• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5832 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد

واشنگتن‌پست فاش کرد

پاشنه‌آشیل اسرايیل در برابر ایران

واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به پاسخ فروردین ماه ایران علیه اسرايیل در عملیات «وعده صادق» این پرسش را مطرح می‌کند که آیا اسرايیل برای پاسخ بعدی ایران و احتمالا نیروهای مقاومت آماده است یا خیر؟ به عقیده ناظران نظامی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست، چهار ماه پس از عملیات وعده صادق، رژیم اسرايیل موضع ضعیف‌تری دارد و در منطقه نیز منزوی‌تر شده است. تهران وعده مجدد داده است که در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی فقید حماس، پاسخ سخت‌تری نسبت به فروردین ماه علیه اسرايیل در نظر داشته باشد. همچنین این نگرانی در میان سران رژیم اسرايیل وجود دارد که حتی با حمایت امریکا، سامانه‌های دفاع هوایی اسرايیل نتوانند به‌ طور کامل با یک حمله گسترده و هماهنگ مقابله کنند. اردن و عربستان‌سعودی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند حریم هوایی آنها به محل منازعه و نبرد تبدیل شود. مصر نیز گفته است که در یک محور نظامی که در دفع حمله ایران شرکت می‌کند، شرکت نخواهد کرد. به گفته یک سیاستمدار ارشد اسرايیلی که به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای کمک کرد و به شرط ناشناس ماندن در مورد موضوعات حساس امنیتی صحبت کرد، چنین اظهاراتی به شکل علنی از سوی سران کشورهای منطقه «بسیار ناراحت‌کننده» هستند و نشان می‌دهد که روابطی که آنها را با اسرايیل پیوند می‌دهد، بسیار بسیار شکننده است. مقامات امریکایی بر این باورند که حمله ایران این بار می‌تواند ناگهانی‌تر، در مقیاس بزرگ‌تر و طولانی‌تر باشد و احتمالا به جای چند ساعت، چند روز طول بکشد. همچنین می‌تواند یک رگبار هماهنگ از جهت‌های مختلف باشد که متحدان ایرانی در عراق، یمن، سوریه و لبنان را درگیر کند.
این روزنامه امریکایی مدعی است اسرايیل نیز برای پاسخ ازسوی ایران خود را با جت‌های جنگنده، استقرار سامانه‌های پدافند هوایی و هماهنگی با واشنگتن در مورد استقرار دارایی‌های نظامی ایالات‌متحده آماده می‌کند. نگرانی فزاینده‌ای در مورد یکی از حیاتی‌ترین خطوط دفاعی این رژیم وجود دارد: ائتلاف عربی به رهبری امریکا که به خنثی کردن پاسخ موشکی و پهپادی فروردین ماه ایران کمک کرد. این ائتلاف میان اسرايیل و برخی کشورهای منطقه به شکل مخفیانه رخ داد و شامل اردن، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی بود. در این ائتلاف در شب 13 آوریل، اسرايیل به کمک برخی کشورهای منطقه و همچنین فرانسه و ایالات‌متحده توانست به ‌طور نسبی در رهگیری بیش از 300 پهپاد و موشک پرتاب شده از سوی ایران جان سالم به در برد. این ائتلاف البته مخفیانه نماند و به سرعت فاش شد. فرمانده ارتش اسرايیل این همکاری را در آن زمان به عنوان زمینه‌سازی برای فرصت‌های جدید جهت همکاری در خاورمیانه ستود. 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل به‌رغم فشارهای واشنگتن و درخواست فرماندهان نظامی خود، از موافقت با آتش‌بس و توافقنامه آزادی اسرای اسرايیلی در غزه امتناع کرده است. ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی و مذاکره‌کننده اصلی حماس از سوی اسرايیل خشم مقامات امریکایی و رهبران عرب را برانگیخت، زیرا معتقد بودند مذاکرات آتش‌بس در مرحله حساسی قرار دارد. به گزارش واشنگتن پست، درحالی که رژیم اسرايیل علنا نقش خود را در این ترور تایید و تکذیب نکرده است، بلافاصله پس از این اقدام به مقامات امریکایی اعلام کرد که «مسوولیت این ترور را برعهده می‌گیرد.» حتی در ماه آوریل، کشورهای عربی نقش خود را در جلوگیری از پاسخ ایران به اسرايیل کم اهمیت جلوه دادند، چراکه نسبت به هشدارهای تهران مبنی بر همکاری با اسرايیل محتاطانه عمل می‌کردند و نگران پاسخ تلافی‌جویانه ایران بودند. همچنین این کشورهای عربی نمی‌خواستند در زمان خشم گسترده عمومی نسبت به تلفات انسانی جنگ غزه به عنوان حامی اسرايیل دیده شوند. این نگرانی‌ها در حال حاضر آشکارتر شده است و کشورهای عربی سعی کرده‌اند علنا از هرگونه دخالت در دور بعدی خشونت فاصله بگیرند.
یک مقام اسرايیلی در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعی شد درحالی که کشورهای عربی در برد موشکی ایران قرار دارند، از یک سو خواهان خنثی کردن توان موشکی ایران هستند، اما روابطی که آنها را با اسرايیل پیوند می‌دهد بسیار شکننده است و تنها یک بار پیش از این در مقیاس وسیع آزمایش شده است. او اذعان کرد که اسرايیل در مواجهه با دورنمای جنگی همه‌جانبه در منطقه باید به تنهایی عمل کند. جان کربی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما سخت کار می‌کنیم و با دیپلماسی مجدانه سعی می‌کنیم از تشدید تنش جلوگیری کنیم. این درحالی است که جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا دستور داده است برای حراست از اسرايیل منابع نظامی بیشتری به منطقه ارسال شود.
به ادعای واشنگتن پست، پاسخ ایران در فروردین ماه که پس از حمله اسرايیل به مرکز دیپلماتیک تهران در دمشق آغاز شد، به شکل حساب شده‌ای طراحی شده بود تا تنها به شکل هشدارآمیز باشد و در عین حال به اسرايیل و متحدانش زمان ارزشمندی بدهد که برای این پاسخ آماده باشند. مقامات امریکایی بر این باورند که حمله این بار می‌تواند یک رگبار هماهنگ از جهت‌های مختلف باشد که شامل محور مقاومت، متحدان ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان شود.
طی 10 ماه گذشته، حزب‌الله لبنان از پهپادهای انفجاری کوتاه‌برد و پرسرعت برای حمله به اماکن نظامی و منازل شخصی در اسرايیل استفاده کرده‌اند و از سامانه‌های دفاع هوایی که اسرايیل مدعی نفوذناپذیری آن است، برای شناسایی و حمله به پایگاه‌های نظامی اسرايیلی استفاده کرده‌اند. کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند که چنین پهپادهایی در صورت پرتاب می‌تواند خطر بزرگی را برای اسرايیل به همراه داشته باشد. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی روز چهارشنبه هفته گذشته خود وعده داد: پاسخ ما در راه است و این پاسخ قوی، تاثیرگذار و موثر خواهد بود.
رسانه‌های اسرايیلی روز دوشنبه پس از دیدار نتانیاهو با روسای دفاعی خود مدعی شدند اگر اسرايیل به این نتیجه برسد که حمله قریب‌الوقوع است، ممکن است اسرايیل نیز یک حمله پیشگیرانه را در نظر بگیرد. در همین رابطه، یک مقام ارشد اسرايیلی به واشنگتن پست گفت: این اقدام چیزی است که ما هنوز در باب آن توافق نکرده‌ایم، اما آینده هنوز در راه است و اگر احساس کنیم مورد حمله قرار خواهیم گرفت، به شکل پیشگيرانه اقدام خواهیم کرد. ژنرال مایکل کوریلا، ريیس فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، این هفته برای دومین‌بار در اسرايیل بود تا درباره هماهنگی نظامی گفت‌وگو کند. دارایی‌های نظامی تازه مستقر شده ایالات‌متحده شامل یک اسکادران از اف-22 رپتور، رزمناوهای دریایی، ناوشکن‌ها و ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن و کشتی‌های همراه آن است که به سمت خاورمیانه می‌روند تا جایگزین گروه حمله ناو دیگری شوند که منطقه را ترک می‌کند. تحرکات نظامی و امنیتی ایالات‌متحده بسیار پویاتر از ماه آوریل است، چرا‌که می‌داند جنگی منطقه‌ای بر اقتصادش تاثیر می‌گذارد. اسرايیل زیو، ژنرال بازنشسته اسرايیلی که به عنوان ريیس بخش عملیات ارتش رژیم اسرايیل کار می‌کرد به واشنگتن پست گفت که به نفع امریکایی‌هاست که تشدید تنش را متوقف کنند، اما او به مقامات اسرايیلی هشدار داد روی حمایت امریکا حسابی باز نکنند. او گفت: فکر می‌کنم که اسرايیل در جنگی منطقه‌ای بیش از حد بر ایالات‌متحده تکیه کرده است. ممکن است دارایی‌های نظامی امریکا برای همیشه در منطقه نباشند. او همچنین پیش‌بینی کرد که اسرايیل برای حفظ ائتلاف منطقه‌ای خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد، زیرا آنها آماده همکاری با نتانیاهو نیستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون