• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5814 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير

فرصتي براي گريختن ازمصيبت تندروي‌ها

جعفرگلابي

تندروي بد دردي است، افراط‌گرايي ريشه بسياري از معضلات تاريخي كشور است و از هر زوايه كه به اوضاع بنگريم و هرحادثه‌اي را مورد كاوش قراردهيم اين نتيجه به‌خوبي آشكار مي‌شود كه تندروي و افراط‌گرايي ضربات سنگيني متوجه ملك و ملت كرده است.در طول 45‌ساله تاريخ بعدازانقلاب اگر در موضوعات مختلف و انواع حادثه‌ها، طرف‌هاي ماجرا ازتندي ودرشتي خود مي‌كاستند حتما نتايج بهتري به دست مي‌آمد و خسارت‌ها به حداقل مي‌رسيد.برخي تندروي‌هاي اوايل انقلاب را خوب به خاطر داريم كه چون انفجاري بزرگ عمل كردند وبعضا هنوزدرحال پرداخت خسارت‌هاي آن هستيم.اما اگرآن همه هيجان‌ها وتندي‌ها را طبيعي انقلاب بدانيم اين عيب بزرگ راكجا ببريم كه هنوز مبتلا به انواع تند‌روي‌ها هستيم و برخي به آن مباهات كنند و برخي ديگرشجاعت مي‌دانند!جالب آنكه هرگاه به هر دليل درهرسو شاهد ميانه‌روي بوده‌ايم نتايج مثبت و گرانبها به دست آورده‌ايم، با اين حال ظاهرا بسياري همچنان قائل به مشت‌آهنين و فيصله بخش و كسب نتايج يك شبه هستند! با اينكه همه شاهد مشي معتدل وخردگراي آقاي خاتمي وكسب نتايج مثبت و مفيد او بوده‌اند واتفاقا اگر وي همچنان مورد اقبال مردم است ناشي ازشخصيت متين و ميانه‌رو اوست ولي باز هم چنين مشيي مورد التفات افراطيون دردو جناح كشورنيست!  اينك آقاي دكترپزشكيان با تاكيد برانسجام و همدلي داخلي ازمردم راي اعتماد گرفته است و حتي برخي ازبزرگان اصولگرا ازاو حمايت كرده‌اند. مي‌توان اميدواربود كه وي با همين روش فضايي ازآرامش و ثبات را به وجود آورد و موانع رفاقت و همدلي ميان متعهدان به مصالح كشور را كم كند.اين سخن بسيار ارزشمند وطلايي است كه وي مي‌گويد‌؛ من براي دعوا نيامده‌ام. كسي كه درقامت رياست‌جمهوري ظاهرشده است كاملا منطقي و عقلاني است كه از كينه‌ها و نفرت‌ها بكاهد و اقدامات مهمي درجهت همگرايي انجام دهد. 

متاسفانه برخي ازافراطيون در دو‌سوي ماجرا ازهم‌اكنون تلاش خود براي ناكامي رييس‌جمهور را آغاز كرده‌اند.
درجناح مقابل افراطيون مرتبا خط و نشان مي‌كشند وحتي گاهي از توهين ونفرين‌هاي! سخيف ابا ندارند و در جناح اصلاح‌طلب هم گاهي چنان انتظارات را بالا مي‌برند كه گويي آقاي دكتر پزشكيان براي انقلاب كردن به صحنه آمده است و انديشه‌هاي  زير و  رو‌كننده دارد! 
در واقعا هم‌اكنون درميان جريان‌هاي موجود سياسي دو جناح ميانه‌رو و افراطي پديد آمده است. ميانه‌روها حتي با گرايش اصولگرايي اميدوار به موفقيت دولت هستند و افراطيون حتي با گرايش اصلاح‌طلبانه دورنمايي از ثمربخش شدن وعده‌هاي منتخب مردم نشان نمي‌دهند و بعضا سكوت خود را لطفي درحق آقاي پزشكيان قلمداد مي‌كنند!البته بودند شخصيت‌هايي كه سكوت نكردند و نتوانستند مانعي براي راي اعتماد مردم به آقاي پزشكيان شوند. بسياري به سرعت برق و باد فراموش كرده‌اند كه با مجموع شرايط موجود اعلام كرده بودند كه انتظار چنداني از دولت ندارند و بدترنشدن اوضاع را موفقيت آقاي پزشكيان خواهند دانست و بسياري هر روز بر دامنه مطالبات خود مي‌افزايند در حالي كه تا استقراركامل دولت حداقل 2 ماه ديگر  زمان  لازم  است. 
اما نكته بسيار مهم و استراتژيك آن است كه جناب رياست جمهور تحت هيچ شرايطي و با هر ميزان از فشارهاي پيدا و پنهان رسانه‌اي و عملي هرگز از مشي اعلام شده خود عدول نكند و تسليم صحنه‌آرايي بحران‌سازان نشود. قراراست تلاش شود تا باري از دوش مردم برداشته شود، جلو فسادهاي اقتصادي ودريافت‌هاي نجومي گرفته شود، با جهان تشنج‌زدايي شود، تحريم‌هاي اقتصادي لغو شوند و تورم كمرشكن كنترل شود.اگراين مهمات صورت تحقق به‌خود گيرند پيروزي تاريخي نصيب ملت ايران مي‌شود و به تبع آنها گشايش‌هاي ديگر هم خودبه‌خود حاصل خواهندآمد.
خطر بزرگ براي دولت چهاردهم افراطيون درهر حزب و جناح و موقعيت و دسته و گروه هستند واگر كسي بخواهد و بتواند مانع به ثمر نشستن كوشش‌هاي دولت شود همان تند‌رواني هستند كه با بحران و درگيري و تشنج ودرشتي و زير و زبر كردن زنده‌اند. بايد ازتند‌روي تندروان و بحران دوستان گريخت.چنان‌كه كسي از گناه فرار مي‌كرد به سوي خداوند ! افراطيوني كه بزرگ‌ترين منكرات را انجام مي‌دهند وگاهي حاصل كارشان نابودي جامعه است.چه منكروگناهي بالاترازسست كردن اميدي است كه اكنون درميان مردم ايجاد شده و اگر با موفقيت دولت همراه شود قطعا شكوفا مي‌شود!؟چرا عده‌اي نسبت به برداشتن گام‌هاي مثبت و اميدواركننده اكراه نشان مي‌دهند؟آِيا نمي‌ترسند نام‌شان به عنوان مخالفان شادي و رفاه و زندگي مردم درتاريخ ثبت شود؟چگونه عده‌اي آشكارا مشتاق خراب شدن همه‌چيزند تا به خيال خود، دوباره از صفر شروع كنيم ؟ اكنون ثابت شده است كه هيچ گروه و دسته و جناح و گرايشي توان استيلاي كامل وحذف ديگران را ندارد، پس بايد كار با يكديگر و احترام به همه فكرها و انديشه‌ها را ياد بگيريم و خيال پيروزي مطلق كه اتفاقا خسارات عظيم در بردارد را از ذهن خود بزداييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون