• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

بهترين‌ وينگرهاي تاريخ ليگ برتر انگليس

«صلاح» بالاتر از «رونالدو»، بهترين وينگر تاريخ!

در گزارش زير بهترين وينگرهاي ليگ برتر تا به حال فهرست شده‌اند: از بازي‌سازها گرفته تا ستاره‌هاي سرعتي. پس بهترين وينگرهاي ليگ برتر چه كساني هستند؟ احتمالا شما چند نام در سر داريد كه ممكن است با ليست ما همخوان باشد.

وينگرها به عنوان هافبك‌ها در سيستم 2-4-4 شروع كردند و كارشان تامين مهاجمان بود. اما وينگرها در ليگ برتر تكامل يافته‌اند تا به خودي خود به گلزنان و بازيكنان درجه يك تبديل شوند.

بنابراين فكر كرديم كه بفهميم چه كسي بهترين بوده است. توجه: ما به بازيكناني نگاه مي‌كنيم كه عمدتا در طول دوران حرفه‌اي خود در ليگ برتر، چه در تركيب‌هاي 2-4-4، 3-3-4 يا هر تركيب ديگري به ميدان رفتند. براي ما، يك وينگر به سادگي بازيكني است كه در بال بازي مي‌كند؛ چه او را يك مهاجم داخلي در نظر بگيريد يا يك پست سنتي‌تر. در صفحه روز چهارشنبه فهرست ده نفر دوم را منتشر كرديم و امروز ادامه اين فهرست را مرور مي‌كنيم.

 

9- رياض محرز (لسترسيتي، منچسترسيتي)

معجزه‌گران كلوديو رانيري در لسترسيتي چيزي جز چند بازيكن به نظر ساده نبودند. آنها زياد مي‌دويدند، خشن بودند و با ريختن خون و عرق و اشك، عنواني را به دست آوردند كه در تاريخ ماندگار شد. اما اين بدان معنا نيست كه آنها از نبوغ محض محروم بودند. و رياض محرز واقعا نمونه‌اي از آن نبوغ بود. اين بازيكن الجزايري كه به راحتي فوق ستاره آن تيم از نظر توانايي فني بود، نمونه وينگر‌هاي دهه 2010 بود: قابل پيش‌بيني بود كه او در مسير حركت خود به سمات جلو به درون خواهد زد، اما به هيچ‌وجه قابل توقف نبود. سيتي او را ربود و او به سادگي به ارتفاعات بالاتري رسيد. محرز يكي از معدود وينگرهاي منتخب گوارديولا بود كه آزادانه اجازه حركت داشت.

 

8- رايان گيگز (منچستريونايتد)

دارنده عنوان حضور در تمام ادوار ليگ برتر تا زمان بازنشستگي رايان گيگز است. مردي كه هميشه مورد علاقه فرگوسن بوده است. مرد ولزي زندگي خود را به عنوان يك بازيكن سرعتي شروع كرد. كسي كه مي‌توانست در سمت چپ جادو كند، اما با گذشت زمان، توانايي او براي انجام هر كاري كه مربي مي‌خواست ظاهر شد. درخشش پسر ولزي براي يونايتد در زماني كه انگلستان نمي‌توانست يك چپ پاي كلاسيك داشته باشد دردناك بود.

 

7- رابرت پيرس (آرسنال، استون ويلا)

رابرت پيرس به سادگي جوري كه انگار واقعا اين كار ساده بود مي‌توانست يك مدافع را از مقابل خود محو كند. اين مرد فرانسوي لزوما سريع‌ترين نبود اما شكل باورنكردني بدن او نشان مي‌داد كه او واقعا چقدر فوتباليست باهوش و خلاقي بود. پيرس پيشگام واقعي يك پست به نام وينگر چپ راست پا بود. او عمدتا در كنار اشلي كول و تيري آنري در كار بازي‌سازي هم شركت مي‌كرد. مهار او بسيار سخت بود. پيرس در فصل 2002/2001 تا مارس 15 پاس گل داد، قبل از اينكه به دليل مصدوميت از ميادين دور شود. زماني كه او در قهرماني ليگ كه همزمان با بازگشتش بود مورد تمجيد همبازيانش قرار گرفت، ثابت شد كه چقدر مورد احترام است.

 

6- گرت بيل (ساوتهمپتون، تاتنهام هاتسپر)

به زبان ساده، شايد هيچ كس به اندازه گرت بيل از داشته‌هايش به خوبي استفاده نكرده باشد. مردي كه زندگي خود را به عنوان يك دفاع چپ آغاز كرد و سپس بالا و بالاتر رفت. اساسا فقط به اين دليل كه مي‌خواست. بيل سرعت و قدرتي داشت كه او را مقابل ديگران شبيه نوجواني مي‌كرد كه در مدرسه با بچه‌هاي سال پايين‌تر از خود بازي مي‌كرد. جادوگر ولزي هر زمان كه با مدافع كناري خود رو در رو مي‌شد به شكل ويرانگري عبور مي‌كرد. كاتالوگ گل‌هاي او واقعا نفس گير است. او بحق گران‌ترين بازيكن روي زمين شد.

 

5- ساديو مانه (ساوتهمپتون، ليورپول)

يكي از توانايي‌هاي مهم ساديو مانه اين بود كه از هر اينچ بدنش به خوبي استفاده مي‌كرد. اغلب، او شيوه‌هاي خاصي براي پاس دادن داشت. يا شكلي كه به توپ ضربه مي‌زد، به‌طور باورنكردني غيرعادي به نظر مي‌رسيد؛ اين برتري فني او بود، توپ تقريباً در طلسم او بود. به عنوان يك وينگر راست در ليورپول، او باشكوه بود و سپس به سمت چپ رفت تا به سطوح جديد صعود كند. اگر محمد صلاح روز خوبي را سپري نمي‌كرد در حالي كه روبرتو فيرمينو آتشين كار مي‌كرد مانه مي‌توانست هر دو باشد. مي‌توانست خلق كند و گل بزند. ساديو در فضاهاي تنگ عالي بود. براي يك سيستم منحصر به فرد كه در آن پرس بازي‌ساز اصلي بود، مانه ثابت كرد كه چقدر خوب مي‌تواند بدون توپ كار كند. برخي استدلال مي‌كنند كه ليورپول بابت از دست دادن او همچنان تاوان مي‌دهد.

 

4- ادن هازارد (چلسي)

ادن هازارد هرگز عنوان بيشترين گل‌زده يا بيشترين پاس گل را به نامش ثبت نكرد اما ممكن است از نظر لذت خالص، بهترين بازيكن تاريخ ليگ برتر باشد. او به سادگي با توپ زيبا كار مي‌كرد: اگر عاشق فوتبال هستيد، شما دوست داشتيد هازارد را تماشا كنيد. اين بازيكن درخشان بلژيكي مي‌توانست در بازي بر اساس اصل لذت تصميم بگيرد. مهارت‌هاي دريبل او اكنون افسانه‌اي است و خلاقيت او عالي بود. در تيم چلسي، او كاملا هيجان‌انگيز بود، فصل 15 /2014 واقعا حول استعدادهاي او چرخيد. او در عين داشتن روحيات زيبايي‌شناسي، كاملا بي‌رحم بود: از زورگويي يا وارد شدن به درگيري در مواقع لزوم نمي‌ترسيد. او براي هميشه قهرمان لستري‌ها مي‌ماند، براي زدن گل تساوي مقابل اسپرز در رقابت شانه‌به‌شانه براي قهرماني.

 

3- سون هيونگ مين (تاتنهام هاتسپر)

هري كين يكي از سه بازيكن ليگ برتري است كه بيش از 200 گل به ثمر رسانده است، ستاره كره‌اي بيشترين كمك را به مهاجم تيم ملي انگليس در اين زمينه ارايه كرد. سون هيونگ مين از بسياري جهات سزاوار است كه همانند كين مورد تمجيد قرار بگيرد. او گام به گام با شريك خود در تاتنهام مطابقت دارد. ستاره كره‌اي شخصيت‌هاي دوست‌داشتني ليگ برتر است ملقب به «ساني قاتل». او در پست وينگر بازي مي‌كند. ماموريت هميشگي او اين است كه با هر دفاعي كه با آن روبرو مي‌شود، اورا تكه تكه كند. او يكي از بهترين مهاجمان فوتبالي است كه فوتبال انگليس تا به حال به خود ديده است. از آغاز فروتنانه‌اش به عنوان بازيكن تيم اسپرز تا تبديل شدن به يك فوق ستاره اروپايي، تماشاگران را مجذوب خود كرده است. او مطمئنا بهترين صادرات آسيا به ليگ برتر است.

 

2- كريستيانو رونالدو (منچستريونايتد)

به اندازه كافي خنده‌دار است كه ما در ليست از وينگرهای مورد نماد يونايتد صحبت مي‌كنيم. ولي به هر حال بايد قبول كنيم كه او در دوره‌اي وينگر بازي مي‌كرد. كريستيانو رونالدو هميشه يك فوتباليست سرگرم‌كننده با يك جعبه تردستي‌هاي جالب بود. مدت‌ها قبل از اينكه چيزي درون او غليان كند و او «حالت خداگونه» خودش را فعال كند. اما وقتي يك سویيچ را زد تا به بهترين شكل ممكن تبديل شود، به معناي واقعي كلمه بازي را تغيير داد. او الگوي آنچه كه يك وينگر مي‌تواند به آن تبديل شود را به سادگي با روش محض خود بازنويسي كرد. او غيرقابل توقف بود. از سال 2006 به بعد، او به سطحي رسيد كه كمتر بازيكني به آن دست خواهد يافت (بعضي هنوز هم مي‌گويند هرگز) . در سال 2007 او به اولين بازيكني تبديل شد كه چهار افتخار انفرادي مهم پايان فصل را به دست آورد. در سال 2008 او 31 بار در ليگ از جناح چپ گلزني كرد و يونايتد را به ليگ و افتخار اروپا رساند.

 

1- محمد صلاح (چلسي، ليورپول)

گلي كه در روز اول فصل 25/2024به نام محمد صلاح ثبت شد، باعث شد كه پادشاه مصري تنها در 350 بازي 300 گل و پاس گل براي ليورپول به ثمر برساند. حتي رونالدو هم وقت نداشت كه اين اعداد را در فوتبال انگليس جمع‌آوري كند. صلاح در تمام اين مسير ثابت قدم بوده است: همانطور كه حمله قرمزها حول او تكامل مي‌يافت، او به سادگي به گلزني ادامه مي‌داد. 32 گل در 36 بازي در ليگ برتر در اولين فصل حضورش در ليورپول باعث شد تا او در حال بهتر شدن باشد. از آن زمان تاكنون هر سال 18 گل يا بيشتر به ثمر رسانده است. او هم از جناح راست آمده است. اغلب اعدادي كه در فوتبال هم خوب هستند، توسط يك مهاجم مركزي به ثبت رساند. با اين حال، بازي صلاح ساده است اما در تمام اين مدت هيچ كس آن را شكست نداده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون