• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

غدير و حل چالش بزرگ ناترازي انرژي

ناترازي انرژي كه يكي از دغدغه‌هاي مهم دولت است، به صورت جدي صنايع را تحت تاثير قرار داده و از ريسك‌هاي بزرگ صنعت به شمار مي‌آيد به ‌طوري كه بسياري از كارخانه‌ها و مراكز توليدي صنعتي را با مشكل جدي تامين انرژي در زمستان و تابستان رو به رو كرده است.
گفتني است، ناترازي انرژي تنها به برق محدود نمي‌شود، همان‌گونه كه در زمستان چالش تامين گاز و قصه پر غصه واردات را پيش رو داريم و در تابستان نيز براي برطرف كردن نياز برق محدوديت‌هايي براي صنايع مختلف در نظر گرفته مي‌شود، اتفاقي كه اين روزها گريبانگير بخش زيادي از صنايع است.
گروه سرمايه‌گذاري غدير نيز در اين چرخه از گزند اين كمبودها در امان نبوده و براي جلوگيري از آسيب بيشتر صنايع خود و در راستاي تامين انرژي برنامه‌ريزي جدي انجام داده و به طرح‌ها و پروژه‌هايي كه در زمينه تامين انرژي صنايع مطرح شده است و صرفه اقتصادي دارند، نگاه ويژه‌اي دارد.
گروه سرمايه‌گذاري غدير در سال‌هاي اخير از موضوع ناترازي انرژي در بخش درآمدزايي آسيب جدي ديده است و در بعضي از بخش‌ها نبود انرژي و در راستاي آن كاهش توليد منجر به عدم النفع براي هلدينگ‌ها و شركت‌هاي زيرمجموعه غدير و در نهايت گروه سرمايه‌گذاري غدير شده است.
گفتني است در بعضي از صنايع غدير، ناترازي انرژي علاوه بر مشكلات متعدد در فرآيند و ميزان توليد به اصل سرمايه خسارت وارد كرده است، به ويژه در صنعت آلومينيوم احياي مجموعه و بازگشت به شرايط قبل از قطعي برق هزينه گزافي به گروه تحميل كرده است.
گروه سرمايه‌گذاري غدير براي برون رفت از اين چالش راهبرد جدي در كوتاه‌ترين دوره زماني اتخاذ كرده است و اقدامات متنوعي براي تامين انرژي صنايع خود انجام داده، اما همچنان كفايت جبران تمام اين كمبود انرژي را ندارد.
از موارد اجرا شده براي جبران ناترازي و تامين انرژي صنايع غدير مي‌توان به راه‌اندازي بخش بخار نيروگاه قشم، نيروگاه خورشيدي جرقويه، تامين آب و برق فولاد ني‌ريز، تامين آب پتروشيمي شيراز، نيروگاه زيم‌آور به عنوان نمونه اشاره كرد كه يا انجام شده يا در حال اجراست.
نكته بعدي كه بايد به آن توجه ويژه‌اي شود، هدررفت انرژي در صنايع است. يكي از بخش‌هاي برنامه هفتم توجه جدي به اين موضوع است و اينكه بندهايي در اين برنامه وجود دارد كه طبق قانون، برنامه و امتيازاتي براي افزايش راندمان صنايع‌هايي كه در كاهش مصرف انرژي تلاش مي‌كنند در نظر گرفته شده است.
بيان اين نكته حايز اهميت است كه مجموعه غدير و هلدينگ‌هاي تابعه مكلف شده‌اند ظرفيت‌هاي موجود را احصا و با قيد فوريت برنامه‌ريزي لازم براي بهره‌مندي از آن را انجام بدهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون