• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5828 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد

نخست‌وزير بنگلادش استعفا داد

«داكا» در كنترل معترضان

هزاران معترض در بنگلادش محل اقامت شيخ حسينه نخست‌وزير را اشغال كرده‌اند. شيخ حسينه استعفا داده و بنابر گزارش‌ها از كشور خارج شده است. تصاويري كه تلويزيون بنگلادش پخش كرده معترضان را درون مقر اقامت نخست‌وزير نشان مي‌دهد و شماري از آنها در حال تخريب و غارت وسايل اقامتگاه نخست‌وزير هستند. شيخ حسينه كه از سال ۲۰۰۹ قدرت را در اين كشور در دست داشته، بر اساس گزارش‌ها با يك هلي‌كوپتر راهي هند شده است. ژنرال وقار الزمان، فرمانده ارتش در حال گفت‌وگو با احزاب و چهره‌‎هاي سياسي و فعالان مدني براي تشكيل يك دولت جديد است. مردم در خيابان‌هاي داكا به رقص و خوشحالي پرداخته‌اند .اينترنت امروز در بنگلادش قطع شده و دولت سه روز تعطيل اعلام كرده است. به گزارش آسوشتيدپرس، حداقل 91 نفر از جمله 13 افسر پليس در رشته تظاهرات اخير در بنگلادش كشته شده‌اند. ده‌ها تن ديگر در دور جديد خشونت‌ها در بنگلادش مجروح شدند. پليس براي متفرق كردن ده‌ها هزار معترض به خيابان‌ها بازگشته و از شيخ حسينه، نخست‌وزير خواسته استعفا بدهد. پليس و پزشكان روز يكشنبه آمار اين تلفات را در پايتخت، داكا و نواحي شمالي بوگورا، پابنا و رنگپور و همچنين در ماگورا در غرب، كوميلا در شرق و باريسال و فني در جنوب گزارش كردند. به گفته ويجي بساك، معاون بازرس كل پليس بنگلادش، حمله به پليس در ايستگاه پليس انايت‌پور در شهر سراجگانج در شمال غربي اين كشور رخ داد. هويت مهاجمان مشخص نيست. پيش‌تر شيخ حسينه گفته بود كساني كه به نام تظاهرات دست به خرابكاري و تخريب مي‌زدند ديگر دانشجو نيستند بلكه جنايتكار هستند . 
تلفات اخير حداقل در 11 منطقه، از جمله مناطق بوگورا، ماگورا، رنگپور، و سراجگانج گزارش شده است. معترضان با حمايت حزب اصلي اپوزيسيون حزب ملي‌گراي بنگلادش، با پليس و فعالان حزب حاكم عوامي ليگ و نهادهاي مرتبط با آن درگير شدند. گزارش الجزيره از داكا وضعيت را ناآرام و خطرناك توصيف كرد. اين گزارش مي‌افزايد معترضان اصرار دارند كه تا زماني كه دولت‌شان كنار نرود، در خيابان‌ها خواهند ماند. گزارش الجزيره همچنين مي‌افزايد: مردم به ‌شدت نگران اين هستند كه چه اتفاقي خواهد افتاد و افزود كه ازدحام معترضان در حال افزايش است. اين گزارش همچنين از درگيري بين معترضان و هواداران عوامي ليگ بنگلادش خبر داد. گزارش‌های خياباني حاكي از آن است پليس با خشونت تمام به تظاهرات‌كنندگان پاسخ مي‌دهد. معترضان اكنون ديگر به نظام سهميه‌بندي معترض نيستند و خواستار اصلاحات ديگر در دولت، از جمله استعفاي بي چون و چراي نخست‌وزير هستند. دولت بنگلادش اكنون منع رفت و آمد نامحدودي را در كل كشور اعمال كرده كه از ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلي آغاز مي‌شود. اين در حالي است كه معترضان به تجمع در بناي يادبود شهيد منار در مركز داكا ادامه مي‌دهند. 
معترضان خواستار اعتراض مدني شدند و از مردم‌ها خواستند ماليات و قبوض آب و برق را پرداخت نكنند و در روز يكشنبه كه روز كاري در بنگلادش است، سر كار حاضر نشوند. دفاتر، بانك‌ها و كارخانه‌ها باز شدند، اما به گزارش رويترز، مسافران در داكا و ساير شهرها با چالش‌هايي مواجه بودند. يكي از هماهنگ‌ كنندگان جنبش دانشجويي ضد تبعيض به الجزيره گفت، اعتراض در داكا نيز از سه شنبه به دوشنبه منتقل شده است. آصف محمود، هماهنگ‌كننده اعتراضات به الجزيره گفت كه اين به آن معناست كه ما از دانشجويان و عموم مردم در سراسر كشور مي‌خواهيم كه فردا سفر خود را به داكا براي محاصره شهر آغاز كنند. در همين حال، دولت از دوشنبه تا چهارشنبه را تعطيل اعلام كرد و دادگاه‌ها براي مدت نامحدود بسته خواهند بود. مقامات همچنين مدارس و دانشگاه‌ها را در سراسر كشور تعطيل كردند. خدمات اينترنت موبايل روز يكشنبه خاموش بود، در حالي كه فيس‌بوك و برنامه‌هاي پيام‌رساني، از جمله واتس‌اپ، حتي در اينترنت پهن باند نيز غيرقابل دسترس بودند. محمدعلي عرفات، وزير اطلاعات و صدا و سيماي بنگلادش در بيانيه‌اي گفت كه اينترنت موبايل و خدمات پيام رساني براي كمك به جلوگيري از خشونت خاموش است. عرفات مدعي شد دولت در موضع تدافعي قرار دارد نه تهاجمي. عرفات گفت كه اين «اوباش» به فعالان و رهبران ما حمله كردند و خشونت را به راه انداختند و افزود كه دولت هميشه راه ‌حل مسالمت‌آميز را انتخاب كرده و هرگز خواهان خشونت نبوده است.
اعتراضات مرگبار ماه گذشته در حالي آغاز شد كه دانشجويان خواستار پايان دادن به نظام سهميه‌بندي شدند. اين سهميه بندي30 درصد مشاغل دولتي را براي خانواده‌هاي كهنه‌سربازاني كه در جنگ استقلال بنگلادش عليه پاكستان در سال 1971 شركت كرده بودند، در نظر گرفته بود. با تشديد خشونت، دادگاه عالي كشور نظام سهميه‌بندي را به 5 درصد مشاغل و 3 درصد براي بستگان مجروحان جنگي كاهش داد. اما اعتراضات با درخواست پاسخگويي در مورد خشونتي كه تظاهركنندگان استفاده از زور بيش از حد از سوي دولت را مقصر مي‌دانند، ادامه يافته است. به عقيده ناظران، ناآرامي كه دولت را به تعطيلي خدمات اينترنتي تشويق كرد، بزرگ‌ترين آزمون اين دولت از ژانويه است، زماني كه اعتراضات مرگبار پس از پيروزي حزب عوامي ليگ شيخ حسينه براي چهارمين دوره متوالي در انتخابات آغاز شد. اين اعتراضات اكنون به يك جنبش ضددولتي گسترده‌تر در سراسر اين كشور 170 ميليون نفري جنوب آسيا تبديل شده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون