• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5823 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد

سرمربي سابق تيم ملي تكواندوي ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كريمي: جدال كياني و عليزاده انتقامي است!

بچه‌ها فني و بدني آماده هستند و فقط بايد روحي تقويت شوند

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي تكواندوي كشورمان با چهار تكواندوكار در رقابت‌هاي المپيك شركت مي‌كند. ناهيد كياني در وزن منهاي ۵۷ كيلوگرم و مبينا نعمت‌زاده در وزن منهاي ۴۹ كيلو و مهران برخورداري و آرين سليمي به ترتيب در اوزان منهاي ۸۰ كيلو و به اضافه ۸۰ كيلوگرم تكواندوكاران كشورمان به حساب مي‌آيند كه در روزهاي آينده كار خودشان را در پاريس آغاز خواهند كرد. رزمي‌كارهاي جوان ايراني كه انتظار مي‌رود با كسب مدال در اين مسابقات، كاروان ورزشي كشورمان را در جدول مدال‌ها قرار بدهند. اگر چه كار براي هر چهار نماينده كشورمان دشوار است اما با توجه به سابقه مدال‌آوري تكواندوي ايران در المپيك اميدواري زيادي بين ورزش‌دوستان ما وجود دارد. براي بررسي شرايط تيم‌ ملي تكواندوي كشورمان با مرتضي كريمي، مربي با سابقه تكواندو كه سابقه هدايت تيم ملي كشورمان را هم در كارنامه دارد گپ و گفتي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌ شرايط تيم ملي تكواندو در اين دوره از مسابقات المپيك را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

روند آماده‌سازي تيم ما در اين چند ماه اخير خيلي خوب بوده و بچه‌ها نشان دادند كه سر حال و قبراق هستند و آماده نبرد در ميدان المپيك شدند. البته خودتان مي‌دانيد كه المپيك بزرگ‌ترين رويداد ورزشي در جهان است و با جهاني و قاره‌اي فرق مي‌كند. ان‌شاءالله بچه‌ها بتوانند از لحاظ رواني براي اين بازي‌ها آماده شوند چون از نظر بدني و فني بچه‌ها در شرايط ايده‌آل هستند. در بحث رواني هم با بودن آقاي ساعي و آقاي افلاكي اين مشكل هم مي‌تواند حل شود.

‌ جواني يا تجربه كم بچه‌ها در المپيك مي‌تواند نگران كننده باشد؟

خب براي همه تيم‌ها اين بحث كم‌تجربگي هست. شما اگر آمار تيم‌ها را بگيريد متوجه مي‌شويد كه بازيكنان باتجربه كمتر در اين بازي‌ها هستند. اتفاقا خواستن جوانان خيلي بيشتر از باتجربه‌ها است. بازيكناني مثل آرين سليمي نشان داده در ميادين بزرگ، بزرگي مي‌كند و الان تجربه خوبي كسب كرده است يا مهران برخورداري هم باتجربه است. ناهيد كياني هم از المپيك قبلي هست. درست كه تيم جواني داريم اما تجربه خوبي دارند و ان‌شاءالله از تجربه‌شان استفاده كنند به علاوه اينكه ما هم آقاي ساعي را داريم و مربيان ما تجربه المپيكي دارند و حضور ايشان در كنار تيم روحيه بچه‌ها را بالا مي‌برد.‌

‌ آيا شرايط اين دوره بهتر از دوره قبل است كه تكواندو مدالي نگرفت؟

بايد ريشه‌يابي شود؛ اين ضعف تكواندوي ما است كه چند سالي مي‌شود با آن گريبانگير شديم. ما حتي در مسابقات جهاني و آسيايي هم به مشكل خورده بوديم اما حالا با سياست‌هاي ساعي روند رو به پيشرفتي را در پيش گرفته‌ايم و ان‌شاءالله اين روند در المپيك هم حفظ شود و در المپيك هم بتوانيم نتايج خوبي بگيريم. اگر به گذشته برگرديم، نمي‌توانيم آينده‌مان را بسازيم. بايد از گذشته درس عبرت گرفت تا آينده خوبي ساخت. فكر مي‌كنم در فدراسيون اين موضوع لحاظ مي‌شود.

‌ تا قبل از شروع المپيك تغييراتي در كادر فني ايجاد شد. اين تغييرات به سود تكواندو بود؟

بله؛ آقاي مقانلو از مربيان خيلي خوب و باكلاس و فني ما هستند اما خب شرايط طوري شد كه نتوانست توانايي‌هاي خودش را نشان بدهد و الان هم با تيم ملي مصر در المپيك است و براي او آرزوي موفقيت دارم. اما تغيير در اين چند ماهه نشان داد بچه‌هاي ما در بعضي از بازي‌ها نتايج بهتري گرفتند و راحت‌تر بازي كردند و اين نشان‌دهنده هماهنگي بازيكن و كادر فني است كه مي‌تواند به نتايج خوبي ختم شود.

‌ قرعه‌كشي انجام شد و بچه‌ها حريفان‌شان را شناختند. درباره رقيبان بچه‌ها چه صحبتي داريد؟

بدشانسي بچه‌هاي ما اين بود كه از رنكينگ بالا نيامدند و اين باعث شد در سيدبندي در جاي بدي از جدول قرار بگيريم. ان‌شاءالله بچه‌ها به لحاظ رواني به جدول توجه نكنند و بتوانند كار خودشان را انجام بدهند و پتانسيل خودشان را به نمايش بگذارند. هدف اينها بايد كسب مدال باشد نه اينكه فقط بخواهند شركت داشته باشند. من فكر مي‌كنم كادر فني و هادي ساعي باتجربه‌اي كه دارند اين را براي بچه‌ها حل مي‌كنند تا كاري به جدول و رقيبان نداشته باشند و قشنگ‌ترين بازي خود را به نمايش بگذارند و اگر خداي نكرده باختند هم بازنده سرافرازي باشند.

‌ نظرتان درباره مبارزه احتمالي ناهيد كياني و كيميا عليزاده چيست؟

دوره قبلي هم اين دو با هم برخورد كردند كه در آن دوره عليزاده برنده شد و حالا اين بازي شايد به نوعي انتقامي باشد. با توجه ‌به جوا‌ن‌تر بودن كياني فكر مي‌كنم جنگندگي او بيشتر باشد و بتواند بهتر نتيجه بگيرد و توانايي شكست دادن عليزاده را دارد، انگيزه كياني هم بيشتر است چون اين دومين و شايد آخرين المپيكش باشد براي همين نمي‌خواهد به راحتي بازنده باشد. او در المپيك قبلي تجربه و آمادگي الان را نداشت. الان از نظر سني جوان‌تر است و انگيزه بيشتري دارد.

‌ يكي از نگراني‌ها به ثانيه‌هاي پاياني مبارزه رزمي‌كاران كشورمان است كه تمركزشان را ازدست مي‌دهند. در اين باره توصيه‌اي به بچه‌ها داريد؟

اين يك بحث رواني است. ما در اصطلاح خودمان مي‌گوييم بعضي از بازيكنان براي راند سوم نيستند. يعني در ثانيه‌هاي آخر به خاطر هيجان و استرسي كه دارند بازي را واگذار مي‌كنند و اين براي بازيكنان خيلي بد است! در رشته‌هاي ديگر هم وجود دارد مثلا بازي اسپانيا و آلمان در دقيقه ۱۲۰ اسپانيا گل مي‌زند اما نمي‌شود گفت آلماني‌ها بد بازي كردند اما نتوانستند بازي را اداره كنند در تكواندو هم همين است چون ‌تمركز خود را از دست مي‌دهند يا فشار رواني زيادي است كه روي آنها وارد مي‌شود. خود ساعي هم در بازي‌هاي المپيك در ۳ ثانيه بازي را برگرداند وگرنه به جاي طلا، برنز مي‌گرفت. اين نشان‌دهنده هوش بازيكن است كه در جو بازي قرار نمي‌گيرد. هر لحظه از بازي بايد فكر كنند شروع بازي است تا بتوانند بازي را اداره كنند. شايد بعضي از بازيكنان ما اين خصلت را نداشته باشند. به خيلي از بازيكنان در آن زمان مي‌گفتم هميشه براي بازي در راند سوم خودت مبارزه كن چون آن راند را از دست مي‌دهي البته الان كه دو راند شده و فرصت براي جبران هست.

‌ از آخرين بار كه تكواندو در المپيك طلا گرفت ۱۶ سال مي‌گذرد! فكر مي‌كنيد كدام يك از اين بچه‌ها مي‌توانند طلا بگيرند؟

ما بايد به همه آنها اميدوار باشيم. هر ۴ نفر استحقاق گرفتن مدال طلا را دارند! بايد بجنگند و از فرصت‌ها استفاده كنند. بازيكن خوب بايد از موقعيت‌ها استفاده كند. بايد از زمان مرده هم استفاده كنند. جو المپيك اثري روي آنها نگذارد گرفتن مدال براي بچه‌ها سخت نيست‌.

‌ مهم‌ترين رقيب بچه‌ها از كدام كشورها هستند؟

كره‌جنوبي ديگر ابهت خودش را از دست داده. الان ازبكستان و اسپانيا و امريكا خوب هستند. شما ببينيد اردن در دوره قبل طلاي بازي‌ها را گرفت. تمام بچه‌هايي كه در المپيك هستند بهترين‌هاي جهان به حساب مي‌آيند و هر كدام انگيزه مدال گرفتن دارند و براي همين نمي‌شود گفت كدام رقيب سخت‌تر است. هر بازي دشوار است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون