• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5837 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد

راي اعتماد به دولت اول پزشكيان

طرح دولت وفاق ملي منتفي شده بود. چنانكه مي‌دانيم، معرفي دولت و راي اعتماد سه ضلع روشن و تعيين‌كننده دارد، رييس‌جمهور، رهبري و مجلس. اين‌گونه نيست كه رييس‌جمهور بتواند فهرست 19 نفر نامزدهاي مطلوب خود را معرفي و در فضاي عمومي اعلام كند و دولت تشكيل شود! اين ابتكار كه از سوي برخي دوستان پيشنهاد شده بود، براي خلق هيجان در فضاي حقيقي ـ  مجازي و دامن زدن به زنده باد و مرده باد، البته خوشايند بود. اما با كار مدبرانه و سنجيده تشكيل دولت  فاصله  دارد. حضور چهره‌هايي از جناح اصولگرا و يا از دولت مرحوم رييسي در فهرست وزيران، نقطه قوت دولت و وجود چند صدايي در دولت و نشانه فاصله گرفتن از كشاكش‌هاي سياسي و دعواهاي بيهوده و آسيب زننده به وحدت ملي و نظام است. حجت‌الاسلام اسماعيل خطيب وزير موفق و كاردان اطلاعات، در مصاحبه كوتاهي با خبرنگار صدا و سيما به اين نكته اشاره كرد كه « به دليل باور رييس‌جمهور به دولت وفاق ملي او معرفي شده است و انتظار دارد مجلس به همه هيات وزيران پيشنهادي راي اعتماد يكپارچه بدهد.» حال به اصطلاح توپ در زمين مجلس است! در اين باره چند نكته مهم وجود دارد: 
۱-  رييس مجلس شايسته است كه نقش فعال در جلسات راي اعتماد و مديريت پشت صحنه مجلس ايفا كند. در موافقت با دولت صحبت كند. در كنترل نمايندگان ماجراجو و افراطي پايداري با قدرت و تدبير عمل كند. مثل نقشي كه مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در راي اعتماد به همه دولت‌ها ايفا مي‌كرد. در واقع نقش‌آفرين اصلي راي اعتماد‌ها شخص  ریيس  مجلس  بود.
۲-  نمايندگان جبهه پايداري كه البته صدايشان بسيار بلند است و طبل مي‌زنند و در شيپور مي‌دمند، اما در مجلس اكثريت ندارند، بايد به اين نكته توجه كنند كه آنان در انتخابات در عرصه ملي شكست خورده‌اند. شكست را بايست به نحو منطقي بپذيرند و ادب شكست را مراعات كنند. نمي‌توانند انتقام شكست در ساحت ملي انتخابات را در مجلس از پزشكيان و دولت او بگيرند. آنان بايد با دولت كار كنند تا بتوانند زمينه راي براي دوره ديگر را داشته  باشند!
۳- نمايندگان اصلاح‌طلب و مستقل و عاقل! در اين دوره مسووليت بيشتر و حساستري دارند. بايست از شأن و اعتبار مجلس دفاع كنند. در دفاع از وزيراني كه نسبت به آنها حساسيت بيشتري دامن زده شده است، به ويژه ظفرقندي و ميدري، فعال و نقش‌آفرين باشند. در مجموع بكوشند كه با همكاري و ياري رييس مجلس و هيات رييسه مجلس، نتيجه راي به  نفع  كشور  و ملت  باشد.
۴- در يك كلام همه مجلس، همه جناح‌ها به اين نكته توجه داشته باشند كه رهبري به عنوان يك توصيه راهبردي اشاره كردندكه: «موفقيت پزشكيان و دولت او موفقيت  همه  ماست.»
۵- با توجه به شرايط منطقه و حساسيت اقدام ايران در برابر اسراييل و هم‌پيمانان ضرورت دارد كه دولت يكپارچه و قوي و با راي بالا  از همين  آغاز كار خود  را شروع كند  و  هيچ وزارتخانه‌اي  بدون   وزير  باقي  نماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون