• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5814 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير

پزشكيان: همزه وصل يا پل پيوند؟

سيد عطاءالله مهاجراني

سال‌ها پيش در ضيافتي در حاشيه كنفرانسي در نيويورك با پطرس غالي (2016-۱۹۲۲) دبيركل پيشين سازمان ملل متحد و اخضر ابراهيمي صحبت بود. پطروس غالي يك دوره از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ دبير كل سازمان ملل بود.براي دوره دوم با دخالت امريكا انتخاب نشد. از خود عزت نفس و استقلال راي نشان داد و امريكايي‌ها نپسنديدند و جلوی انتخاب مجدد او را گرفتند. پطروس غالي گفت: « من از جواني علاقه داشتم دبير كل سازمان ملل بشوم. ديدم من دو امتياز دارم، مسيحي هستم و آفريقايي! زبان فرانسه و انگليسي را هم خيلي خوب ياد گرفتم. ديدم اگر بخواهم وارد اين ماجرا شوم بايست زن يهودي بگيرم! با همسرم ليا نادلر ازدواج كردم. كامم شيرين شد! پدر ليا بزرگ‌ترين مراكز شيريني‌سازي مصر را داشت. به هدف رسيدم! شدم همزه وصل بين آفريقا و دنيا، بين مسيحي و مسلمان، بين سياه و سفيد، شكلاتي هم هستم، نه سفيدم نه سياه، خلاصه همزه وصلم!» برخي چنين مقتضياتي در زندگي پيدا مي‌كنند كه حلقه وصل يا پل پيوند باشند. مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب به شكل طبيعي و يا از حُسن تقدير چنين موقعيتي دارد.

۱- در يك خانواده از مادری كرد و پدری آذري در مهاباد متولد شده است. زبان مادري او كردي و زبان پدري او آذري است. تا همين جا او حلقه وصل بين كرد و ترك است. به هر دو زبان صحبت مي‌كند. اگر يادتان باشد در سال‌هاي ابتداي انقلاب رابطه كرد و ترك در اروميه و نقده ماجرا شده بود.

۲- پزشكيان كه هم كرد است و هم ترك، بيش از اين نسبت قوميتي، هويت ايراني و ملي دارد. قومگرا‌ها كه به قوم خود رجحان مي‌دهند، گاه مي‌گويند من اول كرد يا ترك هستم و بعدا ايراني. پزشكيان اول ايراني است.

 در انتخابات شاهد بوديم كه مخالفان مي‌كوشيدند او را در حصار قوميت قرار دهند و يا بگويند او گرايش پان‌تركي دارد. اين قضيه بعد از انتخاب ايشان جناح رقيب با تكيه بر راي پزشكيان در استان‌هاي آذربايجان شرق و غربي و اردبيل و زنجان، توسط اتاق فكر رسانه وابسته ايران اينترنشنال - كه دستور العمل براندازي نظام جمهوري اسلامي را داشته است - دامن زده شده است كه راي پزشكيان و پيروزي او قومي است و نه ملي. توجه ندارند كه اصلاح‌طلبان هميشه در همين استان‌ها دست برتر را داشته‌اند. تبريز هميشه يك شهر پيشتاز و كانون اصلاح‌طلبان بوده است. حسن روحاني درسال ۱۳۹۶ هم همين نسبت راي پزشكيان را دارد. فراتر از اين آذربايجان و تبريز همواره نقشي تعيين كننده در حفظ ايران داشته است.
۳-پيوند بين اركان نظام: پزشكيان با تاكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي نظام و تصريح به تبعيت از ولايت فقيه و ولي فقيه، در واقع رييس‌جمهوري است كه درصدد همدلي و همراهي با اركان نظام است و نمي‌خواهد آهنگ دوگانگي ساز كند. او با اين صراحت خط روشن تمايزي با ساختارشكنان ترسيم كرده است.

 ۴-پيوند مذهبي متعبد و مدرنيسم: حالا ديگر همه مردم ايران از سلوك و گرايش مذهبي- سنتي پزشكيان با خبرند. دهه محرم و شركت ايشان در هيات‌هاي مختلف، در ميدان و خيابان، سينه زدن و نوحه خواندن، نشان داد او رييس‌جمهوري دقيقا از جنس مردم است. از سوي ديگر او جراح فوق تخصص قلب است و استاد تمام دانشگاه. عالي‌ترين درجه علمي و عالي‌ترين موقعيت دانشگاهي. با چنين موقعيتي مثل كارگري ساده يا معلمي در روستا، در مسجد و حسينيه، در خيابان و بازار با مردم حرف مي‌زند و غباري از تصنع بر چهره او و نشاني از غرور در چشمان او نيست.

۵- پزشكيان از تعبير« اصولگراي اصلاح‌طلب»  براي معرفي خود استفاده كرد. اين تلفيق كه ممكن است برخي آن را متضاد يا متقابل تلقي كنند، همان اكسيري است كه امروزه بدان نيازمنديم. با همين رويكرد مي‌توان دولت فراگير تشكيل داد. دولتي كه در قلمرو يك گرايش و يا حتي يك جبهه محصور نماند. چنين تجربه‌اي را در دولت اول و يا حتي دولت دوم آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني داشته‌ايم. چهره‌هاي شاخص هر دو گرايش اصولگرا  و  اصلاح‌طلب  در دولت‌هاي ايشان حضور  داشتند.  افراطي‌ها و ماجراجويان را براي اينکه به كناري برانيم تا در شيوه و خط مشي خود تجديد نظر كنند؛ راهش مجال دادن  به  افراد عاقل و كاردان و متعادل از هر دو جبهه اصولگرايان  و اصلاح‌طلبان و مستقلان در دولت  است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون