• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5812 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير

نيروگاه رامين چگونه بدون خاموشي تعمير شد؟

تجليل از مهندسان فداكار نيروگاه رامين اهواز

محمد مخبر، سرپرست رياست‌جمهوري با اهداي لوحي از مهندسان و مديران نيروگاه رامين اهواز كه در اين عمليات پيچيده مهندسي با ايثارگري مانع از تحميل قطعي گسترده برق شده بودند، تجليل كرد.

18 ساعت عمليات نجات در دماي ۷۰ درجه و رطوبت بالاي ۹۰ درصد براي خارج نشدن شبكه و از دست نرفتن برق و خاموشي كشور كار بزرگ اين مهندسان و اپراتورهاي نيروگاه رامين اهواز بود كه انتشار تصوير ۲ نفر از مهندسان ايثارگر اين نيروگاه (رضا خسروي و محمد اميري) كه از خستگي توان ايستادن روي پاهاي خود را نداشتند، با واكنش‌ها و تحسين‌هاي گسترده‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد.

در حالي كه نيروگاه رامين اهواز تا خرابي و توقف فعاليت به دليل نشتي كندانسور فاصله چنداني نداشت، مهندسان و اپراتورها با تعمير توربين در حالت آماده به كار، مانع توقف توليد برق نيروگاه شدند. دماي اطراف توربين در حالت آماده‌ به كار بيش از ۷۰ درجه و رطوبت به بيش از ۹۵ درصد مي‌رسد.

نيروگاه رامين با عمر ۴۴ ساله بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي حرارتي (بخاري) كشـور است كه با هدف تامين برق استان خوزستان و شبكه سراسري احداث شده است. اين نيروگاه در كيلومتر ۲۰ جاده اهواز - مسجدسليمان و در مجاورت رودخانه كارون و شهـر ويس در شمال شرقي اهـواز قرار داردو با ۶ واحد (۴ واحد ۳۰۵ مگاواتي و ۲ واحد ۳۱۵ مگـاواتي) داراي توان توليدي ۱۸۵۰ مگاوات است .

محسن حافظي، مديرعامل نيروگاه رامين اهواز در خصوص اتفاق رخ داده گفت: هر سيستمي ممكن است با تعميرات اضطراري روبه‌رو شود. اين تعمير نيز اضطراري بود. بچه‌ها به حس جهادي و عرق ملي و وطن‌دوستي وارد عمل شدند، چون همان‌طور كه مي‌دانيد اهواز اين روزها گرم‌ترين شهر زمين است و در نتيجه قطع برق در آن هموطنان ما را با مشكل مواجه مي‌كرد .

او در پاسخ به اين سوال كه آيا چنين اقدامي خطر جاني براي مهندسان در برنداشت، گفت: همه جوانب را بررسي كرديم. خطر جاني در ميان نبود، اما خب كار بسيار سخت بود و بايد اين را پذيرفت.

او توضيح داد: طبق استاندارد بايد نيروگاه دو روز مي‌خوابيد، اما ديديم فرصت نداريم. مهندسان با فواصل 5 دقيقه در دماي 60 تا 70 درجه و رطوبت ۹۵ درصد وارد شدند و متناوب براي تعمير تلاش كردند. عمليات ۱۸ ساعت طول كشيد و همه همكاران با تمام تلاش دنبال حل مشكل بودند.نكته مهم اينجاست كه برق براي خوزستان خيلي مهم است. برق برود، آب هم نداريم. سيستم فاضلاب هم متوقف مي‌شود. آن هم در گرماي عجيب تيرماه در اين استان.

او گفت: تصاويري كه امروز مردم براي هم در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌فرستند، كاركرد مهمي دارد. مردم عادي امروز درك مي‌كنند. مهندسان ما در چه شرايط سخت و طاقت‌فرسايي در حال توليد برق هستند و لازم مي‌دانم يادآوري كنم اگر فقط و فقط 15 درصد در مصرف برق صرفه‌جويي اتفاق بيفتد ما بدون هيچ مشكلي از اين گرماي سخت در كشور عبور خواهيم كرد.

او گفت: خوشحالم كه فداكاري فرزندان اين سرزمين از چشم مردم دور نمانده است. محمد مخبر، كفيل رياست‌جمهوري ايران نيز در آيين تجليل از اين كارگران فداكار روحيه جهادي را گره‌گشاي مسائل كشور دانست و اظهاركرد: تجليل از مهندسان نيروگاه رامين كه با وجود گرماي شديد و بي‌سابقه هوا با ايثار و از خودگذشتگي و تلاش مثال زدني، مانع از بروز خاموشي گسترده در شبكه برق كشور و خوزستان شدند، تجليل از روحيه ايثار و كار جهادي است. وي ادامه داد: مهندسان اين نيروگاه و صنعت برق كشور در گرماي شديد در تلاش براي پايداري برق كشور هستند كه در كنار تجليل از اين كار بزرگ، توجه به صرفه‌جويي در مصرف برق توسط شهروندان را ضروري كرده است.

سرپرست رياست‌جمهوري، صنعت برق را لكوموتيو و پيشران پيشرفت كشور دانست و گفت: هر گونه اختلال در توليد برق، تمام بخش‌هاي صنعت و توليد را در كشور دچار چالش مي‌كند كه اين اهميت توسعه صنعت برق است.

محمدجواد ظريف، وزير پيشين امور خارجه نيز در پيامي توييتري از جانفشاني جوانان نيروگاه رامين اهواز تقدير كرد و نوشت: «سلام بر رضا خسروي و محمدمهدي اميري... اميدوارم كه قدر شما و مردم خوزستان را بدانيم و براي كاهش سختي‌ها و محروميت‌هاي خوزستان و مناطق مشابه بكوشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون