• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5828 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد

گزارش «اعتماد» از دو جنايت جداگانه توسط يك متهم

بازجويي به وقت جنايت

متهم بعد از قتل اول خانواده‌اش را تهديد مي‌كند كه به كسي حرفي نزنند و بعد از قتل دوم فرار مي‌كند

گروه حوادث

«من بابا را به قتل رساندم.» اين جمله‌اي بود كه متهم زير عكس‌هايي كه از جسد خونين پدرش انداخته، نوشته بود و بعد آن را براي خواهرش ارسال كرده بود. اين متهم اوايل مرداد ماه نيز راننده تاكسي اينترنتي را به قتل رسانده و خانواده‌اش را تهديد كرده بود كه اگر به كسي چيزي بگويند آنها را هم خواهد كشت...

 

اولين جنايت

صبح روز ۵ مردادماه خبر كشف جسد مردي ناشناس كه در محدوده عوارضي قديم تهران-كرج به قتل رسيده بود به پليس گزارش شد و ماموران كلانتري 181 كوهك به محل اعزام شدند. با حضور تيم جنايي در محل جنايت، مشخص شد كه مرد مقتول به دليل اصابت گلوله به سر به قتل رسيده و در همان مكان رها شده است. با حضور بازپرس ويژه قتل در محل حادثه تحقيقات آغاز و پس از آن دستور انتقال جسد براي انجام آزمايش‌ها به پزشكي قانوني صادرشد و تحقيقات در خصوص كشف زواياي پنهان پرونده ادامه داشت تا اينكه دومين جنايت توسط متهم به وقوع پيوست. 

 

دومين جنايت

چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ساعت ۲ بامداد صداي تيراندازي، آن هم پشت سر هم از يك ساختمان در محله بهارستان خواب اهالي را درهم شكست و به مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ گزارش شد؛ دختر جوان به پليس گفت: «من و مادرم مهماني بوديم كه برادرم تعدادي عكس برايم فرستاد. او عكس‌هايي از جسد خون‌آلود پدرم و يك كلت كمري فرستاد كه پايين عكس‌ها نوشته بود؛ من بابا را به قتل رساندم. با ديدن عكس‌ها وحشت كردم.»

بعد از تماس دختر خانواده و تماس برخي اهالي محل، ماموران كلانتري ۱۰۹ بهارستان، كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ، ماموران تيم تشخيص هويت، آمبولانس پزشكي قانوني در محل حضور پيدا كردند. 

برخي اهالي محل در اطراف حلقه زردرنگ كه هشدار از ورود ممنوع دارد، جمع شده بودند. 

تيم جنايي به ‌محض ورود به طبقه سوم ساختمان مورد نظر با جسد مرد ميانسالي مواجه شدند كه هدف شليك گلوله و ضربات مهلك چاقو قرار گرفته بود. بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد مقتول كه از كارمندان حراست يكي از دانشگاه‌هاي تهران بوده توسط پسر 20ساله‌اش قرباني جنايت شده است و خواهر متهم كه خانه نبوده اين قتل هولناك را به پليس گزارش كرده بود. 

وقتي خواهر متهم به خانه رسيد هدف تحقيق قرار گرفت. او به ماموران گفت: «برادر و پدرم با يكديگر خيلي مشكل داشتند و مرتب بر سر كوچك‌ترين مسائل با هم درگير مي‌شدند. ما به خانه يكي از اقوام‌مان رفته بوديم، اما پدرم در خانه ماند. در جريان مهماني، برادرم عكس‌هايي از جسد خونين پدرم و يك اسلحه كلت كمري برايم ارسال و عنوان كرد؛ پدرمان را به قتل رسانده است. من هم كه خيلي ترسيده بودم به پليس موضوع را اطلاع دادم. البته چند روز پيش هم برادرم با دستان خوني به خانه آمد. وقتي علتش را از او پرسيدم، مدعي شد كه يك راننده تاكسي اينترنتي را در جاده تهران-كرج به قتل رسانده است. او با كلت كمري كه در دست داشت من را تهديد كرد كه اگر اين موضوع را به كسي بگويم من را هم به قتل خواهد رساند.» 

با بررسي‌هاي بيشتر معلوم شد بامداد ۵ مرداد، جسد مردي كه حوالي وردآورد كشف شده و بر اثر اصابت ۷ گلوله به قتل رسيده توسط اين متهم بوده است. طبق گزارش پليس؛ مقتول مسافركش اينترنتي بوده و با ماشين پژو پارس خود مسافركشي مي‌كرد كه ماشين او توسط قاتل به سرقت رفته، اما چند روز بعد حوالي ميدان امام حسين كشف شده بود. با اين اطلاعات معلوم شد كه اظهارات دختر جوان مبني بر اينكه برادرش يك راننده مسافركش را هم به قتل رسانده، حقيقت دارد.

دستگيري متهم و اظهارات او

كارآگاهان پس از دريافت اين اطلاعات، با بررسي‌هاي علمي پي بردند پسر جوان پس از به قتل رساندن پدرش راهي شمال كشور شده و در حال حاضر در تهرانپارس تردد دارد كه همين سرنخ مهم كافي بود تا متهم در يك‌ قدمي بازداشت قرار بگيرد. كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پس از رديابي مخفيگاه متهم با كسب مجوز‌هاي لازم قضايي از بازپرس جنايي، بعدازظهر روز پنجشنبه يازدهم مردادماه، راهي تهرانپارس شدند و پس از تعقيب و مراقبت‌هاي چند دقيقه‌اي پسر ۲۰ ساله را طي يك عمليات دستگير كردند. همچنين يك سلاح كلت كمري، 16 فشنگ جنگي و سلاح سرد نيز از او كشف شد. 

متهم كه داراي مشكلات روحي و رواني است، خيلي زود در همان بازجويي‌هاي اوليه به جرم قتل پدر خود با انگيزه اختلافات شخصي در خانه‌شان واقع در محله بهارستان و ارتكاب قتل راننده تاكسي اينترنتي به ‌خاطر ندادن كرايه و بد صحبت كردن مقتول در آزادراه كرج-تهران با همان كلت كمري اعتراف كرد. متهم با دستور بازپرس ويژه قتل شعبه پنجم دادسراي امور جنايي در اختيار كاراگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران قرار گرفته است. او در پاسخ به سوالاتي كه در مورد پرونده‌اش شده به «اعتماد» پاسخ مي‌دهد. 

 

چرا راننده تاكسي اينترنتي را به قتل رسانديد؟ از آن روز بيشتر توضيح مي‌دهيد. 

چند روز قبل از اينكه پدرم را به قتل برسانم از يكي از ميدان‌هاي شرق تهران به‌ مقصد خانه دوستم در انديشه كرج تاكسي اينترنتي گرفتم. قبل از ايستگاه عوارضي وقتي نزديك آزادراه كرج -تهران بوديم به راننده گفتم كرايه ندارم، اما خيلي عصباني شد و بد صحبت كرد. من هم كنترلم را از دست دادم و با كلت كمري كه داشتم 7 گلوله به او شليك كردم. 

با اسلحه راننده تاكسي اينترنتي و پدرتان را به قتل رسانديد. اسلحه را از كجا تهيه كرده بوديد؟ 

چند سال پيش در انديشه كرج از يك نفر خريدم. او اسلحه را به من ۷ ميليون تومان فروخت. 

بعد از قتل چه اقدامي انجام داديد؟ 

جسد را از داخل خودرو به بيرون پرتاب كردم و ماشين او را به سرقت بردم. 

ماشين را كجا گذاشتيد؟ 

پس از اينكه ماشين مقتول را سرقت كردم آن را به ميدان امام حسين بردم و رها كردم.

بعد از قتل راننده تاكسي اينترنتي كجا رفتيد؟

مي‌خواستم به خانه دوستم بروم، اما چون دستانم خوني بود به خانه‌مان رفتم. اعضاي خانواده‌ام ابتدا فكر مي‌كردند با فردي درگير شدم، اما ماجرا را براي‌شان تعريف كردم و بعد تهديدشان كردم كه اگر موضوع را به كسي بگويند آنها را نيز به قتل خواهم رساند.

از جنايت دوم بگوييد. چگونه پدرتان را به قتل رسانديد؟ 

شب حادثه اعضاي خانواده به مهماني رفته بودند، اما پدرم در خانه تنها بود. به‌ خاطر همين موضوع پنهاني وارد خانه شدم و در يك لحظه با كلت كمري پدرم را به قتل رساندم و سپس ضربات چاقو را به بدنش وارد كردم. 

بعد از به قتل رساندن پدرتان عكس‌ها را براي خواهرتان ارسال كرديد. چرا اين اقدام را انجام داديد؟ 

مي‌خواستم همه بدانند كه پدرم را به قتل رساندم.

بعد از جنايت دوم كجا رفتيد؟ 

به خانه پسرعموي مادرم در شمال كشور رفتم، اما او من را راضي كرد به تهران برگردم و خودم را تسليم پليس كنم، ولي وقتي به تهران بازگشتم يك دفعه در محله تهرانپارس دستگير شدم. 

 

قتل عمد سردسته جرايم كيفري است. قتل عمد به معناي گرفتن جان يك شخص با آگاهي كامل است كه مرتكب اين جرم با قصاص و تحت شرايطي با پرداخت ديه و حبس مواجه مي‌شود. قتل عمد، مهم‌ترين جرم عليه تماميت جسماني افراد است كه مطابق با قانون كليه كشورهاي جهان با واكنش شديدي براي مجازات مواجه خواهد بود. اين جرم مي‌تواند بر اثر رفتارهاي اصابتي مانند شليك گلوله، استفاده از سلاح سرد، پرتاب جسم سخت يا ضرب و جرح باشد. همچنين رفتارهاي غيراصابتي مانند ترساندن يا هيجان‌هاي شديد، در ‌صورتي‌كه با هوشياري انجام شود در زمره قتل‌هاي عمدي به‌ حساب مي‌آيد. در هر صورت، مجازات اوليه آن قصاص خواهد بود. مگر اينكه تحت شرايطي خاص و جلب رضايت ولي‌دم، تخفيف‌هايي صورت بگيرد و مجازات به حبس و پرداخت ديه كاهش يابد.

در واقع قتلي كه از روي آگاهي و عدم آگاهي صورت مي‌گيرد در عنصر معنوي آنهاست كه مهم‌ترين جزو اين عنصر «علم و اراده قاتل است.»

ركن مادي جرم قتل‌هاي عمد، به بررسي فعل و عملي مي‌پردازد كه موجب كشته ‌شدن يك انسان شده و ركن معنوي، قصد و نيت انجام عمل را بررسي مي‌كند. مجازات قتل‌هاي عمدي قصاص است. اگر قاتل مرد باشد و مقتول نيز مرد باشد، اولياي دم مي‌توانند تقاضاي اعدام داشته باشند، اما اگر قاتل مرد باشد و مقتول زن، اولياي دم براي تقاضاي قصاص بايد نصف ديه را بپردازند. دومين مجازاتي كه براي قتل‌هاي عمدي در نظر گرفته شده، ديه و حبس است‌. در صورتي ‌كه طرفين به توافق برسند، اولياي دم مي‌توانند به‌ جاي قصاص، تقاضاي ديه داشته باشند و حبس زماني اعمال مي‌شود كه قاتل عمدي، شاكي نداشته باشد يا به هر دليل ديگري، قصاص صورت نگيرد.

بر اساس ماده 612 مجازات قانون اسلامي، مدت‌ زماني كه قاتل در زندان به سر خواهد برد، 3 تا 10 سال است. ميزان دقيق زمان حبس، بر اساس دلايل مختلف توسط قاضي تعيين خواهد شد. بعد از اينكه اتهام قتل در دادگاه ثابت شد، در صورت شرايط لازم، حكم قصاص صادر مي‌شود، اما درصورت گذشت و رضايت شاكي، اين امكان وجود دارد كه مجازاتي براي قاتل در نظر گرفته نشود. حالا اگر دادگاه تشخيص دهد كه آزادي شخص قاتل و وجود او براي امنيت و نظم جامعه خطرساز است براي او حبسي بين 3 تا 10 سال صادر مي‌شود تا با اين مجازات، مجرم از تكرار عمل خود دوري كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون