• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5829 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد

مانور پرهزينه راست افراطي چه پيامدهايي براي دولت تازه انگليس دارد

ميراث شوم محافظه‌كاران

به گزارش رسانه‌هاي بريتانيايي، در‌حالي كه شورش‌ها در انگلستان ادامه دارد، هتل‌هايي كه پناهجويان را در خود جاي داده‌اند از سوي آژيتاتورهاي راست افراطي به آتش كشيده شده است. به گزارش گاردين، در اين شورش‌ها هتل هاليدي اين اكسپرس در شهر تامورث در شمال انگلستان به آتش كشيده شد. اين هتل محل اقامت گروهي از پناهجويان در بريتانيا شناخته مي‌شود. آشوبگران همچنين در نزديكي هتل هاليدي اين اكسپرس كه محل اسكان پناهجويان در روترهام بود، تجمع كردند. هر دو حادثه روز يكشنبه رخ داد. اخيرا اعتراضات به رهبري گروه‌هاي راست افراطي به درگيري با پليس در چندين شهر تبديل شده است. اين ناآرامي‌ها ناشي از بيگانه‌هراسي و اطلاعات نادرست در مورد قتل سه دختر خردسال در يك حادثه چاقوكشي است كه سراسر انگلستان را فرا گرفته است. حدود 400 نفر دستگير شده‌اند. نخست‌وزير كائر استارمر روز يكشنبه در يك سخنراني تلويزيوني گفت: من به آشوبگران، چه كساني كه به‌طور مستقيم در آن شركت دارند و چه كساني كه بر آن به صورت آنلاين بنزين مي‌ريزند، وعده مي‌دهم كه از شركت در اين اغتشاشات پشيمان خواهيد شد. او شورش‌ها را «آزار و اذيت غيرقانوني سازماندهي‌ شده توسط اقليتي از بريتانيايي‌ها» خوانده است. به گزارش تايمز، در ششمين روز خشونت‌ها، خيابان داونينگ جلسه اضطراري اتاق توجيهي دفتر كابينه (كبرا) را برگزار كرد. اين شورش‌ها در پي آن رخ داد كه هفته گذشته، در كارگاه آموزشي رقص و يوگا در مركز اجتماعي در ساوتپورت، انگلستان، سه دختربچه از سوي مظنون 17 ساله‌اي به نام اكسل روداكوبانا با ضربات چاقو كشته شدند. گفته مي‌شود كه او در كارديف، پايتخت ولز، از پدر و مادري مسيحي رواندايي به دنيا آمد. اطلاعات نادرست در شبكه‌هاي اجتماعي ادعا مي‌كند كه مظنون مهاجري مسلمان بوده است. پس از آن بود كه گروه ضدمهاجرتي راست افراطي در بريتانيا از نفرت خود از مهاجران با صداي بلند سخن مي‌گويند. به گفته تحليلگران، احساس بيگانه‌هراسي اساسي عليه جوامع اقليت در بريتانيا، به ويژه مسلمانان وجود دارد. در همين رابطه، رزا فريدمن، استاد دانشگاه ريدينگ، به الجزيره گفت اين شورش‌ها نتيجه همدستي دولت محافظه‌كار سابق با چنين گروه‌هاي راست افراطي نژادپرستي بوده است. آنها به جاي پنهان كردن چهره خود، اكنون بيرون آمده‌اند. او گفت كه ما نمي‌توانيم حزب كارگر را كه فقط در چهار هفته گذشته كه در دولت بوده است، سرزنش كنيم. در همين حال، آژيتاتورهايي مانند تامي رابينسون در حال دامن زدن به تنش هستند. استفن كريستوفر ياكسلي لنون، ​​فعال راست افراطي و يكي از بنيانگذاران ليگ دفاعي انگليس (EDL) مشغول انتشار ويديوهاي تحريك‌آميز براي حدود هشتصد هزار دنبال‌كننده خود در شبكه ايسك بوده و مسلمانان، مهاجران، تشكيلات سياسي و پليس را محكوم كرده است. 
يك قاضي ديوان عالي حكم بازداشت برخي سران اعتراضات را صادر كرد كه قرار بود روز دوشنبه در دادگاه سلطنتي بريتانيا براي جلسه استماع پرونده اتهام افترا عليه پناهندگان سوري برگزار شود. اندرو تيت، اينفلوئنسر معروف كه مدعي بود مظنون ساوتپورت با يك قايق به بريتانيا آمده است و نايجل فاراژ، نماينده مجلس نيز متهم به ايجاد تفرقه هستند. شورش در چندين شهر و شهرستان در سراسر بريتانيا برقرار است. علاوه بر ساوتپورت، روترهام و تاموورث، درگيري‌هايي در منچستر، ليورپول، بلفاست در ايرلند شمالي و ديگر شهرها نيز گزارش شده است. پست‌هايي در رسانه‌هاي اجتماعي در حال دست به دست شدن است كه ساير رويدادهاي برنامه‌ريزي شده راست افراطي را شرح مي‌دهد.  استارمر، نخست‌وزير بريتانيا گفت كه او رفتار اوباش راست افراطي را كاملا محكوم مي‌كند. ايوت كوپر، وزير كشور بريتانيا نيز در مصاحبه اخير خود با اسكاي‌نيوز گفت: افرادي هستند كه فكر مي‌كنند اين هفته به تعطيلات تابستاني خود مي‌روند و در عوض با ضربه پليس روبه‌رو مي‌شوند. نايجل فاراژ، رهبر ضد مهاجرت جنبش پوپوليستي اصلاحات بريتانيا كه اكنون نماينده پارلمان است، به تنش‌ها دامن زده است. او در ماه مه مدعي شد مسلمانان در ارزش‌هاي بريتانيا مشترك نيستند. فاراژ اخيرا گفت: آنچه در خيابان‌هاي هارتلپول، لندن يا ساوتپورت ديده‌ايد، در مقايسه با اتفاقاتي كه ممكن است در طول چند هفته آينده بيفتد، خيلي ناچيز است. او همچنين شورش‌ها را توجيه و از آنها دفاع كرده است.
او گفت كه جناح راست افراطي واكنشي به ترس، ناراحتي و دلخوري است كه ده‌ها ميليون نفر در آن با هم اشتراك دارند. نيل باسو، رييس سابق پليس مبارزه با تروريسم بريتانيا، فاراژ را متهم كرده است كه براي محكوم كردن خشونت‌ها با قدرت پيش نمي‌رود. باسو اظهار داشت كه به نظر مي‌رسد اين افراد براي ايجاد اختلاف در جامعه حضور دارند. ديم ديانا جانسون، رييس پليس بريتانيا، وعده داد به حساب كساني كه مسوول بي‌نظمي و خشونت در خيابان هستند، خواهد رسيد. جانسون گفت وقتي مردم را ديدم كه برخي مغازه‌ها را در مركز شهر غارت مي‌كنند، متوجه شدم آنچه در حال رخ دادن است به اعتراض واقعي يا نظرات متفاوت مردم در مورد مهاجرت ربطي ندارد. پليس و مقامات به مردم مي‌گويند كه عاملان خشونت و سوءاستفاده مجازات خواهند شد. در همين حال، اقليت‌هاي قومي و جوامع مهاجر نيز ممكن است دست به اقدام متقابل بزنند. دستيار پليس يوركشاير جنوبي، ليندسي باترفيلد نيز اظهار داشت: به شورشيان مي‌گويم هر جا باشيد شما را پيدا خواهيم كرد و در قبال خشونت ديروز پاسخگو خواهيد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون