• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5828 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد

هريس رقيب جمهوري‌خواه خود را غافلگير كرد

اهرم تازه ترامپ

از زماني كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ايالات متحده و نامزد حزب جمهوري‌خواه به صحنه همايش جمهوري‌خواهان در ميلواكي رفت و به ‌طور رسمي نامزدي اين حزب را پذيرفت، 17 روز طول كشيد تا دموكرات‌ها موفق شوند بايدن را وادار به كناره‌گيری كنند و نامزدي معاونش، كامالا هريس را به‌ طور غيررسمي اعلام كنند. اين تحولات باعث شده كارزار دونالد ترامپ برخي از تاكتيك‌هاي خود را تغيير بدهد. هر چند ترور نافرجام ترامپ موج شد حزب جمهوري‌خواه متحدتر پشت ترامپ بايستد، اما با ظهور ناگهاني كاملا هريس، شرايط به كلي براي ترامپ و جمهوري‌خواهان تغيير كرده است.
خود ترامپ پيشتاز تغيير تاكتيك‌ها بوده به ‌طوري كه اين بار نوك پيكان حملاتش را نه عليه دموكرات‌ها و كامالا هريس، كه عليه يكي از هم‌حزبي‌هايش نشانه رفت. او نسبت به فرماندار ايالت جورجيا ديدگاهي به ‌شدت منفي داشته و در سخنراني خود در ايالت جورجيا در جمع هوادارانش به سراغ سياست‌هاي برايان كمپ، فرماندار جمهوري‌خواه اين ايالت رفت و انتقادات تندي را نسبت به او ابراز داشت. ترامپ گفت برايان كمپ انسان وفاداري نيست چرا كه او در زمان فرمانداري خود در ايالت جورجيا، نسبت به امضاي تصديق‌نامه سنا براي ادعاي ترامپ مبني بر تقلب در ايالت به نفع بايدن، امتناع ورزيده است. 
حملات ترامپ به اينجا محدود نمي‌شود؛ دونالد ترامپ در مصاحبه با گروهي از روزنامه‌نگاران سياهپوست در بزرگ‌ترين گردهمايي سالانه روزنامه‌نگاران سياهپوست امريكا مدعي شد كامالا هريس، نامزد حزب دموكرات نسبت به ميراث اجداد سياهپوست خود بي‌اهميت است. ترامپ گفت كه كاملا هريس هميشه از اصالت هندي خود سخن مي‌گويد. ترامپ به طعنه گفت تا همين چند سال پيش نمي‌دانسته هريس سياهپوست است، تا اينكه چند سال پيش كه به ‌طور اتفاقي خود را سياهپوست معرفي كرد. اين اظهارات ترامپ، خشم كاملا هريس را برانگيخت. ناظران معتقدند تغيير در تاكتيك ترامپ به نوعي نشان‌دهنده آن است كه او قصد دارد با انتقادات تند و صريح، حتي از مخالفان درون حزبي‌اش، خط و موضع او را هر چه بيشتر نمايان كند و وجهه‌اي منحصر به فرد به او و كارزار انتخاباتي‌اش بدهد. 
اكنون، به‌ طور قطع مي‌توان گفت رقابت 2024 ميان ترامپ و هريس در جريان است. هريس در عرصه نظرسنجي و به دست آوردن حمایت‌هاي مالي از بايدن جلوتر است. اين در حالي است كه اميدهاي رييس‌جمهور سابق براي كاهش امتياز دموكرات‌ها در ميان راي‌دهندگان سياهپوست و لاتين‌تبار نيز زير سوال رفته است. همچنين، چگونگي واكنش راي‌دهندگان به حملات تند ترامپ عليه مخالفان و رقبايش، كه يادآور سال 2016 است، نامشخص است. جان مك لافلين، يكي از مشاوران ستاد انتخاباتي به سي‌ان‌ان گفت: در حال حاضر تغيير در رقابت در جريان است و ما در حال واكنش متناسب تاكتيكي به اين تحولات هستيم. او گفت كه ترامپ بر اين تحولات غالب خواهد شد، در اردوگاه دمكرات‌ها، اما قضيه برعكس شده است. گردباد كارزار انتخاباتي دو هفته گذشته در ميان دموكرات‌ها باعث شد تا راي‌دهندگاني كه از نامزدي بايدن دلسرد شده بودند، با روي كار آمدن كاملا هريس، ناگهان احساس خوش‌بيني كنند و به نتايج انتخابات دلگرم شوند. اين در حالي كه جمهوري‌خواهان از خود مي‌پرسند آيا اتحاد هفته‌هاي پيش و به ويژه پس از ترور نافرجام ترامپ، در آخرين دور رقابت بازخواهد گشت؟ آنها اميدوارند كه ترامپ و متحدانش بتوانند دوباره بر رقابت تمركز كنند. اما اين را هم در نظر دارند كه با چالشي جدي مواجه شده‌اند چرا كه رقابت به مرحله جديد و البته حساسي وارد شده است. 
يكي از مشاوران جمهوري‌خواه نزديك به كارزار ترامپ به نيويورك تايمز گفت كه مردم بايد صحبت در مورد كودتا را متوقف كنند و از حزب جمهوري خواه خواست كه از شوك ايحاد شده به واسطه جايگزيني بايدن با هريس، خارج شوند و بر برنامه خود متمركز گردند. او با اشاره به پيروزي نسبي ترامپ بر بايدن گفت: ما در آن رقابت پيروز شديم، و حالا بايد به عقب برگرديم و در تاكتيك‌هاي خود تجديد نظر كنيم تا بتوانيم بر شرايط جديد نيز غلبه كنيم. او گفت كه دستاورد نسبي دموكرات‌ها در لحظه‌اي به دست آمد كه بايدن تسليم خواسته حزبش شد و از هريس براي رياست‌جمهوري حمايت كرد. اين تغيير تاكتيك در اردوگاه دموكرات‌ها مي‌تواند سرمشقي براي حزب جمهوري‌خواه باشد تا به اتحاد بيشتري برسند و شرايط را در هفته‌هاي باقي مانده به نفع خود كنند. 
ماه‌ها بود اطرافيان ترامپ چنين احساس مي‌كردند كه او پيروز ميدان خواهد بود. پس از محكوميت كيفري رييس‌جمهوري پيشين در نيويورك، مبلغ كمك‌هاي مالي او به ‌شدت افزايش يافت و مشاورانش را شگفت‌زده كرد. مشكلات حقوقي او در جاهاي ديگر با رسوايي در دفتر دادستاني جورجيا و پيروزي در دادگاه عالي نيز به او كمك كرد بلندتر از قبل بايستد. عملكرد ضعيف بايدن در مناظره نيز ترامپ را به جايگاه بلندي در رقابت‌ها برد، اما اكنون شرايط براي او و تيمش كمي دشوار شده است. ناظران و مشاوران كارزار ترامپ هشدار مي‌دهند در صورت عدم تغيير در رويكرد خود، ممكن است رقابت را به نامزد دموكرات‌ها واگذار كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون