• ۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5845 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور

مدیرعامل سابق استقلال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

سعادتمند: کاری ندارم ورزشگاه امام رضا را به تیم افغانستانی دادند اما این ورزشگاه برای مردم ایران است

یک هوادار متمول می‌خواست ساختمانی 5 طبقه به باشگاه استقلال بدهد

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» اینکه دو تیم استقلال و پرسپولیس به دلیل نداشتن یک استادیوم استاندارد نمی‌توانند در تهران میزبان رقیبان خودشان باشند از آن سوژه‌هایی است که می‌شود چندین و چند مطلب مفصل درباره آن نوشت. دو تیم پرافتخار کشورمان که با وجود داشتن میلیون‌ها هوادار از امکانات حداقلی بی‌بهره هستند و در این فصل هم هر هفته به دنبال یک ورزشگاه می‌گردند! البته فقط سرخابی‌ها نیستند که در لیگ امسال آواره شده‌اند. هر هفته شاهد چرخش تیم‌ها در کشور برای پیدا کردن یک زمین بازی هستیم. به نوعی که اصلا بحث میزبانی و میهمانی در لیگ امسال بی‌معنا شده است. 

اما در تازه‌ترین اخبار پیرامون میزبانی این دو تیم در خارج از تهران، خبر آمده که ورزشگاه امام رضا (ع) در شهر مشهد که از میزبانی برای این دو تیم و حتی تیم ملی خودداری کرده بود و برای میزبانی ذوب‌آهن هم یک رقم باور نکردنی اعلام کرده بود به صورت رایگان میزبان یک تیم از کشور افغانستان شده است! این موضوع بهانه‌ای شد تا با احمد سعادتمند، مدیرعامل اسبق باشگاه‌های استقلال و  نساجی به گفت‌وگو  بپردازیم.
سعادتمند ابتدا در‌خصوص گرفتن سند برای دو ورزشگاه مرغوبکار و ناصر حجازی در زمان مدیریتش برای باشگاه استقلال گفت: سند تک برگ آن دو ورزشگاه را ظرف سه ماه گرفتیم. این دو ورزشگاه در تملک اداره کل ورزش و جوانان تهران بود و حتی مکان استادیوم مرغوبکار در ثبت درست به ثبت نرسیده بود و پلاک‌های نافرمی داشت و موفق شدیم برای استقلال سندشان را بزنیم. حالا می‌گویند که ما این استادیوم‌ها را گرفتیم اما تا آن تاریخ در تملک استقلال نبود و سند تک برگ‌شان را هم گرفتیم و دوستان می‌توانند بروند ببینید در چه تاریخی صادر شده است.‌
وی درباره صحبت‌های ريیس ورزش و جوانان که گفته است دو باشگاه پرسپولیس و استقلال استادیومی در تهران ‌ندارند، گفت: منظور ایشان ورزشگاه امام رضا بوده که درست هم می‌گوید چون شهرداری آن منطقه در قالب یک اجاره سه ساله به باشگاه استقلال داده بود که مدتش تمام شد و دوباره تمدید کردند. درفشی‌فر و شهید کاظمی هم تملکش برای شهرداری است و برای پرسپولیس نیست، اما دو تا استادیوم مرغوبکار و کمپ حجازی در تملک اداره ورزش تهران بود که ما در زمان مدیریت گل‌محمدی با پیگیری‌های خاص و با کمک سازمان خصوصی‌سازی و اداره ثبت استان تهران توانستیم تملکش را بگيریم، اما متاسفانه دو فصل پیش برای گرفتن وام ارزی سندها در گرو بانک شهر قرار گرفته است و پول آن‌هم هزینه استراماچونی شد حالا نمی‌دانم هدلینگ خلیج‌فارس اقساط ماهیانه را پرداخت می‌کند  یا  نه.
سعادتمند در ادامه گفت: همین ساختمانی که باشگاه استقلال در آنجا مستقر است برای‌ فدراسیون فوتبال ما است. آن زمان یک ساختمان ۵ طبقه که هر طبقه آن ۵۰۰ متر بود توسط یک هوادار قرار بود دراختیار ما قرار بگیرد اما خب عمر مدیریتی ما کفاف نداد! در حالی که این ساختمان با مالکیت فدراسیون هر طبقه آن‌۱۱۰ متر است. در همین ساختمان با فضای کوچک و بسته به دلیل کرونا مدیر روابط عمومی  ما هم‌ جانش را متاسفانه‌ در آنجا  از دست ‌داد.‌
سعادتمند ادامه داد: البته گرفتن‌ ساختمان از یک هوادار هم‌ در واقع نقش مُسکن‌ را داشت؛ البته یک ‌مسکن آبرومند، چون اینجا در تملک فدراسیون و آنجا در تملک یک ‌هوادار بود که با رفتن ما به‌رغم تاکید ما دیگر علاقه‌مند  به  همکاری  نبود.
سعادتمند که سابقه مدیریت در باشگاه نساجی را هم دارد در‌خصوص اینکه چرا باشگاه‌های پرطرفدار کشورمان‌ استادیوم نمی‌سازند به خبرنگار «اعتماد» گفت: اول اینکه باشگاه‌های ما بازیکن نمی‌سازند، دوم اینکه بازیکن باید جایی ساخته شود که شما امکانات و زیر‌ساخت را داشته باشید. مثلا‌ اگر ۴۰ سال پیش دولت با همکاری دستگاه‌های دیگر مساعدت می‌کردند و زمین می‌دادند و در کنارش وام‌های بلاعوض یا بدون‌ بهره می‌دادند که باشگاه‌ها بعد از تنفس چند ساله پرداخت می‌کردند مثلا نهایت با ۵ میلیون دلار می‌شد یک استادیوم ساخت، اما مثلا استادیوم بوخوم در سال ۱۹۷۵ با ۵۰ میلیون یورو ساخته شد اما الان مثلا استادیوم‌های قطر یکی با ۳۵۰ میلیون دلار ساخته شده یا استادیوم البیت را با ۸۴۷ میلیون دلار ساختند، بنابراین باتوجه به نواسانات ارزی الان دیگر ساخت استادیوم برای باشگاه‌ها کار بسیار دشواری است. الان شما در ترکیه یا اروپا ببینید دولت ابتدا به باشگاه‌ها زمین داده و حتی استادیوم‌ هم ساخته و به باشگاه‌های حرفه‌ای تحویل داده اما دیگر هزینه ‌نگهداری آن را نمی‌دهد، هزینه‌هایی مثل آب و برق و حراست و فضای سبز و از آن طرف مالیات و عوارضش را هم می‌گیرد اما در ابتدا کمک کردند. حالا باشگاه از محل حق پخش و تبلیغات و اسپانسرها و ترانسفر و... درآمدهایش را بخش‌بندی می‌کند برای توسعه استادیوم‌ها و خرید بازیکن و آکادمی و بقیه برنامه‌های‌شان  اما  در ایران هیچ کدام  از اینها را  نداریم.
این مدیر ورزشی کشورمان با اشاره به تغییرات دولت گفت: دولت آقای پزشکیان بیاید اولین مساعدت را در قبال دو باشگاه پرطرفدار انجام بدهد و یک زمینی بدهند و وام کلان ریالی و ارزی بدون بهره با وقت تنفس چند ساله بدهند تا با کمک مشاوره خارجی بتوانند استادیومی آبرومند بسازند. واقعا این دو باشگاه مظلوم واقع شدند! این از کار دولت و بعد باشگاه‌ها باید بروند از استادیوم خوب نگهداری کنند، اما باشگاه‌های ما متاسفانه فقط هزینه می‌‌کنند، حتی با وجود کمک بانک‌ها به پرسپولیس و هلدینگ خلیج‌فارس به استقلال که نمی‌توانند هم تیمداری کنند و هم بسازند و هم نگهداری کنند‌. الان بحث حق پخش وسط می‌آید که در همه جای دنیا بیش از ۵۰درصد از هزینه‌های باشگاه را تامین می‌کند اما  در ایران چند سال است که باشگاه‌های ما حق پخش دریافت  نمی‌کنند؟
وی ادامه داد: حق پخش رقم قابل‌توجهی است. اگر بازی‌های المپیک یا یورو را نگاه می‌کردید تلویزیون ما وسط زمین تبلیغ انداختند حالا نمی‌دانم حق پخش خریداری کرده بودند یا نه، اما درآمد کلانی نصیب تلویزیون می‌شود. قبل و بعد و وسط نیمه بازی‌های این دو تیم هزینه زیادی می‌گیرند که خب درست است که به حساب خزانه می‌رود اما به‌رغم تلاش‌ها در سال قبل چیزی دست این دو باشگاه  و سایر  رشته‌ها را  نگرفت.
سعادتمند تصریح کرد: همه اینها را جمع‌بندی کنید آن وقت باشگاه‌ها می‌توانند به درآمدزایی هم برسند و تمام هزینه‌ها را تامین کنند. الان شما ببینید استادیوم آزادی یا تختی که فعلا برای این دو تیم غیرقابل استفاده است در سال ۱۳۴۶ تاریخ احداثش بود و سال ۱۹۷۴ میلادی برای بازی‌های آسیایی آماده شد. نزدیک به نیم قرن است که از آن بازی‌ها می‌گذرد و هنوز برای ترمیم یک بخش از سکوها الان مشکل داریم، خب با این روند که نمی‌شود استادیوم ساخت. باید یک پروسه قوی‌تر و محکم‌تر با پشتوانه بیشتر و حمایت دولت و حق پخش باشد تا این کارها را انجام داد، از این طرف هم مثلا می‌گویید ۴۵۰ میلیارد سقف قرارداد است چرا از این مبلغ نمی‌گویید مثلا ۵۰ میلیارد برای آکادمی و ۵۰ میلیارد برای ورزش بانوان و ۵۰ میلیارد هم برای تاسیسات و تجهیزات و استانداردسازی اماکن؟ اگر هر سال ۵۰ میلیارد به کمپ حجازی تزریق شود، می‌شود چمن و سکوها و سالن بدنسازی و فیزیوتراپی و...  را آنجا تامین کرد و می‌شود دوتا استادیوم برای تمرینات و آکادمی این باشگاه ساخت اما فقط دنبال قرارداد با بازیکنان هستیم. برای بازیکن روی نیمکت ۱۵ میلیارد یا بیشتر هزینه می‌کنیم که البته در مقام مقایسه با کشورهای خلیج‌فارس رقم آنچنانی نیست، اما بازیکنی که سطحش یک نیست نباید ۴۰ میلیارد بگیرد آن وقت کمپ حجازی کلا ۴۰ میلیارد برای آکادمی‌اش هزینه  نشود.
سعادتمند در پایان در‌خصوص عدم میزبانی ورزشگاه امام رضا مشهد از سرخابی‌ها و به جای آن اردوی یک تیم افغانستانی در این استادیوم گفت: من هم از این موضوع گله‌مند هستم. الان خیلی استادیوم متروکه در کشور داریم و برای نگهداری آن مشکل دارند که همه از بیت‌المال ساخته شدند، از طرفی استادیوم‌های فولاد و سپاهان و در استادیوم‌های مختلف در سراسر کشور همه از خزانه و بیت‌المال کشورمان ساخته شده و استادیوم مشهد هم همین‌طور. الان که تیم ملی ما بازی‌های مقدماتی جام جهانی را در پیش دارد و استقلال و پرسپولیس با طرفداران چند ده میلیونی در این شرایط خاص نیاز به استادیوم مناسب دارند چرا نباید این استادیوم دراختیار این تیم‌ها قرار بگیرد؟ حالا دراختیار تیمی دیگر قرار گرفته من نمی‌خواهم زیاد درباره‌اش صحبت کنم و خودشان بیایند پاسخ بدهند اما به عنوان کارشناس می‌گویم این استادیوم برای مملکت است. اگر در داخل شهر است می‌شود آن را کنترل کرد با همکاری عزیزان انتظامی و راهبر و راهنما و رانندگی ما و شورای امنیت شهر که آن‌قدر قوی هستند تا بتوانند بازی‌های سنگین را در آنجا کنترل کنند. مردم هم همراهی می‌کنند. حالا شرایط خاص حضور بانوان است که می‌بینیم در خیلی از استادیوم‌ها انجام می‌شود خب چه اشکالی دارد؟ قوانین و مقررات و هم خواهران ما موارد را لحاظ می‌کنند. به نظر من به عنوان یک مجموعه که مالکش مردم هستند حالا هر بخشی که مدیریت می‌کند، عزیز است و محترم اما این استادیوم برای مردم است و تیم ملی هم ما برای مردم است و مثل استقلال و پرسپولیس که نمی‌توانند در تهران میزبان باشند باید بروند  آنجا  میزبانی کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون