• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5824 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد

داستاني از المپيك 1992 بارسلون

اشتباه‌هاي خودي باعث حذف چند كشتي‌گير شد

يونس هميالي

يك: در ميان كشتي‌گيران اعزامي به المپيك 1992 بارسلون، رضا سيمخواه كشتي‌گير فرنگي بدشناس‌ترين بود؛ او سال قبل در جهاني وارنا توانست با غلبه بر هلموت شوپ اتريشي، ايليا داسكولسكو رومانيايي، پيوس شارلي سويیسي، سانگ جين هان كره شمالي و سرگئي سووروف از شوروي به فينال 48 كيلوگرم راه پيدا كند. او در اين پيكار تا يازده ثانيه پاياني از گوان داك يونگ از كره جنوبي با نتيجه 0-1 جلو بود كه در اقدامي عجيب توسط داوران سه اخطاره شد و به مدال نقره دست يافت و تنها سهميه كشورمان در آن آوردگاه براي المپيك به دست آمد. 

در تالار 7500 نفري انستيتوي تربيت‌بدني كاتالان، كشتي‌گير نوشهري در دور اول نوران پليكيان بلغاري را با اجراي فنون كول‌انداز و پيش‌انداز شكست داد. سپس ژوزف فاراگو مجاري را با امتياز 1-12 بدرقه كرد و سپس پاپو ياداو هندي را برد. او فوات يلديز آلماني را با نتيجه 0-3 شكست داد تا براي رسيدن به جدال پاياني با وينچنزو مائنزا ايتاليايي دارنده دو مدال طلاي المپيك 1984 و 1988 صف‌آرايي كند كه به دليل 500 گرم اضافه وزن از دور رقابت‌ها حذف شد و در يك قدمي رسيدن به مدال باز ماند. چنانچه در مراحل قبل بازنده مي‌شد شانس كسب مدال برنز داشت. كشتي‌گير كشورمان از شدت ناراحتي آنچنان دچار افسردگي شد كه در دهكده المپيك بي‌هوش شد و توسط پزشكان تحت مداوا قرار گرفت. از سوي ديگر حشمت‌الله كهندل، سرمربي اعزامي تيم كشتي فرنگي در مصاحبه تلويزيوني در محل رقابت‌ها سر وزن نرسيدن سيمخواه را يك توطئه از سوي برگزار‌كنندگان دانست.
دو: احد پازاج توانست با قهرماني در آسيا به ميزباني تهران كه با كسب سهميه همراه شد، دوبنده 62 كيلوگرم كشتي فرنگي را از آن خود كند. در كارزار المپيك 1992 تنها يك بار به روي تشك رفت. بعد از مشخص شدن قرعه‌ها او بايد دور دوم به مصاف حريف اسراييل مي‌رفت كه با سياست‌هاي نظام همخواني نداشت. نحوه كشتي گرفتن پازاج مقابل رامچاندرا مرپاتيل از هندوستان در همان جدال نخست بايد به شكلي مي‌شد كه شك و شبهه‌اي به وجود نياد كه با محروميت مواجه شود.
او در همان سي- چهل ثانيه ابتدايي وقت اول كلکسيوني از فنون بر روي حريف به نمايش گذاشت كه در ادامه چندين بار به بهانه مصدوميت، دست و پاي خود را به نشانه آسيب‌ديدگي نشان داد و در پايان كشتي هم با نتيجه 3-14 به برتري رسيد اما با وضعيت ناجوري از تشك خارج شد تا در گام بعدي حاضر نشود.
سه: علي اكبرنژاد در المپيك 1992 شايسته كسب يكي از سكوهاي 68 كيلوگرم كشتي آزاد بود. دور اول مقابل والنتين گتسوف بلغارستاني در همان ابتداي كشتي، زير يك خم حريف را به آساني گرفت اما رقيب هوشمندانه عمل كرد و در كنار تشك با اجراي فن زشت و زيبا سه امتياز به ارمغان آورد كه در ادامه كشتي‌گير كشورمان دو بار گتسوف را خاك كرد و در پايان نتيجه را 2-3 واگذار كرد. گام بعدي بر كريس براون استراليايي غلبه كرد سپس از گئورگيس آتاناسياديس يوناني دارنده دو مدال نقره جهاني 1990 و 1987 يك مغلوب كامل ساخت. ژرار سانتوره فرانسوي هم چاره‌اي جز شكست نداشت. با نتايج رخ داده جدول به اوج حساسيت و پيچيدگي خود رسيد؛ اگر كريس ويلسون كانادايي بر كو يونگ‌او از كره جنوبي به پيروزي مي‌رسيد و اكبرنژاد با شكست دادن ويلسون به خاطر امتيازهاي بيشتر به فينال راه پيدا مي‌كرد با آرسن فادزائف ستاره شوروي صف‌آرايي مي‌كرد. اين ديدار براي كشتي ما بسيار اهميت داشت چرا كه ويلسون تنها كشتي‌گيري بود كه توانسته بود بر گتسوف به برتري برسد و با برد او بر رقيب كره‌اي، خود بدون باخت به مصاف اكبرنژاد مي‌رفت و هم كشتي‌گير كره‌اي با دو شكست حذف مي‌شد. اما اشتباه از سوي مهدي خالدي داور كشورمان كه رييس تشك بود باعث شد كه امتياز آخر در ثانيه‌هاي پاياني به ويلسون داده نشود. به اين ترتيب ديدار به وقت اضافي كشيده شد كه با دريافت امتياز توسط كشتي‌گير كره‌اي او فاتح جدال شد و در جدول باقي ماند. با اين شرايط حتي اگر اكبرنژاد مقابل ويلسون سربلند از تشك خارج مي‌شد باز هم به فينال نمي‌رفت و گتسوف جايگزين او بود. پيكار اين دو تا واپسين ثانيه‌ها بدون ردوبدل شدن امتيازي همراه بود كه كشتي‌گير كشورمان با زيرگيري يك امتياز به دست آورد اما رييس تشك راي قاضي و داور را نپذيرفت. با اعتراض كادر سرپرستي ايران پس از بازبيني فيلم اكبرنژاد برنده شد تا براي مدال برنز به مصاف كوشي آكاايشي نايب قهرمان المپيك 1984 و جهاني 1989 برود كه با شرايط روحي نامناسب نتيجه را به حريف ژاپني واگذار كرد و در جايگاه چهارم قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون