمیته فنی بنشیند نظر دهد! مهم نظر سرمربی و کمک‌هایش است، حالا من بیایم برای استقلال برنامه بچینم! آیا می‌شود؟

اما در باشگاه‌های معتبر دنیا مثل بایرن‌مونیخ و رئال و بقیه تیم‌های بزرگ کمیته فنی در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند.

خب آنجا بایرن‌مونیخ است عزیز دل من! آنجا همه دراختیار باشگاه هستند اما در اینجا فکر می‌کنی همه دراختیار باشگاه هستند؟ این یک ضعف کلی در سیستم باشگاه‌داری ماست. الان سیستم باشگاه‌داری در کل تیم‌های بزرگ انجام می‌شود یک درصدش در ایران انجام می‌شود؟ همه می‌گویند مدیر فنی یعنی جانشین سرمربی و کمیته فنی یعنی تعیین تکلیف برای سرمربی! خب این‌جوری نمی‌شود پیش رفت. ما باید زیرساخت‌های‌مان را درست کنیم. الان پیشکسوتان ما بروند نظر دهند آیا برای نکونام نظرات پیشکسوتان مهم است؟ اینها بحث‌ها را می‌برند به سمت دخالت در صورتی که اینها دخالت نیست، اینها همفکری و برنامه‌ریزی است. بازی‌های یورو را ببينید بهترین مربیان و آنالیزور و کمیته فنی تیم‌ها روی سکوها نشستند و وقتی در بین د‌و ‌نیمه برنامه‌های‌شان را به مربی می‌دهند سیستم کلا عوض می‌شود و نتیجه خیلی عالی گرفته می‌شود. در ایران هم اگر جا بیفتد که عالی می‌شود!

درباره این پول‌هایی که در فوتبال ما به بازیکنان می‌دهند صحبت کنید‌. این اعداد برای فوتبالیست‌های امروزی معقول است؟

نه. ببخشید بازیکنی که سی میلیارد می‌گیرد باید تیمش را قهرمان کند. می‌تواند؟ شما 10 تا بازیکن سی میلیاردی می‌گیری اینها در قراردادشان تعهد می‌دهند که تیم را قهرمان کنند؟ بازیکن حقش است پول خوب بگیرد اما نه دیگر تا این حد بریز و بپاش کنند. به جای این همه هزینه بیایند به پایه‌ها کمک کنند و زیرساخت‌ها را درست کنند. تا نونهال و نوجوان ما ساعت ۱۲ یا ۲ بعدازظهر بازی نکنند. بدترین ساعت تمرین نباید برای نونهالان ما باشد. چرا باید این‌طور باشد؟ این پول‌ها را خرج این جوانان کنند هم‌ بقیه خوشحال می‌شوند و هم‌ نتیجه می‌گیرند. کدام تیم پایه‌ بازیکن به تیم بزرگ ‌معرفی کرده که عصای دست مربی بزرگسال شود؟ هیچ کدام ندارند.

از بازیکنان هم نسلی خود شما اگر الان بازی می‌کردند چقدر قیمت‌شان بود؟

احمدرضا عابدزاده اگر الان بازی می‌کرد باید تیلیاردی پول می‌گرفت! یا زرینچه و ستاره‌های تیم‌های آن زمان اگر الان بازی می‌کردند باید چطوری با آنها قرارداد می‌بستند؟

باتوجه به اینکه شما زمانی دروازه‌بان ‌بودید نظرتان درباره حسینی که این روزها وضعیت نامشخصی در استقلال دارد، چیست؟

حسینی پارسال واقعا عالی کار کرد و حقش بود در تیم ملی هم ‌بیشتر از اینها بازی به او برسد. او توانست تیم را به رده بالا برساند و خودش را با برنامه‌ریزی بالا نگه داشت و برخلاف سال‌های قبل که فراز و نشیب زیاد داشت امسال عالی کار کرد.‌ فکر نمی‌کنم او برنامه‌ای برای جدایی از استقلال داشته باشد و اگر کسی هم ‌قرار باشد بیاورند باید دنبال رقیب خوبی برای او باشند تا بتوانند باهم رقابت کنند. مدیران استقلال بهتر است پول‌های آنچنانی برای این پست خرج نکنند.

سوال آخر؛ درباره حضور مصطفی کارخانه در هیات مدیره استقلال چه صحبتی دارید؟

آن دوره که من به عنوان مربی به پرسپولیس رفتم قبلش با مدیران استقلال حرف زدم ‌و به نتیجه نرسیدیم که آقای دایی آمد پیشنهاد داد و من هم پذیرفتم و کمک حالش شدم. معنی این کار این نبود که من استقلالی نیستم! نه من مدیون استقلال هستم و هر چه دارم و داشتم از این تیم بوده است. در پرسپولیس هم ‌کار کردم ‌از استقلال حمایت کردم و استقلالی بودن خودم را هم ثابت کردم حالا بیایيم جبهه‌گیری کنیم که کارخانه طرفدار پرسپولیس بوده آمده درست نیست، چون ما فکر و اندیشه آقای کارخانه را می‌خواهیم. من نشست‌هایی با آجرلو و برهانی و مهرانپور داشتم اما به توافق نرسیدیم که با استقلال کار کنیم یعنی خودشان نخواستند حالا هم آقای ضیایی یکی از بهترین دوستان من و باعث پیشرفتم در شاهین بوده رییس آکادمی شده و به او گفتم هر کمکی از دستم بربیاید درخدمتم. حالا هم اگر کارخانه آمده از فکر او استفاده کنیم پرسپولیسی است خب باشد! مگر می‌تواند پول استقلال را بگیرد و نخواهد برای استقلال کار کند؟ نه. من این‌طور فکر ‌نمی‌کنم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون