• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

با آمدن پزشكيان ورزش ايران چه تغييري مي‌كند؟

از وزارتخانه تا مديرعاملي استقلال

بعد از چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري انتظار مي‌رود تغييراتي در بخش‌هاي مختلف كشور شكل بگيرد از جمله در حوزه ورزش. آن بخش از حلقه مديران ورزشي كه به دولت مربوط مي‌شوند اين روزها منتظرند تا تصميمات رييس‌جمهور جديد را در انتخاب وزير ورزش و تعدادي وزير ديگر ببينند. اين تصميمات روي آينده آنها تاثير مي‌گذارد. 
به گزارش روزنامه اعتماد، همان‌طور كه گفته شد وزارت ورزش و جوانان اولين حوزه ورزش است كه مستقيما به رياست‌جمهوري گره خورده است. انتخاب وزير شايسته در اين حوزه باتوجه به حجم مخاطباني كه ورزش دارد، مي‌تواند روي ديد عمومي مردم نسبت به عملكرد دولت تاثير مثبت بگذارد. 
در دولت سيزدهم ابتدا حميد سجادي قهرمان سابق دووميداني كشورمان به عنوان وزير ورزش و جوانان منصوب شد. عملكرد سجادي انتقادات بسياري را برانگيخت و او پس از سانحه‌اي كه ديد از سمت خود استعفا داد. بعد از او كيومرث هاشمي جانشينش شد. هاشمي مدير كم‌حاشيه‌تري نسبت به سجادي بوده ولي مديريت او هم انتقاداتي را به دنبال داشته است. برخي از روساي فدراسيون‌ها هاشمي را در حد وزارت ورزش نمي‌‌دانند و در خفا نسبت به عملكرد او معترض هستند. 
در مورد كارنامه وزارت ورزش در دولت سيزدهم همين بس كه ايران با دست فرمان اين وزرا ركورد منفي كمترين ورزشكار اعزامي به المپيك طي دوره‌هاي گذشته را به دست آورد. ايران در اين دوره المپيك تنها 40سهميه كسب كرده است و از اين حيث در جايگاه نازل و بسيار بد نهم آسيا قرار گرفته است!
اين روزها گمانه‌زني در مورد جانشين كيومرث هاشمي بين اهالي ورزش بسيار پررنگ است. نام‌هاي زيادي در اين بين به گوش مي‌رسد. از محمد دادكان كه نامش از سال 1388 و دوره دوم محمود احمدي‌نژاد تا دو دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني و سپس مرحوم رييسي به عنوان وزير احتمالي ورزش (آن زمان رياست سازمان تربيت‌بدني) مطرح مي‌شد تا رضا صالحي اميري رييس سابق كميته ملي المپيك كه در روزهاي انتخابات به رييس‌جمهور منتخب بسيار نزديك بود.
در اين ميان رسانه‌ها و افراد مختلف نيز شنيده‌هاي خودشان را به عنوان وزراي احتمالي ورزش مطرح مي‌كنند. در يكي از رسانه‌ها نام اميررضا خادم قهرمان سابق كشتي كه در سوابقش نمايندگي مجلس و معاونت وزير و رياست فدراسيون كشتي ديده مي‌شود. يكي از خبرنگاران صداوسيما هم نوشت: كيومرث هاشمي، عزيزي خادم و يكي از پيشكسوتان نامدار نامزد وزارت ورزش هستند. احتمالا منظور از پيشكسوتان نامدار محمد دادكان بوده است. يكي ديگر از خبرنگاران نزديك به رسانه‌هاي دولتي نيز نام مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش دولت دوازدهم را مطرح كرد. 
با اين حال يك منبع آگاه به خبرنگار اعتماد گفت باوجود همه احتمالات شانس باقي ماندن كيومرث هاشمي در وزارت ورزش بسيار كم است.
وزارت ورزش تنها جايي نيست كه تحت تاثير انتخابات و تغيير دولت قرار مي‌گيرد. باشگاه استقلال و حتي شايد پرسپوليس هم ممكن است به واسطه آمدن مسعود پزشكيان دچار تغييرات مديريتي شوند. اما نه مثل زمان گذشته به واسطه تغييرات وزارت ورزش كه به خاطر جابه‌جايي‌ها در وزارت نفت و اقتصاد. 
همان‌طور كه مي‌دانيد چند ماه قبل دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به كنسرسيوم بانكي و هلدينگ خليج‌فارس واگذار شد. هلدينگ خليج‌فارس كه مستقيما زيرنظر وزارت نفت است و حكم رييس آن توسط وزير نفر امضا مي‌شود. بنابراين با تغيير وزير نفت حتما تغييراتي در هلدينگ خليج‌فارس رخ خواهد داد و در ادامه مديرعامل استقلال نيز تغيير خواهد كرد. از آن طرف با اينكه سهام عمده بانك شهر (متولي اصلي باشگاه پرسپوليس) متعلق به شهرداري تهران است اما حتما تغييرات وزارت اقتصاد روي كنسرسيوم بانكي كه مالكيت پرسپوليس را در‌اختيار دارد اثر مي‌گذارد. 
طي روزهاي گذشته مشخص شد كه رييس‌جمهور منتخب خواستار آن شده كه تا استقرار دولت جديد از هر گونه تغيير و تحول در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه اجتناب شود. پيش از اين هم سرپرست رياست‌جمهوري چنين دستوري براي اعضاي زير‌مجموعه دولت صادر كرده بود. به همين دليل هم هست كه هنوز تكليف مديرعامل باشگاه استقلال مشخص نشده است. 
حوزه‌هاي ديگري هم در ورزش هستند كه با تغيير دولت دستخوش تغيير مي‌شوند، ولو به صورت غيرمستقيم. كميته ملي المپيك، برخي فدراسيون‌هايي كه تاثيرگذار هستند يا شركت توسعه و تجهيز و ... .
به هر شكل اين اميدواري وجود دارد كه رييس‌جمهور منتخب با برگزيدن فردي قابل و متخصص كه از نام و نشان خوش هم بين مردم برقرار است موجبات بهبود شرايط ورزش كشور را فراهم آورد. ورزشي كه اين روزها با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كند. فوتبالش درگير پرونده‌هاي فساد است، واليبال و بسكتبالش در سراشيبي سقوط قرار دارند، سهميه‌هاي المپيكش به‌شدت ريزش كرده، در المپيك آسيايي ناكام بوده و به دليل افزايش قيمت‌ ارز بسياري از امكانات اردويي و مسافرتي خود را از دست داده است. ورزشي كه ورزشكارانش به دليل مسائل سياسي عموما با مشكل گرفتن ويزا براي سفرهاي خارجي روبه‌رو هستند و تنها بخش هميشه پوياي آن يعني ليگ فوتبالش درگير مشكلات بي‌انتها و حواشي عجيب است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون