• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5834 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد

گزارش «اعتماد» از مفقودي هلنا احمدي، دختر ۱۱ ساله در اصفهان كه هنوز سرنخ مشخصي از متهم يا متهمان پرونده در دست نيست

دو ماه بي‌خبري از دختر ۱۱ ساله

خواهر مفقودي: فردي كه به عنوان مظنون توسط پليس بازداشت شده از آشنايان ماست، اما اعتراف نكرده است

گروه حوادث 

 

در عرض چند دقيقه مفقود شد و تا الان هيچ سرنخي از او پيدا نشده است...  

دهم خرداد ماه در پارك ناژوان اصفهان دختري ۱۱ ساله به طرز مشكوكي مفقود مي‌شود. حالا بيش از ۶۰ روز است كه از گم شدن «هلنا احمدي» مي‌گذرد. پليس در اين رابطه به خانواده هلنا گفته شخصي كه به عنوان مظنون بازداشت شده از آشنايان اين خانواده است. با اين حال پليس آگاهي قائميه احتمالاتي داده است، اما تحقيقات هنوز جريان دارد.

شب حادثه هلنا به همراه خانواده‌اش به پارك ناژوان اصفهان رفته بودند كه ناگهان هلنا گم مي‌شود. 

صدف احمدي، خواهر هلنا در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «آن شب تصميم گرفتيم كه براي خوردن شام به پارك برويم. حدود ساعت ۹ شب آنجا بوديم. مي‌خواستيم غذا درست كنيم كه هلنا گفت مي‌خواهد چوب جمع كند. اول ما مخالفت كرديم، اما وقتي هلنا اصرار كرد به او گفتيم براي جمع‌آوري چوب فقط تا آلاچيق اول مي‌تواني بروي. او قبول كرد، اما ناگهان از ما دور شد.

ده دقيقه بعد وقتي متوجه شديم هلنا كمي دير كرده، نگران شديم و تمام پارك را دنبال او گشتيم، اما هيچ خبري از هلنا نبود. به پليس اطلاع داديم. ماموران كل پارك و اطراف پارك را جست‌وجو كردند، ولي آنها هم نتوانستند هلنا را پيدا كنند. در اين رابطه در پليس آگاهي قائميه پرونده تشكيل شد. پليس به ما گفت كه دوربين‌هاي پارك را بررسي و يك نفر را نيز به عنوان مظنون بازداشت كرده است. پليس حتي مداركي عليه فرد بازداشتي به دست آورده، اما معتقد است تا جرم او به‌طور قطعي ثابت نشود چيزي اعلام نخواهد كرد.» 

خواهر هلنا در ادامه مي‌گويد: «ما خودمان به چند نفر مظنون بوديم و اسامي آنها را به پليس اعلام كرديم، اما پليس گفته تا قطعي نشدن موضوع چيزي اعلام نمي‌كند. ما اصلا نمي‌دانيم شخص يا اشخاصي كه هلنا را ربوده‌اند با او چه كرده‌اند! شايد جنايتي رخ داده باشد، شايد هلنا را به فردي فروخته باشند و... فردي كه به عنوان مظنون توسط پليس بازداشت شده هم هنوز اعتراف نكرده است. مي‌خواهيم اين موضوع در تمام رسانه منتشر شود تا شايد پليس زودتر سرنخي به دست آورد يا اگر كسي از هلنا خبر دارد موضوع را به ما يا پليس اطلاع دهد.» 

پدر هلنا كه حال روحي مساعدي ندارد درباره مفقودي دخترش عنوان كرده است: «با گذشت ۲ ماه از ناپديد شدن دخترم در پارك ناژوان، هيچ ردي از او به دست نيامده و پليس مي‌گويد در حال تحقيق است و يك مظنون هم دستگير شده، اما هنوز خبري نشده است. تا به حال هيچ كس حتي با ما تماس هم نگرفته تا بگويد از دخترم خبر دارد يا نه! چشم به گوشي دوخته‌ايم و منتظر هستيم تا اگر كسي او را ديده يا خبري دارد تماس بگيرد و ما را از نگراني در بياورد. من، مادر و خواهر بزرگ‌تر هلنا بي‌قرار او هستيم و در اين مدت روز و شب‌مان را گم كرده‌ايم و بي‌تابيم تا دخترمان را يك‌بار ديگر در آغوش بگيريم.» 

همچنين عموي هلنا در مورد اين حادثه گفته است: «وقتي برادرزاده‌ام ناپديد شد خانواده بلافاصله با پليس تماس گرفتند و موضوع را اطلاع دادند.

دقايقي بعد ماموران پليس سر رسيدند و شروع به جست‌وجوي پارك كردند، اما هيچ ردي از هلنا به دست نيامد. صبح روز بعد از حادثه با تشكيل پرونده در پليس آگاهي اصفهان، بار ديگر ماموران، پارك و همه اطراف آن و مكان‌هايي كه احتمال داشت هلنا آنجا باشد را جست‌وجو كردند، اما سرنخي به دست نيامد. حالا پرونده برادرزاده‌ام به عنوان مفقودي دنبال مي‌شود. از روز گم شدن هلنا، خانواده او و همه فاميل نگرانش هستند و حال روحي هيچ كدام از ما خوب نيست. هر جا كه به فكرمان مي‌رسيد را گشتيم، اما هيچ ردي از هلنا به دست نياورديم و اميدمان نا اميد شده است. حالا از رسانه‌ها مي‌خواهيم به كمك ما بيايند تا شايد مردم كمك كنند و ردي از هلنا به دست بياوريم.» 

 

اسامي و عكس‌هاي كودكان و بزرگسالان هر از گاهي در فضاي مجازي و رسانه‌ها به عنوان مفقودان منتشر مي‌شود. گاهي اين افراد بعد از مدتي پيدا مي‌شوند؛ آرين، پسر ۴ ساله‌اي كه اوايل تير ماه امسال در پارك شهر مفقود مي‌شود. خانواده او روزها به دنبال اين كودك بودند تا اينكه ۲۷ تير ماه رييس پليس آگاهي از پيدا شدن آرين خبر مي‌دهد كه توسط دو زن ربوده شده بود... 

گاهي هم مفقودان هرگز پيدا نمي‌شوند؛ سما جهانباز، دختر ۲۲ ساله ساكن اصفهان كه وقتي تير ماه ۱۴۰۱ به همراه خانواده‌اش به شيراز سفر مي‌كند به طرز عجيبي مفقود مي‌شود. او از خانه عمه‌اش به بازار طلافروشي مي‌رود، اما بعد از آن تا الان هيچ خبري از او در دست نيست. حتي پليس نيز هيچ سرنخي از اين دختر ۲۲ ساله به دست نياورده است...

در بعضي موارد نيز اخبار مربوط به مفقودان اصلا رسانه‌اي نمي‌شود يا گاهي رسانه‌ها به برخي از آنها نمي‌پردازند؛ خديجه نبي‌زاده، دختربچه ۳ ساله از اتباع بيگانه كه ۲۹ تير ماه امسال مقابل خانه‌شان در منطقه ۱۶ تهران گم مي‌شود...

گاهي نيز مفقودان به قتل مي‌رسند و پرونده با پيچيدگي‌هايي مواجه مي‌شود؛ ديانا آزادمنش، دختر ۱۱ ساله مبتلا به اوتيسم كه ارديبهشت ماه سال جاري خبر گم شدنش رسانه‌اي مي‌شود. پليس بعد از مدتي با بررسي دوربين‌هاي مداربسته و تحقيقات در اين زمينه پي مي‌برد ديانا توسط مادرش به قتل رسيده است...

 

يكي از تلخ‌ترين اتفاقاتي كه احتمال دارد براي اعضاي يك خانواده رخ دهد، گم شدن يكي از عزيزان‌شان است. بنابراين در چنين اتفاقي بايد علت مفقودي در نظر گرفته شود.

اگر فرد ربوده يا در معرض خطر باشد بهتر است سريع به پليس مراجعه شود. يكي از مواردي كه به ندرت براي شخصي پيش مي‌آيد، اين است كه شايد در كودكي به فرزندي پذيرفته شده و مي‌خواهد به دنبال والدين بيولوژيكي خود باشد، اما هر بار كه جست‌وجو مي‌كند آنها را پيدا نمي‌كند يا در مواردي يك پدر نفقه فرزندان و خانواده را پرداخت نكرده و خبري هم از او نيست و خانواده به عنوان يك شخص گمشده به دنبال پدرشان هستند و...

نحوه برخورد براي يافتن يك فرد گمشده به موقعيت، مدت زمان مفقود شدن و اينكه آيا در خطر است يا نه، بستگي دارد. اگر شخص گمشده سن بالا يا سابقه ابتلا به بيماري آلزايمر دارد ممكن است لازم باشد به پليس در حوزه قضايي همان منطقه مسكوني كه آخرين بار در آنجا حضور داشته است، مراجعه كرده و پس از ثبت گزارش پليس، شماره پرونده و نام افسر ثبت شود. 

اگر فردي اخيرا ناپديد شده است تماس با بيمارستان‌ها، زندان‌ها و... گام ديگري است كه بايد انجام شود. به اين ترتيب قبل از ادامه جست‌وجو، از احتمال تصادف، مرگ و حبس شدن فرد مضمون صرف‌نظر مي‌شود. اگر احتمال مي‌رود فردي زنداني شده با پليس تماس گرفته شود. 

هنگام مراجعه به بيمارستان‌ها و پليس بايد حتما مشخصات ظاهري فرد گم شده ارايه شود؛ توصيف برخي موارد كه امكان تغيير نداشته باشند، مهم است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون