• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5859 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور

قيمت شير 20 درصد گران شد

سرانه مصرف لبنيات كمتر مي‌شود؟

با تصميم ستاد تنظيم بازار قيمت شير خام 20 درصد افزايش پيدا مي‌كند. آخرين قيمت مصوب شير خام مربوط به ارديبهشت سال ۱۴۰۲ بوده كه 15 هزار تومان در هر كيلو تصويب شد. اما دامداران معتقدند كه از ابتداي سال جاري تاكنون قيمت انواع نهاده دامي ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته و اين اتفاق به رشد توليد دام و رونق صنعت دامپروري انجاميده است. اما حالا با وجود كاهش قيمت انواع نهاده‌هاي دامي، در جلسه ستاد تنظيم بازار دولت چهاردهم مورد بررسي قرار گرفت و با قيمت ۱۸ هزار تومان تصويب شد كه نسبت به قيمت سال گذشته افزايش ۲۰ درصدي دارد.
رييس هيات‌مديره اتحاديه تعاوني‌هاي فرآورده‌هاي لبني با تاكيد بر اينكه افزايش قيمت شير به مردم، صادرات و قيمت ساير محصولات لبني تاثير مي‌گذارد، اظهار كرد: مردم قدرت خريد ندارند و با اين افزايش قيمت كه به تبع آن قيمت ساير محصولات لبني نيز افزايش مي‌يابد، سرانه مصرف شير و لبنيات بيش از پيش كاهش مي‌يابد.
علي احسان ظفري، رييس هيات‌مديره اتحاديه تعاوني‌هاي فرآورده‌هاي لبني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اخبار منتشر شده مبني بر افزايش قيمت شير اظهار كرد: با افزايش قيمت شير، به تبع آن قيمت ساير محصولات لبني نيز افزايش مي‌يابد و چون مردم قدرت خريد ندارند مصرف لبنيات با كاهش شديدي مواجه مي‌شود و در اين صورت هم دامدار و هم كارخانه‌هاي لبني آسيب مي‌بينند.
وي افزود: ما متاسفانه بايد نهاده‌هاي دامي را با ارز دولتي وارد كشور كنيم و يارانه آن را به كشورهايي همچون پاكستان و عراق و... كه شير خشك ما را ارزان خريداري مي‌كنند بدهيم و عملا ارز را از كشور خارج مي‌كنيم و نهاده وارد مي‌كنيم و به شير خشك تبديل مي‌كنيم و سپس با قيمت پايين به كشورهاي مذكور مي‌دهيم و حتي ارز اوليه خود را نيز نمي‌توانيم به دست آوريم. 
به گفته ظفري كشور ما اصلا شرايط مناسبي براي افزايش قيمت ندارد چرا كه مردم شرايط اقتصادي مناسبي ندارند و اين افزايش قيمت شير سرانه مصرف آنها را كاهش مي‌دهد و موجب آسيب به سلامت‌شان مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه قيمت نهاده‌ها نسبت به سال گذشته و حتي در ابتداي سال نيز بسيار پايين‌تر بوده و در حال حاضر نيز به مرز سال گذشته نرسيده است، مطرح كرد: اين افزايش قيمت بر صادرات ما نيز تاثيرات منفي خواهد داشت. وقتي كه قيمت‌ها افزايش مي‌يابد، صادرات نيز دچار مشكل مي‌شود. سهم بازار صادرات و سهم بازار داخلي كاملا جدا و مشخص است و در صورت زيان به هر كدام از اين بخش‌ها دچار مشكل مي‌شويم. هر چقدر قيمت محصولات لبني افزايش يابد ما با كاهش مصرف شديدي از سوي مصرف‌كنندگان مواجه مي‌شويم و اين مساله در كنار كاهش صادرات موجب مي‌شود كه صنعت لبنيات متوقف شود.
رييس هيات‌مديره اتحاديه تعاوني‌هاي فراورده‌هاي لبني تصريح كرد: اين افزايش قيمت‌ها در ميان مردم نارضايتي ايجاد مي‌كند و براي همين از دولت درخواست داريم كه با افرادي كه بر دوش مردم و دولت بار مالي مي‌گذارند برخورد جدي داشته باشند تا از اين آسيب‌ها جلوگيري شود.
ظفري در پايان ادامه داد: زماني كه در ابتداي سال، دامداران نهاده‌هاي دامي را ذخيره مي‌كردند قيمت نهاده‌ها نه تنها از سال گذشته بلكه از همين حالا نيز ارزان‌تر بوده و اصلا دليلي ندارد كه شيرخام افزايش يابد. مساله افزايش قيمت حتي به دامدار هم آسيب وارد مي‌كند و اگر روزي دامدار بخواهد به دنبال افزايش قيمت باشد، بايد ابتداي مسير به دنبال دريافت نهاده‌ ارزان‌تر از دولت باشد و بار را به روي دوش مردم نگذارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون