• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5832 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد

امریکا صادرات سلاح به عربستان را ازسر می‌گیرد

پلن بایدن برای «بن سلمان»

به گزارش رویترز، وزارت خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد که دولت بایدن تصمیم گرفته که ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی امریکا به عربستان‌سعودی را لغو کند و سیاست سه ساله خود را برای تحت فشار قرار دادن پادشاهی برای پایان دادن به جنگ یمن تغییر دهد. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا نیز تایید کرد که وزارت خارجه این کشور در حال لغو محدودیت‌های اعمال شده در‌خصوص انتقال برخی مهمات هوا به زمین به عربستان‌سعودی است. او به واشنگتن پست گفت: ما نقل و انتقالات جدید را براساس یک مورد به مورد معمولی مطابق با سیاست انتقال تسلیحات متعارف درنظر خواهیم گرفت. رویترز اولین‌بار این تصمیم ایالات‌متحده را به نقل از پنج منبع گزارش داده بود. یکی از افراد آگاه از برنامه کنگره امریکا نیز به رویترز گفت: دولت بایدن این هفته کنگره را در مورد تصمیم خود برای لغو این ممنوعیت مطلع کرده است. یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید به واشنگتن پست گفت: فروش این تسلیحات ممکن است در اوایل هفته آینده از سر گرفته شود. این فرد افزود: دولت ایالات‌متحده در جمعه به وقت محلی اطلاعیه‌هایی در مورد فروش تسلیحات به عربستان منتشر کرده است. یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که سعودی‌ها به توافق رسیده‌اند و ما آماده هستیم تا بر سر ادامه این توافق با مقامات سعودی دیدار کنیم. طبق قوانین ایالات‌متحده، قراردادهای اولیه تسلیحاتی بین‌المللی باید قبل از نهایی شدن از سوی اعضای کنگره مورد بررسی قرار گیرد. قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه با اشاره به مواردی از جمله تلفات غیرنظامیان در تهاجم عربستان علیه یمن و طیف وسیعی از نگرانی‌های حقوق بشری، ارائه تسلیحات تهاجمی به عربستان‌سعودی را در سال های اخیر زیر سوال برده‌اند.
اما این مخالفت با فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی در بحبوحه جنگ در خاورمیانه پس از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرايیل و به دلیل حمایت انصارالله یمن از مردم غزه و هدف قرار دادن کشتیرانی مرتبط به اسرايیل و ایالات‌متحده، کاهش یافته است. این مقام دولت بایدن گفت: از مارس 2022، زمانی که سعودی‌ها و انصارالله به آتش‌بس تحت رهبری سازمان ملل وارد شدند، هیچ حمله هوایی عربستان در یمن صورت نگرفته و آتشبار برون‌مرزی از یمن به سمت پادشاهی سعودی نیز اساسا متوقف شده است. این مقام وزارت خارجه امریکا به واشنگتن پست گفت: ما همچنین گام‌های مثبتی را که وزارت دفاع عربستان طی سه سال گذشته برای بهبود قابل ملاحظه فرآیندهای کاهش آسیب غیرنظامی خود برداشته است، یادآور می‌شویم که بخشی از آن به لطف کار مربیان و مشاوران امریکایی است.
جنگ یمن از سال 2015 علیه جنبش انصارالله با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان‌سعودی به وقوع پیوست. در این درگیری که صدها هزار نفر کشته و 80درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده، از سال 2022 عملا متوقف شده است. بایدن در سال 2021 موضع سخت‌تری را در مورد فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی اتخاذ کرد و دلیل آن کارزار سعودی علیه انصارالله یمن، جنبش متحد ایران، در یمن بود. کارزار سعودی علیه مردم یمن تلفات سنگینی به غیرنظامیان وارد کرده است. به عقیده ناظران، از زمان جنگ غزه به این سو، روابط بین پادشاهی سعودی و ایالات‌متحده از آن زمان به بعد گرم شده است. 
دولت بایدن همچنین در حال مذاکره بر سر پیمانی امنیتی و دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض به عنوان بخشی از یک توافق گسترده است. در این پیمان، عادی‌سازی روابط عربستان‌سعودی با اسرايیل نیز پیش‌بینی شده است، اگرچه این یک هدف تا کنون دست نیافتنی باقی مانده است. این تصمیم درحالی اتخاذ می‌شود که سطح تهدید در منطقه از اواخر ماه گذشته افزایش یافته است و ایران و متحد قدرتمندش، حزب‌الله لبنان، متعهد شدند که پس از ترور اسماعیل هنیه، ريیس سیاسی حماس در تهران، علیه اسرايیل دست به پاسخ بزنند. انصارالله یمن در مقام حامی قوی مردم غزه و حماس در جنگ علیه اسرايیل ظاهر شده و در ماه‌های اخیر ضربات قابل‌توجهی به منافع رژیم اسرايیل و ایالات‌متحده، عمدتا در دریای سرخ، وارد کرده‌ است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون