• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5828 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد

ضعف آمادگي جسمانی باعث سقوط در المپیک مونترال شد

چرا کشتی‌گیران ایران پشت‌سر هم ضربه شدند؟

یونس همیالی

بعد از ناکامی کشتی در المپیک 1972 مونیخ، در مهر‌ماه 1351 از سوی تیمسار علی حجت کاشانی، ريیس وقت سازمان تربیت بدنی طی حکمی سید محمدخادم حقیقت به عنوان ريیس فدراسیون انتخاب شد که نتیجه آن عملکردی مثبت در رقابت‌های جهانی 1973 و بازی‌های آسیایی 1974 تهران بود و مقداری از ضعف‌ها پوشانده شد. 

اما بعد از چند روز به دلیل هم‌زمانی بازی‌های آسیایی با جهانی 1974 کشتی آزاد در استانبول و کشتی فرنگی در کاتوویچ لهستان، تیم دوم راهی این آوردگاه شد که ارمغان آنها تنها یک مدال نقره رمضان خدر بود.

ضعف‌های فنی همچنان ادامه داشت و در جهانی 1975 میسنک شوروی، تیم کشتی آزاد با تنها مدال نقره منصور برزگر کار خود را به پایان رساند و در فرنگی که با پنج کشتی‌گیر اعزام شده بود تنها یک برد و 10 شکست حاصل شد. 

با این نتیجه برای کشتی فرنگی شایعه حذف آنها از کاروان المپیک 1976 مطرح شد که بعد از اصرار و پافشاری فدراسیون با موافقت کمیته ملی المپیک با اعزام هفت کشتی‌گیر موافقت شد. 
فدراسیون کشتی برای جبران نتایج با یک برنامه‌ریزی متفاوت نسبت به گذشته حرکت کرد. در طول مدت هفت، هشت ماه تا آغاز مسابقات المپیک در تورنمنت‌های آریامهر تهران، تفلیس گرجستان، جام جهانی تولیدو امریکا، رقابت‌های کانادا، دانکلوف بلغارستان، مدوید شوروی، فرایبورگ آلمان و اولان باتور مغولستان شرکت نمودند. بعد از آن مرحله اول و دوم انتخابی برگزار شد که پس از گفت‌وگو در کمیته فنی قرار شد در شش وزن یک بار دیگر انتخابی بین مدعیان در فاصله دو ماه تا آغاز المپیک انجام شود. با این حال و با تمام این تفاسیر نتایج آن‌طور که انتظار می‌رفت به دست نیامد. 

وقتی به کارنامه تک‌تک کشتی‌گیران در آن المپیک نگاه می‌شود در بیشتر نبردها نمایندگان کشورمان از رقبای خود جلو بودند اما در پایان بازنده شدند. در مورد دلایل این ناکامی بزرگ می‌توان به بیش تمرینی و خستگی مفرط کشتی‌گیران اشاره کرد و از سوی دیگر گفت که افزایش سن آنها در این شکست‌ها تاثیر مستقیم داشته است. 

سبحان روحی در 48 کیلوگرم در گام دوم مقابل خاسان عیسایف از بلغارستان در حالی که در وقت اول و دوم از حریف جلو بود با ضربه فنی مغلوب شد. حبیب فتاحی در 52 کیلوگرم از جئون هائه سوپ کره‌جنوبی تا ثانیه‌های آخر با اختلاف چهار امتیاز پیش بود اما ضربه شد و در جدال با هنریک گال مجاری درحالی که با نتیجه 16-10 به برتری نزدیک بود ولی ضربه شد. 
رمضان خدر در 57 کیلوگرم و در دور ششم و در فاصله بیست ثانیه تا سوت پایان جدال، درحالی که با برتری 4-11 از هانس دیتر بروخرت آلمان شرقی جلو بود اما ناگهان ضربه فنی شد. علیرضا سلیمانی در 90 کیلوگرم و در دور اول و سوم به یوشی یاکی یاتسو ژاپنی و بابارو مورگان کوبایی با ضربه فنی باخت. رضا سوخته‌سرایی در 100 کیلوگرم دور اول مقابل کازئو شیمیزو ژاپنی، با شش امتیاز پیش بود ولی در ادامه نتیجه را با حساب 6-8 واگذار کرد. حتی منصور برزگر که 8-11 مقابل استانلی دزدیک امریکایی برنده شد هرچه زمان رو به انتهای جدال نزدیک‌تر می‌شد، برزگر امتیازهای بیشتری از دست داد و اگر چند ثانیه دیگر کشتی ادامه داشت پیروزی او هم با خطر شکست مواجه می‌شد. این نتایج به کشتی فرنگی هم سرایت پیدا کرد تا جایی که مرادعلی شیرانی در مصاف با لایوش راژ، با وجود اینکه شش امتیاز جلو بود ولی در انتها 6-9 باخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون