• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

كارشناس داوري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

نوذر رودنيل: اين var جز بدنامي چيزي براي فوتبال ما ندارد، چون اصلا var نيست

اخراج بازيكن‌ پرسپوليس و گل تراكتور اشتباه بود/ آبروي‌مان جلوي كارشناس خارجي رفت!

به گزارش «اعتماد»، بازي پرسپوليس و تراكتور دو صحنه بحث‌برانگيز داشت و كارشناسان مطرح داوري همچون كلاتنبرگ و عليرضا فغاني اعتقاد دارند داور روي گل زده تراكتور و اخراج بازيكن پرسپوليس اشتباه كرده است. نكته عجيب اينكه داور ميدان با مشورت وي‌اي‌آر راي به اخراج سروش رفيعي داد! قبلا در «اعتماد» به‌طور مفصل درباره وي‌اي‌آر كه به كشورمان وارد شده تا در بعضي از بازي‌ها استفاده شود، نوشتيم و به‌طور شفاف به آن پرداختيم و حالا كارشناسان داوري هم اذعان دارند تكنولوژي كمك داور ويديوي يا تكنولوژي داوري هرچه هست ايني كه در كشورمان مي‌بينيم، نيست! در واقع ويديوچك است يا به قول نوذر رودنيل، كمك صدا و سيما به داور‌هاي ماست! رودنيل؛ كارشناس قديمي داوري در خصوص چگونگي كمك اين سيستم var به داورها به «اعتماد» گفت: اين وي‌اي‌آر جز بدنامي براي فوتبال ما هيچ چيز ديگري ندارد! اين اصلا وي‌اي‌آر نيست، بلكه بچه‌هاي صدا و سيما همكاري كرده و صحنه‌ها را عقب و جلو مي‌كنند براي اينها. وي‌اي‌آر ۳۳ تا دوربين مي‌خواهد و داراي دو تا تكنولوژي است يكي كه خود وي‌اي‌آر است و يكي ديگر براي آفسايد. ما تا ۲۰ سال ديگر هم نمي‌توانيم تكنولوژي آفسايد را بياوريم! ديديد كه در بازي‌هاي اروپايي سايه و خط مي‌اندازد. به شما قول مي‌دهم تا ۱۰، ۱۵ سال ديگر هم ‌نمي‌توانيم سيستم كامل var را به مملكت بياوريم تا داوري را احيا كنيم‌. varبا ۴ يا ۶ دوربين كه var نيست.
رودنيل با انتقاد نسبت به حضور داورهاي فعال در اتاق var گفت: كسي كه پشت سيستم مي‌نشيند بايد دانش خيلي بالاتري داشته باشد نسبت به داوري كه در حال قضاوت بازي است. نبايد خودسرانه داور فعال را پشت سيستم بگذارند. حالا درست كه فيفا در جام جهاني اين اشتباه را كرد، اما دليل نمي‌شود. داورvar فقط داورvar است و داور فعال بايد در ميدان مسابقه قضاوت كند، اما ما داريم همه‌ چيز را قاطي مي‌كنيم. اصلا اين كار باب نيست. شما مثلا مهندس برقي آيا مي‌شود بگويم برو و يك كار ديگر انجام بده؟ يك بازي دوستانه در بوشهر بود و يك داور ايراني‌الاصل با تابعيت كويتي وقتي داور نيامد به او گفتند برو داور وسط باش، هر چي به او گفتند قبول نكرد و گفت من كمك داور هستم و نمي‌توانم قبول كنم. اما در فوتبال ما چه؟ داور فعال و داورvar كارشان بايد جدا باشد، چون خيلي تفاوت دارد. فردا همين داورvar مي‌خواهد در زمين دا‌وري كند كه چطور مي‌شود؟ اگر بخواهند با اين سيستمي كه الان هست ادامه دهيم كه دوربين نداريم كار سخت است. شما بازي چلسي را ديديد؟ نور و اتاقvar را ديديد ؟ ما كجا و آنها كجا! ديروز بعضي از استاديوم‌ها ۴ دوربين و بعضي استاديوم‌ها ۶ دوربين بود. با اين وضعيت امكان ندارد كه بتوانيم ليگ سالمي را برگزار كنيم و اگر نباشد بهتر است، چون داورها هم راحت‌تر قضاوت مي‌كنند.
اين داور قديمي فوتبال ايران ادامه داد: حالا آقاي كاظمي رفته var را چك كند خب تصوير را بايد تلويزيون نشان دهد تا معلوم شود چه چيزي را چك مي‌كند! اصلا معلوم نبود چي را چك مي‌كند!
رودنيل درباره عملكرد داور بازي پرسپوليس و تراكتور به «اعتماد» گفت: در نيمه اول قضاوت خوبي داشت، اما در دقيقه ۹ شماره ۸ تراكتور بايد اخطار مي‌گرفت و دقيقه ۲۹ شماره ۳۳ اين تيم بايد اخطار مي‌گرفت. در دقيقه ۹۳ ضربه خطايي كه پرسپوليس زد، نشان نداد كه آيا واقعا به دستش خورده يا نه و آيا دستش در حالت طبيعي بوده يا نه، متوجه نشديم نه varنشان داد و نه چيزي و سوت پايان را زدند! 
رودنيل در مورد گل تراكتور به پرسپوليس گفت: اما دقيقه ۶۰ اول خطا روي اميري اتفاق افتاد و بايد خطاي بازيكن تراكتور را مي‌گرفت، اما اين كار را نكرد و گل تراكتور كاملا اشتباه بود‌. ببينيد كارشناس خارجي داوري چه مي‌گويد، آبروي‌مان را بردند! قبل از بازي آقاي احمدي و سيدصالحي هم آبرويvar را بردند‌. گفتند var كجاست و بچه‌هاي ما فيلم را عقب و جلو مي‌كنند! باز هم مي‌گويم تكنولوژيvar خيلي بالاست و ما نمي‌توانيم بياوريم! اما برگرديم به دقيقه ۷۵ و اخراج سروش رفيعي كه كاملا اشتباه بود و حداكثر اخطار داشت. به برخورد زننده كارت قرمز مي‌دهند برخوردي كه آسيب برساند به بازيكن. بايد صد درصد آسيب‌رسان باشد و آن وقت مي‌شود بازيكن را به دليل خطاي شديد يا برخورد زننده اخراج كرد كه در صحنه منجر به اخراج رفيعي صادق نبود‌. گل پرسپوليس هم كاملا صحيح بود. در گزارشم ‌نوشتم در نيمه دوم داوري كاظمي خوب و رضايت‌بخش نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون