• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با وكيل اولياي دم پرونده‌اي كه متهم آن با حكم قصاص مواجه شده است

بوي تعفن عامل اصلي برملا شدن جنايت

پيام ذبيحي، وكيل اولياي دم: مقتول قبل از به قتل رسيدن دست نوشته‌اي تهيه كرده و نوشته بود كه هر بلايي بر سرش بيايد مقصرش شوهرش است

گروه حوادث

۱۶ مرداد ماه جاري جلسه دادگاه متهم به قتل زني ۴۰ ساله برگزار شد كه در ابتداي جلسه اولياي دم از جمله پدر، مادر و پسر مقتول براي متهم تقاضاي قصاص كردند….

روز حادثه و جزييات پرونده 

چند روزي مي‌شد كه از جنايت گذشته بود. بوي تعفن عجيبي كه از خانه مقتول در محله قلعه حسن خان شهر قدس احساس مي‌شد همسايه‌ها را اذيت مي‌كرد. به‌طوري كه يكي از آنها با پليس تماس گرفت و موضوع را گزارش داد. با اين تماس راز يك فقره قتل برملا شد.

«پيام ذبيحي»، وكيل اولياي دم درباره روز حادثه و جزييات اين پرونده به سوالات «اعتماد» پاسخ مي‌دهد. 

 

راز اين جنايت چگونه فاش شد؟ از جزييات پرونده مي‌گوييد؟

سه، چهار روز بعد از قتل، همسايه‌ها بوي عجيبي از خانه مقتول احساس مي‌كنند و موضوع را به پليس اطلاع مي‌دهند. پليس وقتي وارد خانه مي‌شود جسد يك زن را كه زير تختخواب قرار گرفته بود، كشف مي‌كند. جسد به پزشكي قانوني منتقل مي‌شود؛ در كالبدشكافي هيچ‌گونه اثري از مصرف سم يا قرص در بدن مقتول مشاهده نمي‌شود و علت مرگ از سوي پزشكي قانوني، خفگي ناشي از فشردن گلو عنوان مي‌شود. ماموران طبق يكسري مدارك به همسر مقتول مظنون مي‌شوند. او به يكي از شهرهاي شمالي كشور فرار كرده بود. پليس، همسر مقتول را بازداشت مي‌كند و او چه در اداره آگاهي و چه در جلسه بازپرسي صراحتا به قتل همسر دوم خود اعتراف مي‌كند و مي‌گويد روز حادثه با همسرش درگير شده و او را خفه كرده است. 

خانواده مقتول در اين مدت پيگير نشده يا به خانه آنها مراجعه نكرده بودند؟ 

چند بار خواهر مقتول با همسر او تماس گرفته بود، اما متهم هر بار مي‌گفت بحث‌شان شده و مقتول خانه را ترك كرده است، اما خواهر مقتول به خاطر يكسري مدارك به شوهر خواهرش شك مي‌كند و موضوع را به ماموران اطلاع مي‌دهد. 

چه مداركي وجود داشته كه شك خواهر مقتول را برانگيخته است؟

مقتول چند وقت قبل از وقوع حادثه متوجه مي‌شود كه متهم با نفر سومي هم در ارتباط است. به همين خاطر سعي مي‌كند از متهم يكسري شواهد و مدارك به دست بياورد. وقتي مداركي عليه متهم مبني بر خيانت او به دست مي‌آورد ماجرا را به او مي‌گويد، اما متهم، مقتول را تهديد مي‌كند. مقتول موضوع تهديد را روي كاغذ مي‌نويسد و اثر انگشت خود را پايين آن ثبت مي‌كند. بعد هم موضوع را به خواهرش اطلاع مي‌دهد.

محتواي اين دست نوشته چه بوده است؟

مقتول در آن دست نوشته قيد كرده بود كه هر بلايي بر سرش بيايد مقصرش شوهرش است. در ادامه هم به ماجراي تهديد از سوي همسرش اشاره كرده است.

در واقع علت قتل، خيانت از سوي متهم بوده. درست است؟ 

بله، دقيقا. همين موضوع باعث اختلاف ميان آنها مي‌شود و متهم نيز روز حادثه به اين دليل مرتكب جنايت شده است.

برخي رسانه‌ها در مورد حادثه نوشتند كه جسد مقتول داخل يك تابوت كشف شده. همچنين در ادامه به اين موضوع اشاره كردند كه تابوت را خود متهم با كابينت‌هاي آشپزخانه ساخته است. اين موضوع چقدر صحت دارد؟ 

طبق اقاريري كه متهم در اداره آگاهي انجام داده؛ او بعد از ارتكاب جنايت جسد را با نايلون و طناب بسته‌بندي كرده و زير تختخواب پنهان مي‌كند. اينكه متهم با در كابينت آشپزخانه تابوت ساخته باشد، امكان‌پذير نيست، چراكه هيچ‌گونه تغييري در كابينت‌هاي آشپزخانه وجود نداشته است.

متهم در اظهارات خود مدعي شده كه روز حادثه مقتول قرص مصرف كرده و فوت او نيز به همين خاطر بوده است. به عنوان وكيل اولياي دم، اظهارات متهم چقدر صحت دارد؟ 

نتيجه پزشكي قانوني حاكي از آن است كه هيچ‌گونه اثري از مصرف قرص در بدن مقتول وجود نداشته و مقتول بر اثر فشردن گلو و خفگي به قتل رسيده است. 

در مورد جلسه دادگاه توضيح مي‌دهيد.

پدر، مادر و پسر جوان مقتول در جلسه دادگاه حضور داشتند. آنها براي متهم تقاضاي قصاص كردند، اما متهم به نوعي در جلسه منكر قتل شده است. برخي متهمان وقتي به زندان مي‌روند بعد از مدتي از اطرافيان خود مي‌آموزند كه در جلسات دادگاه چگونه خود را تبرئه كنند. به هر حال پزشكي قانوني علت مرگ را خفگي عنوان كرده و متهم در اداره آگاهي به همين موضوع اشاره كرده است.

اظهارات متهم در دادگاه

متهم كه حدودا ۴۵ سال دارد به اتهام قتل همسر دوم خود محاكمه شده است. او در دادگاه در مورد روز حادثه مدعي شده مرتكب جنايت نشده و همسر دوم او به دليل مصرف زياد قرص فوت كرده است. متهم ادعا كرده: «روز حادثه وقتي وارد خانه‌ همسرم شدم، مست بودم و او هم قرص مصرف كرده بود. من قبول دارم كه هلش دادم، اما مصرف بي‌رويه قرص‌ها باعث مرگش شده است. به همين خاطر من اتهامم را قبول ندارم و بي‌گناه متهم به قتل شدم.» 

متهم همچنين پس از دستگيري طبق نوشته برخي رسانه‌ها به ماموران اظهار كرده: «۲۰ سال قبل ازدواج كردم و از همسرم فرزند دارم، اما چند سال بعد از ازدواجم با مقتول آشنا شدم كه او هم يك پسر از همسر سابقش داشت. بعد از مدتي به خاطر علاقه‌اي كه بين ما ايجاد شد با او ازدواج كردم و چند روز در هفته به خانه‌اش مي‌رفتم، اما مقتول زن بداخلاقي بود و سر هر موضوعي فحاشي مي‌كرد. روز حادثه وقتي به خانه مقتول رفتم مشروب خورده بودم و حالت طبيعي نداشتم. نمي‌دانم چرا عصباني شد و شروع به فحاشي كرد و به زن و بچه‌هايم ناسزا گفت. اول سعي كردم او را آرام كنم، اما او دست بردار نبود. آنها را نفرين كرد كه عصباني شدم و هلش دادم و به ديوار خورد. بعد عصباني‌تر شد و به فحاشي‌هايش ادامه داد و با فرياد تهديدم كرد كه عكس‌هاي دو نفره‌مان را براي همسرم مي‌فرستد و من هم براي اينكه ساكتش كنم گلويش را فشار دادم و او را روي تخت انداختم و از خانه‌اش بيرون رفتم. يك ساعت بعد به آنجا برگشتم و ديدم فوت كرده و ديگر كاري از دستم برنمي‌آمد. دو روزي جسد روي دستم مانده بود كه رفتم تابوت خريدم و جسد را با نايلون بسته‌بندي كردم و داخل تابوت گذاشتم و آن را زير تختخواب جاسازي كردم. خواهرش هم چند باري با من تماس گرفت و پيگير او بود و من هر بار او را دست به سر مي‌كردم. تا اينكه برادرش تماس گرفت او هم دنبال خواهرش مي‌گشت. مي‌خواستم ماجرا را برايش بگويم، اما نتوانستم و بوي جسد آنقدر زياد شده بود كه مطمئن شدم به زودي همه ماجرا را مي‌فهمند به همين خاطر خودم با پليس تماس گرفتم و موضوع قتل را گفتم.» 

اين در حالي است كه وكيل اولياي دم بر اساس مدارك و شواهد پرونده اظهارات متهم را رد مي‌كند؛ چراكه طبق نتيجه پزشكي قانوني، در كالبدگشايي از مقتول هيچ‌گونه اثري از مصرف قرص مشاهده نمي‌شود. همچنين متهم پس از ارتكاب جنايت به يكي از شهرهاي شمالي كشور فرار كرده است... 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون