• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5859 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور

وزير اقتصاد مي‌گويد اعتماد به بورس بايد بازگردد

3 دستور كار فوري براي سكاندار جديد بورس

همتي: به من گفته‌اند مثبت حرف بزنم اما بعيد است كه رشد 4 درصدي داشته باشيم

گروه اقتصادي

بازار سرمايه در روزي كه مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان بورس برگزار شد، رشد كرد. شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحد رشد كرد و به رقم دو ميليون و ۸۴ هزار و ۱۵۲ واحد رسيد. شاخص هم‌وزن هم ۶۰۹۵ واحد افزايش داشت و در عدد ۶۸۲ هزار و ۶۵۵ واحد ايستاد.
روز گذشته به ‌طور رسمي، حجت‌الله صيدي به عنوان رييس جديد سازمان بورس معرفي شد. او جايگزين مجيد عشقي شده كه جنجال دريافت وام قرض‌الحسنه ميلياردي به اعضاي اين سازمان منجر به استعفا و شايد بركناري وي شد. هرچند، بازار سرمايه در يك سال اخير هم حال و روز خوشي نداشته و بخش بزرگي از سرمايه خرد وارد شده به بازار، از آن خارج شده است. 
با اين حال، رييس جديد سازمان بورس معتقد است كه «بازار سرمايه در آستانه جهش قرار دارد.» چراكه به گفته وي «دليلي ندارد بازار سرمايه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد دلار نرسد.» او همچنين درباره حضور خود در سازمان بورس گفته است: «به ۲ دليل تصميم گرفتم اين تكليف را بپذيرم؛ اول اينكه من در بازار سرمايه بزرگ شدم و در اين بازار شاگردي كرده‌ام. دوم اينكه به ظرفيت‌هاي بازار سرمايه ايمان داشتم.»
عبدالناصر همتي، وزير امور اقتصادي و دارايي در آيين توديع و معارفه رييس سازمان بورس گفت: رييس سازمان بورس سه وظيفه مهم برعهده دارد؛ يكي اينكه به اصطلاح كتش را در بياورد و در وسط ميدان باشد، دوم اينكه ماهي يك‌بار با خبرنگاران و فعالان بازار جلسه برگزار كند و در مسائل مختلف موضع‌گيري كند. نكته سوم هم برخورد با فساد و شفاف‌سازي است. خبر‌هايي به من رسيده و فعالان بازار از عملياتي كه در مجموعه بازار اتفاق مي‌افتد گلايه مي‌كنند.
 وزير اقتصاد تاكيد كرد كه براي رفع مشكلات اقتصادي كشور، توليد ثروت و توزيع آن بين مردم ضروري است و نبايد تنها به تورم بدون رشد اقتصادي دچار شويم. او اشاره كرد كه كمبود سرمايه و از بين رفتن اعتماد مردم به بورس از مشكلات اصلي است و بايد اين اعتماد با عملكرد خوب بازگردانده شود. 
همتي تاكيد كرد كه رييس سازمان بورس بايد فعالانه عمل كرده، با فساد مبارزه كند و شفاف‌سازي را جدي بگيرد. همچنين هشدار داد كه افزايش نرخ بهره به ضرر بازار سرمايه و بانك‌ها است و بايد كنترل شود.
همتي در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه به من گفته‌اند كه در سخنراني‌ها مثبت صحبت كنم، اظهار داشت: رهبري شعار امسال را جهش توليد با مشاركت مردمي نام‌گذاري كردند اما آمار سه ماهه بانك مركزي مي‌گويد توفيق رشد تا پايان رشد بالا نيست و بعيد است كه تا پايان سال نرخ رشد حتي به ۴درصد برسد و مهم اين است كه اين رشد باكيفيت و به رفاه مردم منجر شود.وي تاكيد كرد: هزار آيين‌نامه بنويسم اما تورم بالا و رشد اقتصادي پايين باشد، بي‌فايده است و در شرايطي كه كشورهاي ديگر چهارنعل رشد مي‌كنند ما رقابت بين‌المللي را از دست مي‌دهيم. اگر كشورها به رشد رسيدند به اين دليل بوده كه به بازارهاي مالي تكيه كرده و اگر به اين كشورها فخرفروشي مي‌كنند به دليل قدرت بالاي مالي آنها است اما در ايران هنوز درباره هماهنگي سازمان‌هاي مختلف حرف مي‌زنيم و اينكه چه كسي مقصر است، معتقدم همه مقصر هستيم، چراكه حكمراني اقتصادي كشور اشتباه است.
با كمبود سرمايه مواجهيم
وزير اقتصاد با بيان اينكه رييس سازمان بورس بايد براي انجام ماموريت‌هاي محول شده كت خود را دربياورد، گفت: موضوع مهم تامين مالي كشور است و الان با كمبود سرمايه مواجه هستيم و بورس بايد محور اعتماد مردم براي جذب ‌سرمايه خرد باشد تا ما امروز اعتماد مردم به بورس از بين رفته و بايد اين اعتماد برگردد و بازار سرمايه شفاف شود. هرچند دولت بايد به بورس كمك كند اما اگر قرار باشد همه كارها و مذاكرات را وزير اقتصاد انجام دهد، خودم رييس سازمان بورس مي‌شدم و از آقاي صيدي مي‌خواهم در اين سازمان از افراد خوشنام استفاده كنند و كت خودش را دربياورد، البته نه اينكه هوا گرم شد كتش را دربياورد بلكه براي انجام كار كتش را دربياورد. 

با فساد در بورس مبارزه كنيد
همتي با بيان اينكه رييس سازمان بورس بايد ماهانه با خبرنگاران جلسه داشته باشد، گفت: رييس سازمان بورس بايد جلوي انتشار شايعه در بازار سرمايه را بگيرد و با فساد بازار سرمايه برخورد كند. بسيار شنيده‌ام كه بورسي‌ها از فسادهايي كه در بازار سرمايه رخ مي‌دهد، گله مي‌كنند و رييس سازمان بايد اين موضوع را پيگيري كند و آن را به حداقل برساند. وي ادامه داد: مسوولان اقتصادي و رييس بانك مركزي بايد ۴ متغير رشد اقتصادي، كنترل تورم، توزيع درآمدها و كاهش فقر و همچنين جلوگيري از بيكاري را دنبال كنند اگر اين نرخ‌ها بهبود پيدا نكنند اگر هزاران جلسه هم برگزار شود مهم نيست و فايده‌اي ندارد.
وزير اقتصاد تاكيد كرد: درحالي كه كشورهاي دنيا در سال‌هاي اخير رشد سريع داشتند، بحث امروز ما در ايران است كه اگر برق خانه قطع شود بهتر است يا اينكه برق صنايع مولد را قطع كنيم، در حالي كه اين ناترازي‌ها عميق‌ترين خسارت‌ها را به اقتصاد وارد مي‌كنند و به همين دليل است حاشيه سود شركت‌ها تا ۵٠درصد كاهش پيدا كرده است.

انتقاد از واردات قهوه با ارز ترجيحي
وزير اقتصاد تاكيد كرد: شنيدم براي قهوه ارز ترجيحي و ۴۵ هزار توماني اختصاص مي‌دهند چرا بايد از سرمايه‌گذاران ارز را بگيريم و با آن قهوه وارد كنيم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قيمت در بازار خريداري كنند. درست است كه قهوه فراگير شده و ديگر همه قهوه مي‌خورند اما چرا بايد نرخ ترجيحي به آن اختصاص دهيم.

پيگيري برخورد با متخلفان نشت اطلاعات بورس
حجت‌اله صيدي، رييس جديد سازمان بورس نيز در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفت: در حال حاضر براي برخورد با تخلف نشت اطلاعات در بازار سرمايه قانون داريم و قرار نيست قانون وضع كنيم و براي اين موضوع از تمام ظرفيت‌هاي قانوني استفاده مي‌كنيم تا شفافيت ارتقا پيدا كند.
وي ادامه داد: جزييات برخورد با متخلفان ارديبهشت ماه ١۴٠١ را اعلام خواهيم كرد اما وظيفه اما اين است كه اين مساله را به نحو مسالمت‌آميزي دنبال كنيم تا ديگر از اين اتفاقات رخ ندهد و احيانا اگر جابه‌جايي منافع خارج از قاعده بوده به بورس برگردد.

با نرخ‌گذاري دستوري مخالفيم
 رييس سازمان بورس همچنين درباره مساله قيمت‌هاي دستوري در بازار گفت: با نرخ‌گذاري دستوري مخالف هستيم، چراكه به نوعي دستكاري بازار است و نظام طبيعي عرضه و تقاضا در بازار را به‌هم مي‌زند، بنابراين موضوع را از طريق رايزني و مذاكرات با دستگاه‌هاي مربوطه ازجمله وزارت صمت، كشاورزي و نفت پيگيري مي‌كنيم. از اين طريق مي‌توان از به تدريج از فضاي نرخ‌گذاري دستوري كه به ضرر اقتصاد است، خارج شويم.

عده‌اي گفته بودند مشكل بورس سه‌روزه حل مي‌شود
مجيد عشقي، رييس مستعفي سازمان بورس نيز در اظهارات خود به تجربه حضور در اين سازمان پرداخت و گفت: زماني كه وارد سازمان بورس شدم عده‌اي گفته بودند مشكل بازار را سه روزه حل مي‌كنند و بعد از مدتي همه مي‌پرسيدند چرا مشكلات حل نمي‌شود؟ 
وي ادامه داد: در اين مدت يكي از موضوعات بازار كاهش حاشيه سود شركت‌ها بود كه به دليل ناترازي‌‌ها و افزايش هزينه‌هاي انرژي به‌طوري‌كه در اين مدت نرخ گاز ١٠ برابر، نرخ برق و آب ٢٠ برابر شد و به همين دليل متوسط ميانگين حاشيه سود شركت‌ها از ٣٠درصد به ١٢درصد رسيد.

چالش بورس، رخدادهاي امنيتي بود
رييس سابق سازمان بورس تاكيد كرد: در اين مدت يكي از چالش‌هاي بازار رخداد امنيتي بود كه قابل پيش‌بيني نبودند و تا مي‌خواستيم نفسي را تازه كنيم موضوع جديدي رخ مي‌داد و از تنش‌هاي منطقه‌اي و جنگ غزه و حادثه هلي‌كوپتر رييس‌جمهوري باعث شدند ريسك سيستماتيك بازار افزايش پيدا كند و اثرات اقداماتي كه براي بهبود وضعيت بازار انجام مي‌داديم خنثي شود. رييس اسبق سازمان بورس با اشاره به بالا بودن نرخ سود بانكي به عنوان يكي از مشكلات بازار سرمايه ادامه داد: با افزايش 30 درصدي نرخ بهره و نرخ موثر 35 درصد، سرمايه‌گذاري به هيچ‌وجه توجيه اقتصادي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون